Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første Elbil. Første Tesla. Endelig en elbileier

Startet av Panduck, mandag 18. juli 2016, klokken 16:36

« forrige - neste »

Panduck

Min mors gamle bmw med bakhjulstrekk var helt forferdelig om vinteren. i3 har "tynne hjul" og bakhjulstrekk. Jeg står helt på tampen til å bestille "ny" i3, men vil gjerne ha litt input på hva folk synes om i3 og vinterkjøring. Hva slags erfaringer har folk, hvordan oppfører bilen seg på sikkelig norsk vinterføre?

Det er relativt viktig å kunne kjøre bilen til hytta om vinteren :)

Ferry

Den er veldig god på vinterføre! God til å ta seg fram, mye bedre enn fossil imo. Elektronikken tar seg av stabilisering, antispinn etc. Det fungerer  bedre enn alle andre biler jeg har prøvd. I tillegg er det en egen traction-modus, for bedre framkommelighet. Da tillates mer hjulspinn, litt med utslag på stjerten etc. Men det blir aldri helt vilt. Bilen lar seg ikke sladde med.
Regen justeres trinnløst i forhold til grepet bilen har, derfor vil den om det er veldig glatt plutselig "rulle på" fart utforbakke. Ettersom regen virker på bakhjulene må det være slik. Alternativet er en snurring. Det oppleves helt udramatisk, men er greit å vite om.
Jeg har kjørt i3 mye til hytta på typiske norske hytteveier. Liker bilen godt, og den har veldig bra varmeapparat.  Men bilen er stiv og stumpete, så det er litt slitsomt med vaskebrett og hull i veien.

Ingeniøren

Enig, bilen er helt grei på vinterføre, stabil og fin og tar seg godt fram på ikke for vanskelig føre, men er ingen traktor. Det kan jeg si da jeg har kjørt en traktor som heter Subaru Outback 2.5 som trekker konstant på alle 4. I vinter kom det et snøfall på 30 cm over natta. Hadde ikke vært noe problem å måke gjennom dette med Subaru'n men i3 hadde nok seilt opp på snøen og blitt stående, så jeg tok hjemme kontor den dagen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:02
Enig, bilen er helt grei på vinterføre, stabil og fin og tar seg godt fram på ikke for vanskelig føre, men er ingen traktor. Det kan jeg si da jeg har kjørt en traktor som heter Subaru Outback 2.5 som trekker konstant på alle 4. I vinter kom det et snøfall på 30 cm over natta. Hadde ikke vært noe problem å måke gjennom dette med Subaru'n men i3 hadde nok seilt opp på snøen og blitt stående, så jeg tok hjemme kontor den dagen....

Jeg har selvfølgelig ingen illusjon om at i3 skal være som en firehjulsdreven SUV. Men bør helst ikke være spes. værre en LEAF'en min.

tomrh

#4
Sitat fra: Panduck på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:10
Jeg har selvfølgelig ingen illusjon om at i3 skal være som en firehjulsdreven SUV. Men bør helst ikke være spes. værre en LEAF'en min.
Leafen vår er endel bedre enn den bakhjulsdrevne i-MiEV'en vår på vinterføre. Nå har sikkert i3 vesentlig bedre elektronikk for esp enn trillingene. Problemet med mjauen, om det er relevant, er ihvertfall at hekken slår litt ut ved spinn, som trigger både antispinn og antiskrens, som igjen bremser flere hjul individuelt for å hente inn, og man mister fart. Tap av fart er kritisk opp glatte, bratte bakker, som bl.a. den vi har 300 meter hjemmefra. På den forhjulsdrevne Leafen er det bare hjulet som spinner som bremses opp, og man mister ikke den dyrebare farta.

Men slår man av esp på trillingen og håndterer skrensen selv, så har den bedre framkommelighet enn Leaf. Den muligheten vil man jo også ha med i3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

turfsurf

Har hurtigvalg til traction på i3en. Når det er snøføre, så er det eneste modus. Pløyde gjennom 100m med 25cm nysnø i lett motbakke en morgen. Uten traction modus står den tvert så fort det er litt snø. Morsom å kjøre er den og i den modusen, logrer akkurat passe med halen...


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Traction-modus er viktig for framkommelighet. Bilen "dør" bare i vanlig modus. Innstillingen finnes langt inne i en meny, men tilgang kan fikses lettere ved å legge den til på en hurtigknapp. Jeg satte meg fast i en bakke denne vinteren fordi jeg ikke fant "traction" raskt nok da jeg plutselig måtte slå det på. Hadde oppdatert sw på høsten, og alle hurtigvalg hadde blitt nullstilt. Plutselig var vinteren der, og jeg hadde ikke brukt traction i mellomtida. Til all vanlig vinterkjøring bruker jeg normal modus. Traction bruker jeg kun i vanskelige bakker. Elektronikken er skummelt imponerende effektiv. Traction-lampa blinker gult lenge før jeg merker at det er glatt. Ved det minste tegn til over- eller understyring så kommer BMWs hånd og hjelper til. Vond av vane slipper jeg opp gassen når biler understyrer, men her er det bare å trå til å styre. Så sant det er fysisk mulig så går bilen dit framhjula peker. Jeg har prøvd å provosere den ut av kontroll, men har ikke lykkes.
Jeg har dog en følelse av at bilen hadde vært livsfarlig uten disse hjelpemidlene. Bilen oppleves som kort og "naturlig ustabil". Kombinert med direktevirkende krefter i overflod kunne det vært skummelt. Uten antispinn tror jeg den hadde revet seg løs selv på tørr asfalt i litt hastighet. Å tråkke til for fullt ved forbikjøringer har overrasket meg mer enn en gang. Det blir fort veldig lite avstand til forankjørende. Det er best å holde igjen litt til man er helt over i den andre kjørebanen, ellers kan en nærmest klippe hjørnet av bilen foran.

JorgenM

Har i3 og 218d (Active Tourer, forhjulsdrift) og i3 var overlegen 2'ern på vinterføre, spesielt på glatta.

Flere ganger vi ikke hadde sjans til å komme opp gårdsvegen vår med 2-serien men i3 danset opp som bare det. Prøvde å rygge med 2'ern noen ganger, men endte enten på tværs eller ble stående helt stille.

Kom hjem med begge bilene en vinterdag da det var over 20 cm snø på gårdsveg og gårdsplass. i3'n fikk jeg relativt lett opp gårdsvegen og inn i garasjen. 2-serien ble stående, måtte ut og måke relativt mye og fikk til slutt rygget den opp siste kneika og inn i garasjen. Nå hadde vi X5 tidligere og den var selvsagt overlegen begge disse, men må si meg imponert over lille i3 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Panduck

Sitat fra: JorgenM på fredag 13. mai 2016, klokken 18:13
Har i3 og 218d (Active Tourer, forhjulsdrift) og i3 var overlegen 2'ern på vinterføre, spesielt på glatta.

Takk for innspill. Det blir nok i3 på oss, men det kan fort bli vår før vi får den virker det som...

Hvordan er lysene på i3'en? (nær / fjern) Noen som har sammenliknet led / ikke led? En kamerat med i3 sier han ikke er imponert over lednærlys, i3-selger sier led er mye bedre enn halogen, noe som kan tolkes som at halogen på i3 er sikkelig dårlig.

Jeg spurte selger om nye i3 ville lade 7.4kW eller 3.6kW på en 32A enfase lader. Til det sa selger at "det var et veldig sært spørsmål. Vi er ikke elektrikkere." men at "det følger jo med en trefasekabel med bilen", som om det var et relevant svar. Om noen vet svaret ville det vært fint, men det er jo ikke info dagens i3eiere nødvendigvis har.

JorgenM

Nå er det sjelden vi har kjørt når det har vært mørkt, men på i3-forumet er vel de fleste enige om at spesielt fjernlysene (halogen...) er dårlige. Flere har skiftet til andre typer pærer.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Panduck

Sitat fra: JorgenM på fredag 13. mai 2016, klokken 19:28
Nå er det sjelden vi har kjørt når det har vært mørkt, men på i3-forumet er vel de fleste enige om at spesielt fjernlysene (halogen...) er dårlige. Flere har skiftet til andre typer pærer.

Oppdaterte til osram nightbreaker på LEAF'en. Det hjalp. Kan jo gjøre det samme på i3'en

Ingeniøren

Led nærlys er i alle fall mer enn godt nok for meg og ville klart valgt Led nærlys. Synes der er "liten" forskjell når jeg skifter til fjernlys, men så bruker jeg det knapt der jeg bor. Om du har behov for godt fjernlys er avhengig av hvor du kjører.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

torber

Vi har LED på vår i3 og det er utrolig bra. Eneste er at halogenfjernlyset virker enda dårligere enn det er, fordi forskjellen i styrken er så stor. Tenker på å teste en annen pære til høsten.

Amigakongen

@Panduck
Synes ikke alltid fjernlysa er like bra som fossilbilen. Men nærlysa er bedre enn på Vectra'n til madammen.
Hvis nettselskapet ditt tillater 32A lading, så får du 7,4KW lading. Men Hafslund tillater kun 25A her jeg bor hvertfall. :/

Sitat fra: Panduck på fredag 13. mai 2016, klokken 19:06

Hvordan er lysene på i3'en? (nær / fjern)

Jeg spurte selger om nye i3 ville lade 7.4kW eller 3.6kW på en 32A enfase lader. Til det sa selger at "det var et veldig sært spørsmål. Vi er ikke elektrikkere." men at "det følger jo med en trefasekabel med bilen", som om det var et relevant svar. Om noen vet svaret ville det vært fint, men det er jo ikke info dagens i3eiere nødvendigvis har.
2015 BMW I3 - 11800km

Panduck

Sitat fra: Amigakongen på mandag 16. mai 2016, klokken 01:08
@Panduck
Synes ikke alltid fjernlysa er like bra som fossilbilen. Men nærlysa er bedre enn på Vectra'n til madammen.
Hvis nettselskapet ditt tillater 32A lading, så får du 7,4KW lading. Men Hafslund tillater kun 25A her jeg bor hvertfall. :/

Er det noe du vet sikkert, eller antar? Hvordan ligger isåfall info om dette? På en 11kW lader trekker LEAF'er max 3.3kW, da dette er 16A ladere. Da skal vel en i3 lade på 11kW på 16A, da er det ikke nødvendigvis gitt at den lader 7,4kW på en 32A lader? Jeg vet at nåværende i3 lader 7,4kW på en 32A lader, men den nye har jo en annen type AC lader.

Det er uansett ikke for hjemmebruk jeg lurer, men det er jo en del 7.4kW ladere rundomkring (selv om det ser ut som det meste blir 22kW ladere som går til 11kW ved tå biler..)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA