Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisvekst

Startet av turfsurf, mandag 18. juli 2016, klokken 12:12

« forrige - neste »

satheesh.net

Ja,  typiske hastigheter er 60m/h selv i "bytrafikk". Dessuten er det mer opp og ned der enn de fleste plasser man normalt her i Europa ferdes. Samt ekstremt mye stopp og start også.  Men som sagt, tror forbruket vil være markant lavere i Norge. Men personlig ville jeg ikke ikke vurdert denne bilen uten 90kW batteri eller større.

kula

#16
Satheesh; for oss som vingler mellom 75 og 90 (og jeg har endringsfrist i 2 dager til..) -
Var det virkelig 310 Wh per miles eller km???  :o
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Øyvind.h

Må vel være Wh/km?

Dersom motorveihastigheten er type 110-130km/t kan 210Wh/km være tøft selv for en Model S.
Tviler på at den store Model X med 22" hjul på motorvei klarer seg med 190Wh/km...
Greit nok at asfalten er blank og jevn der i motsetning til kjerreveiene vi kjører på her, men 190Wh/km på motorvei med X høres lavt ut.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hoffa

Bjørn hadde snitt på 219 wh/km på 4400 km turen i California/Nevada. Dette med 90D og 20". Tror jeg venter til 100kwh batteriet 8)
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

satheesh.net

Sitat fra: kula på onsdag 11. mai 2016, klokken 14:54
Satheesh; for oss som vingler mellom 75 og 90 (og jeg har endringsfrist i 2 dager til..) -
Var det virkelig 310 Wh per miles eller km???  :o

Altså, disse målingene var overhode ikke dokumentert til detalj. Vi kjørte stort sett med miles, men skiftet til km nå og da. Forbruket er markant høyere med Model X og spesielt i høy hastighet og 22" hjul. Som nevnt er også gjennomsnittsfarten høyere i USA,  spesielt i byen.

Dette er altså ingen offisiell test av forbruk og kjøremønster. Men rett og slett bruk av bilen. I Norge og nabolandene vil nok som nevnt forbruket være lavere. Men man skal ha veldig spesielle behov hvis man ikke kommer til å ta denne bilen på langturer.

Da ville jeg nesten ventet med bestilling til dollaren er lavere igjen. For å ha 70 kW batteri mener jeg personlig blir for (!) lavt.

petersv

#20
Klar over det, men er ikke så stor forskjell som man skulle tro. Model X er ikke noen høy bil.

Model S Drag area = CdA = 0.24 * 2.34 m2 = 0.562 m2
Model X Drag area = CdA = 0.24 * 2.59 m2 = 0.622 m2

Ca 10%. Men nå øker jo luftmotstanden med kvadratet av hastigheten, så i store hastigheter har det jo litt å si. Men ikke så mye som dette, det må skyldes noe annet. Jeg holder en knapp på at det er Wh/mi.

turfsurf

Det hørtes ut som om dette var kjøring med mye start og stopp, og da vil vekten gjøre ett stort utslag, i tillegg til luftmotstanden (som ikke bør gjøre seg veldig gjeldende under 80-90 km/t). Tviler på at X greier under 200Wh/km under slike forhold. Amerikanerne ser ut til å rapportere 10-15% mere forbruk enn S så vidt jeg kan se på TMC, og det stemmer vel ganske bra med oppgitt. Jevn kjøring i norsk landevei er vel det som skiller minst på bilene, mens høy fart på motorvei og mye start stopp er i disfavør til X. Må si jeg håper på 100kW til neste sommer....


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GeniEL

X'en som var i Oslo i påska viste Average 546 Wh/km (ja, jeg er sikker på at det var pr kilometer...) så det er godt mulig å få X ned på eGolf-rekkevidde om man kjører hardt.

petersv

Det visen S-en min og, de første meterne ut av garasjen...

Øyvind.h

Med ca 10% høyere vekt, 10% bredere dekk og høyere luftmotstand (en forskjell som øker med fart) kan det høres riktig ut at amerikanerne opplever 10-15% økning i daglig forbruk. Og antakelig større økning på motorvei.
Dvs om Model S ligger på 230-240Wh/km i ca 130km/t så ligger Model X fort oppunder 300Wh/km. Stemmer greit med tallene Sateesh kommer med.
Legg til grovere asfalt, vinter eller våt kjørebane så øker forbruket ytterligere.

Forskjellen er antakelig mindre i lav hastighet, type 50-70km/t landevei, hvor lutfmotstanden er begrenset.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GeniEL

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mai 2016, klokken 23:22
Det visen S-en min og, de første meterne ut av garasjen...
Det var 10 km Average Consumption jeg var inne å så på. Glemte dessverre å klikke meg inn på 25 eller 50 km som hadde gitt litt mer relevante tall, men 5,5 kWh blåst på 10 kilometer er vel fortsatt ganske friskt?

turfsurf

Det er jo avhengig av hvordan det er kjørt. Er det stort sett av og på lastebil og inn i showrom + små testrunder, så er det intetsigende.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

prophan

Jeg er i ferd med å bestille 75d. Mener dere at den reelt ikke klarer en langtur på 300 km?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Torkils

#28
Bjørns video fra USA  turen,del 1, som kom for 6 dager siden har mye nyttig info. Bla om range. Vedlagte screenshot viser en tur under typisk norske forhold, bortsett fra mindre luftmotstand i høyden. Dersom du har 70 kwt tilgjengelig og vil 300 km så kan du ha et snitt på 233 wh/km.
Jeg vurdere samme bil og ser 300 km som mulig med norske sommerforhold og 70-80 km/t i snitt.
2014 E UP!
TMX 75 bestilt juli 2016, levert september 2016.

turfsurf

Tror nok 300km går greit om sommeren. Litt værre med dårlig vinter, da blir det mye lading med 20 mil mellom SC


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA