Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På langtur med elbil mot hydrogenbil – så mye tid kan man spare

Startet av stranger1891, søndag 17. juli 2016, klokken 19:42

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Har bestilt en TMS 90D og bor på et borettslag med fellesgarasje. Går det an å montere 32A 1 fas / 7,4 kw for å få raskest mulig lading eller må det være 16A 1 fas / 3,6 kw ??

Thor2014

Ville nok hørt med styret FØR du sier du har bestilt deg bil

morpheos

Det vil nok komme an på to ting; hva slags hovedsikringer anlegget har (og evt. hvor mye netteier er villig til å la deg utvide) og hva de andre beboerne sier. Nå vet jeg ikke hvor stort anlegget er, men kan fortelle litt om prosessen der jeg bor.

Vi har 23 plasser i fellesgarasjen, og hovedsikringen er p.t. 35A. Etter dialog med netteier er de villige til å la oss utvide til 3x 63A, eller muligens 3x 80A (evt. 3x100A). I praksis betyr dette at man ved 3x63A har ca. 25 kWh i ladeeffekt, eller ca 11-12 ladeplasser a 10A (2kWh). Andre alternativer er en miks av 16A og 10A-punkter, f.eks. trenger vel neppe de mindre elbilene 16A-punkter.

Jeg vil derfor tro at sjansen for at du får montert en 32A-kurs er relativt liten; det er vel heller ikke en veldig vanlig løsning. I følge elektrikeren jeg snakket med, så er det vanligste 10A eller 16A-kurser. Det vil sannsynligvis også koste en del med et ladepunkt med 32A, og med 16A (3.6 kWh) så skal du kjøre ganske mye per dag for å ikke kunne lade tilbake det i løpet av natten (et noenlunde grei snitt er på 200w/km; i så fall lader du ca. 18 km i timen - gitt 10 timers lading i døgnet kan du altså kjøre 180km om dagen).

Muffinman

Med et skikkelig tregladepunkt som dekker det daglige kan du jo også toppe opp på hurtiglader (chademo) i nærheten om det plutselig skulle melde seg en langtur. Rask lading hjemme er kjekt å ha, men sjelden nødvendig.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Muffinman på mandag 09. mai 2016, klokken 11:35
Med et skikkelig tregladepunkt som dekker det daglige kan du jo også toppe opp på hurtiglader (chademo) i nærheten om det plutselig skulle melde seg en langtur. Rask lading hjemme er kjekt å ha, men sjelden nødvendig.

Jeg ladet lenge på 10amp skjøteledning inntil jeg monterte et 32amp stikk på en 15amp kurs. Kjørt ca 25000 første år og irrterer meg over at det ikke går å få stilt inn lading til å være ferdig til kl 0730 på morgenen, og ikke kl 0400.

Skulle gjerne startet dagen med 80% SOC, varm bil og varmt batteri.

Planen var å bytte 15 amp kurs til 25amp, men tror jeg heller brukere pengene på noe annet.

Grunn for at jeg byttet fra 10 amp til 15 amp tidligere var at barnesikringen i skjøteledningen smelta og hang på Schuko pinnene på UMC. 10amp fungerte igrunn greit for meg.

weld77

Du lan ha utsatt ladestart slik at bilen fortsatt lader om morgenen. Jeg bruker dette om vinteren og når jeg skal lade fullt før langtur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA