Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror dere startpris på Ampera-e ferdig registrert på vei i Norge blir?

Startet av knut.aulie, søndag 17. juli 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Ferry på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:32
Hvor høy effekt kan det nye batteriet levere mon tro? Under ellers like forhold vil jo ett 57% større batteri kunne levere 57% høyere effekt, men her er det annen kjemi eller oppbygning av batteriet. All engineering handler om kompromisser, så det skulle ikke forundre meg om effekttettheten må lide for at energitettheten går opp. For alt jeg vet kan det nye batteriet levere mer enn 57% ekstra effekt også. Noen som har sett datablad for cellene?
Det ryktes om at det skal komme en i3s. Lurer på hva de finner på med den. Klarer dagens motor mer enn de henter nå? Jeg ville nesten tro det. Ellers er det plass til en ekstra motor der rex vanligvis sitter. 2x125 kW kunne være gøy :) Men det ville vel innebære endring av det meste på understell, bremser, kraftelektronikk etc. Og da går kanskje vekta opp, og så må de ty til svinedyre karbonfiberkomponenter for å hente seg inn igjen. Men hey, vent.. det har de jo allerede gjort ;)

Det er på ingen måte noen automatikk i at større batteri skal levere mer effekt. Tvert om er vel dette kompromisser som gjerne står mot hverandre i slike applikasjoner. Ettersom det er snakk om samme innpakning og samme styresystem, samme motor og drivverk så ville det være veldig rart om de kom med noen særlig økning av effekt.
Det positive er at det bør være mulig å oppgradere i fremtiden uten for mange endringer i andre ting enn batteri.

TM

Det er overraskende at noen ønsker seg mer krefter i i3 eller er bekymret over at det tar 0,1 sekunder lenger  fra 0-100 km/t  ;) Veigrepet med så smale hjul er vel i utgangspunktet den største begrensningen, og jeg synes dagens i3 har krefter i overflod for norske forhold. Jeg er sikker på at ingen vil merke forskjell i yelsen med nytt batteri. Har også bestilt med takluke som reduserer den teoretiske ytelsen ytterligere  ;)

Ingeniøren

Sitat fra: TM på onsdag 11. mai 2016, klokken 06:35
Det er overraskende at noen ønsker seg mer krefter i i3 eller er bekymret over at det tar 0,1 sekunder lenger  fra 0-100 km/t  ;) Veigrepet med så smale hjul er vel i utgangspunktet den største begrensningen, og jeg synes dagens i3 har krefter i overflod for norske forhold. Jeg er sikker på at ingen vil merke forskjell i yelsen med nytt batteri. Har også bestilt med takluke som reduserer den teoretiske ytelsen ytterligere  ;)

Enig, den er vel på grensen til å være overmotorisert. Husker når jeg hadde min første prøvetur med en demo bil før jeg bestilte. Passerte en dame i slak nedoverbakke på litt svingete vei og ga på som jeg pleier for å komme forbi på det relativt korte rette strekket. Holdt på å dra av veien - aksellrasjonen kom som et sjokk  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Den burde kanskje hatt enda et modus i tillegg til Comfort, Eco PRO og Eco PRO+ som het Sport. Som standard burde den starte i Comfort og man måtte velge Sport for å få full effekt.

Har selv presset klampen i bånn ved forbikjøring på sporete vei og da får man virkelig teste kjøreferdighetene sine :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

pberg

Dekkbredden har fint lite å si i forhold til grep rett frem under akselerasjon. Kontaktflaten blir like stor hvis du har samme dekktrykk, det er bare formen som er forskjellig (siden det er lufta i dekket som holder bilen oppe). Og et smalt dekk har en lang kontaktflate, og dermed faktisk mer grep på langs.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Beckern

Sitat fra: pberg på onsdag 11. mai 2016, klokken 11:57
Dekkbredden har fint lite å si i forhold til grep rett frem under akselerasjon. Kontaktflaten blir like stor hvis du har samme dekktrykk, det er bare formen som er forskjellig (siden det er lufta i dekket som holder bilen oppe). Og et smalt dekk har en lang kontaktflate, og dermed faktisk mer grep på langs.

Det stemmer sikkert i teori men i praksis blir det på ingen måte slik.
Den økte kontaktflaten på langs blir plutselig veldig liten i det man kommer over langsgående sprekker eller en veimarkering.
Disse er mer enn nok til å rive løs hjulet med den smale bredden og jeg har måttet lære meg å ta hensyn til slike faktorer ved forbikjøring ettersom det ellers blir både mye riv og røsk og reduserte marginer når anti spinn slår inn. Jeg har sjelden hatt så lite feste i svinger og særlig på ujevnt vegdekke som med denne.
Nå skal det sies at høyt trykk også bidrar til dette.

LMOR

2017 modellen i UK har får en "Sport pakke". Spørsmålet er da om det var grunnlaget for ryktene, eller om det faktisk kommer en ny variant i 2017.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Den sportspakken ble tilgjengelig i UK allerede i fjor og er ikke annet enn en kombinasjon av utstyr, akkurat som fully loaded etc.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. mai 2016, klokken 18:11
Den sportspakken ble tilgjengelig i UK allerede i fjor og er ikke annet enn en kombinasjon av utstyr, akkurat som fully loaded etc.
Vet det, men mange forventet at det var noe annet, og spørsmålet er da om det også kan være bakgrunnen for s versjons ryktene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

I denne artikkelen på Reuters står det at i3s kommer før 2018. En sportsligere bror av i3.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN0YO1YZ
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

AndesiteSilver_i3

Til dere som er opptatt av kg må ikke glemme at vekten av sjåfør/pasasjerer også spiller like mye inn.
Kan fort få flere titalls kilo i disfavør her også.
Kommer vel an på hvor glad du er i sjokolade, øl og potetgull.... Eller?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

bjorngb

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:27
Til dere som er opptatt av kg må ikke glemme at vekten av sjåfør/pasasjerer også spiller like mye inn.
Kan fort få flere titalls kilo i disfavør her også.
Kommer vel an på hvor glad du er i sjokolade, øl og potetgull.... Eller?
Jeg la til 13 kg på taket, så jeg må ta de fra nedre brystkasse....
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

AndesiteSilver_i3

BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

john

Jeg har tung høyrefot. Tror det teller mer enn noen kilo på taket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA