Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror dere startpris på Ampera-e ferdig registrert på vei i Norge blir?

Startet av knut.aulie, søndag 17. juli 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

knut.aulie

I så fall hvor mye?
Det er vel naturlig at større batteri gir bedre effekt spesielt i litt høyere fart. Men hvis inverter og sikringer er like blir det kanskje marginalt.

Ansjosfilet

Den blir litt tregere faktisk. 7,3 til 100 i stedet for 7,2.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Stikkkontakt

Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 08. mai 2016, klokken 23:27
Den blir litt tregere faktisk. 7,3 til 100 i stedet for 7,2.

40 kilo høyere vekt gir marginalt svakere prestanda.
Men dekkdimensjon osv tatt i betraktning: Er ikke i3 kjapp nok?

Jeg har pr i dag en e-Golf. Den kunne godt hatt litt mer motor. 150-60 hk slik at 0-100 gikk på 8-tallet. Aller helst en 40 kw motor bak i tillegg til dagens.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Olemann


Den er mer enn sprek nok, svært sjelden jeg legger pedalen flat, drøyt 7 sek til hundre er en ting, men hva den bruker fra 30-60 eller fra 0-30, er mye viktigere i praksis, og den er svært rask. Aldri savnet mine 5 Golf GTI'er som jeg slet ut i yngre dager.
40 kg mer en selvsagt ingen fordel, men langt igjen til de 300 kg mer en eGolf sliter med :-)

JorgenM

Joda, nye i3 blir så treg sammenlignet med dagens versjon at jeg døper den i3g (i-TREg). Jeg gleder meg til å stå side om side med denne 'skillpadda' i et lyskryss og vise den hekken i det jeg overlegent parkerer den på grønt lys ;D

Fra spøk til alvor, en sprekere verson kommer i 2017.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ansjosfilet

Sikkert en del som kommer til å slite psykisk med at den nye er tregere enn den forrige  :)
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

JorgenM

Vi som beholder den gamle versjonen skal i alle fall passe på å minne dem på det ofte ;D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

tito

Jeg kompenserer bare med raskere reaksjonsevne...  ;)

model3citizen

#9
Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 09. mai 2016, klokken 15:52
Sikkert en del som kommer til å slite psykisk med at den nye er tregere enn den forrige  :)

I følge tekniske data fisket ut fra Connected Drive er "Vehicle mass" på vår "gamle/raske": 1260kg. Den nye, med mindre utstyr (les: soltak) kan med andre ord fort lande på samme vekt som forgjengeren.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

LMOR

Du kan ikke bli kvitt den ekstra vekten på 40kg. Soltak veier ca 13kg ekstra.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Hvor høy effekt kan det nye batteriet levere mon tro? Under ellers like forhold vil jo ett 57% større batteri kunne levere 57% høyere effekt, men her er det annen kjemi eller oppbygning av batteriet. All engineering handler om kompromisser, så det skulle ikke forundre meg om effekttettheten må lide for at energitettheten går opp. For alt jeg vet kan det nye batteriet levere mer enn 57% ekstra effekt også. Noen som har sett datablad for cellene?
Det ryktes om at det skal komme en i3s. Lurer på hva de finner på med den. Klarer dagens motor mer enn de henter nå? Jeg ville nesten tro det. Ellers er det plass til en ekstra motor der rex vanligvis sitter. 2x125 kW kunne være gøy :) Men det ville vel innebære endring av det meste på understell, bremser, kraftelektronikk etc. Og da går kanskje vekta opp, og så må de ty til svinedyre karbonfiberkomponenter for å hente seg inn igjen. Men hey, vent.. det har de jo allerede gjort ;)

model3citizen

#12
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:07
Du kan ikke bli kvitt den ekstra vekten på 40kg. Soltak veier ca 13kg ekstra.

13kg på taket kan fort være en større ulempe enn 40kg ekstra i gulvet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

LMOR

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:32
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:07
Du kan ikke bli kvitt den ekstra vekten på 40kg. Soltak veier ca 13kg ekstra.
13Kg på taket kan fort være en større ulempe enn 40kg ekstra i gulvet.
Trodde det var vekt du snakket om. Kg er kg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

model3citizen

Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:26
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:32
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:07
Du kan ikke bli kvitt den ekstra vekten på 40kg. Soltak veier ca 13kg ekstra.
13Kg på taket kan fort være en større ulempe enn 40kg ekstra i gulvet.
Trodde det var vekt du snakket om. Kg er kg.

Korrigert. Ser det henvises til akselerasjonstider uten benevnelse. Du har en lang natt foran deg.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA