Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Type 1 en fremtid?

Startet av Piff, lørdag 16. juli 2016, klokken 18:44

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: Piff på onsdag 25. mai 2016, klokken 13:01Jeg har satt meg på interesselista til Opel Ampera-e og tørket støv av sykkelen.

Skjønner jeg egentlig godt, med all usikkerheten akkurat nå - spesielt usikkerhet om både bruksverdi og bruktverdi nå som det er en "rekkeviddekrig" under oppseiling.

På den annen side, det kommer alltid noe nytt og bedre rundt neste sving. Vi valgte å hoppe i det, og har nå hatt Zoe i 6 uker uten å angre et sekund. Vi har i denne perioden kun ladet hjemme, og kun 2 ganger har vi valgt bensinbil på grunn av usikkerhet om rekkevidde/lademuligheter.

Om vi fortsetter å bruke Zoe'n like mye som nå, så har den betalt seg selv i løpet av 5 år bare i drivstoffbesparelse (sammenlignet med vår tørste bensinstasjonsvogn). Så sant den oppfører seg pent har vi planer om å eie bilen så lenge som mulig, så potensiell bruktverdi om 3 eller 5 år er helt uinteressant for oss.

Om 5 år finnes det forhåpentligvis en elbil som kan erstatte familiebilen, men Zoe vil da fortsatt dekke vårt behov for kort-/mellomrekkeviddetransport.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Piff

Nå har jo Zoe litt mer rekkevidde for pengene enn det golfen har, selv om jeg tror vi fikk et greit tilbud på den.
Jeg hadde forsåvidt akkurat samme tankegang rundt golfen, at det alltid vil komme noe bedre og at bilen uansett vil tjene seg inn og antagelig holde til vårt bruk, og at bruksverdien ikke er så farlig. Men da har jeg hele tiden sett for meg at dette "bedre" er lenger unna tidsmessig og ikke så til de grader mye bedre (med tanke på rekkevidde) som det ampera-e er. Skulle ikke opelen oppfylle mine drømmer finnes det sikkert nok av de som skal selge golfen sin for å kjøpe den, så da får jeg heller gjøre et golf-kupp da  8)

Panduck

Amperae er vel ikke noen storbil? knapt større bagasje enn i3'en, etter det jeg leser.

bromm

Sitat fra: Panduck på onsdag 25. mai 2016, klokken 20:51
Amperae er vel ikke noen storbil? knapt større bagasje enn i3'en, etter det jeg leser.
Apropos bagasje i i3 - her er noen bilder ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28480.msg483747.html#msg483747

bromm

Sitat fra: Panduck på onsdag 25. mai 2016, klokken 20:51

Panduck

Sitat fra: bromm på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:49

Vi målte i alle retninger når vi prøvekjørte. Med bakseter nede er det virkelig plass til mye. Gleder meg til å få bilen, estimert tid er slutten av oktober...

Elmo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 07. juni 2016, klokken 18:40
Med bakseter nede er det virkelig plass til mye. Gleder meg til å få bilen, estimert tid er slutten av oktober...

eUp eller eGolf ? ??? (ref. tittelen) ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA