Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Type 1 en fremtid?

Startet av Piff, lørdag 16. juli 2016, klokken 18:44

« forrige - neste »

Piff

Hei
Jeg skal kjøpe min første el-bil og trenger tips i forhold til hvilken type. Husholdningen har en annen bil som kan brukes til fjellet, langturer ol., så det er snakk om bil nr. 2 til hverdag og pendling. Pendlingen er på 6 mil hver vei med smale og svingete veier, mulighet for litt kø på vei hjem. Jeg har mulighet til å lade på jobb, men da via vanlig stikkontakt. Jeg ønsker meg i utgangspunktet en e-up! Dette fordi den er billigere og i mine øyne litt kulere enn golfen. Men vil den holde mål til pendling på vinteren, både med tanke på rekkevidde og føreforhold?
Håper på noen fornuftige svar selv om dette emnet muligens er diskutert flere ganger  :)

pudderjagar

Med 6 mil er du i grenseland hvid du vil ha da komfortabelt varmt i bilen om vinteren hvis du møter på kø. Husk at alle som har kjøpt elbil for første gang tenker som der. Da skal være bil nr 2. Etter veldig kort tid så går den på minst 95% av all kjøringa. Då er da for lite med eup når du kjem heim etter jobb og vil bruke bilen ut igjen senere på dagen og du får ikkje så mykje straum påden på kort tid. Har du barn eller du sjøl skal på kveldsaktiviteter?

Da er og på kveldskjøringa du kan hente god forteneste. Om vinteren så er ein bensinbil langt over literen på første mila samt att slitasjen på bilen er stor fordi systemene er kalde. Då er da betre å hoppe inn i varm elbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

e-Up

Forde kona beslaglegger den etter 1 uke, og da kan heller neste bil være en e-Golf.

Ellers klarer e-Up fint 10 mil i et strekk selv vinterstid, men med flere stopp, og flere oppvarminger med et 6 kW varmeapparat spiser du raskt rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HCO

Hvorfor begrense seg selv til kun å vurdere VW? Elbiler er forskjellige fra tradisjonelle biler på så mange vis at det ikke er gitt at gamle sannheter fortsatt gjelder.

Jeg ser heller ikke helt hvorfor VAG, og spesielt VW, har en så stor fanskare her til lands. Det er mulig de i sin tid ga oss mye bil for pengene, men de siste 20 årene ser jeg ikke helt at dette konsernet har gjort så mye for å fortjene vår tillit. Den nylige dieselskandalen er bare toppen av isfjellet.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Piff

Takk for fine svar!
Jeg har egentlig ikke begrenset meg til vw, men jeg er opptatt av at bilen skal se ok ut og ikke være alt for dyr og da er utvalget noe begrenset. Jeg skulle gjerne ha ventet på opel sin modell, men jeg må kjøpe i løpet av sommeren.
Er det noen som har erfaringer på vinterføre med golfen eller up'en?

Elektrolux: Jeg er kona  :)

tutti

Sitat fra: Piff på mandag 09. mai 2016, klokken 09:42
Er det noen som har erfaringer på vinterføre med golfen eller up'en?
etter to kalde vintre i egolfen så synes jeg bilen duger bra til det meste utenom rekkevidden.

I -20'c i 100-sonen er rekkevidden ned mot 70 km med forvarmet bil i oppvarmet garasje.

THE

Nå er jo utseende en noe subjektiv sak, og jeg synes personlig at eUp er mer vellykket enn eGolf.

Ellers er jo ikke eGolf en rimelig elbil, og jeg hadde nok ikke vurdert eGolf hvis jeg skulle kjøpe bil i den prisklassen nå. Man kan mene så mangt om utseendet til Kia Soul, Nissan Leaf og BMW i3, men for sammenlignbar pris som eGolf får man betydelig mer rekkevidde.

Hvis du klarer deg med rekkevidden til eUp, så får du jo en veldig mye rimeligere bil. De svarene du har fått tyder på at eUp skal klare kjøreruten din selv på vinteren. Hvis du har en hurtiglader langs ruten du kjører, så kan jo løsningen være å ta en liten ladestopp på de aller verste/kaldeste vinterdagene om det blir knapt med rekkevidde på Up'en.

Med Leaf 30kWh, i3 33kWh og Soul, så vil du klare t/r uten lading på jobb eller hurtiglading. Med Up/Golf er du helt avhengig av lading på jobb vinterstid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

Dette er en bortimot "nobrainer" når du har lading på jobb med vanlig stikkontakt.
Selv min 2012 Leaf takler dette sommer som vinter med glans, varme på 22 - 25 grader om ønskelig.
Varm bil klar ved start både hjemmefra og fra jobben.
En luksustilværelse i alle værforhold og sesonger sammenlignet med en fossilbil.

Her står du fritt til å velge hva som helst av elbilmerker produsert etter 2011.
Lykke til med en helt ny bilopplevelse!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Supermann

Har E-up. Den kommer fint 6mil på vinteren med god komfort. Null stress, med mindre du holder håndbrekket på samtidig som du fester et seil på taket. 6mil klarer du med ski på taket om vinteren om det er din ting(Har kjørt min t/r oslo hemsedal). Lader mer km/time enn golf på stikkontakt. Sommerstid har jeg klart å kjøre 140km med den.   

Dessuten så er det en bil det kommer til å bli særdeles hyggelig å vedlikeholde. Dekk koster nada, sommer som vinter. Bremser bak må aldri byttes i bilens levetid(tromler.. :-) ). Frembremser til VW Up er ikke akkurat dyrt... Tilsynelatende virker det å være mindre feil på e-up enn e-golf også om du ser her på forumet.

Eneste problemet er at appen for å styre forvarming er upålitelig. På godt norsk rævva.

HCO

Sitat fra: Piff på mandag 09. mai 2016, klokken 09:42(...) jeg er opptatt av at bilen skal se ok ut og ikke være alt for dyr (...)

Selv mener jeg at Renault Zoe er den av "kortrekkevidde"-bilene som ser best ut. Vi kjøpte oss nylig en Zoe Life, som kom på 192.000 ferdig levert (inkludert ferdig montert ladeboks hjemme i garasjen, men uten vinterhjul). Fantastisk morsom bil å kjøre, og Life-interiøret i hvitt, beige og svart er svært "kone-vennlig".

Zoe har en eneste ulempe i forhold til bruken du beskriver, og det er at den krever en spesiell "ladekladd" for å lades fra vanlig stikkontakt. Men det finnes det nå flere løsninger på, hvorav den billigste er denne til kr. 8.000: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product. Men i sommerhalvåret vil en Zoe fint klare din pendlerute tur/retur uten lading.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

elektrolux

Må legge til et par e-Up fordeler som er gull verd i daglig bruk:

- Autoseiling som gjør det mer komfortabelt og mer sparsommelig å kjøre, i tillegg til å gjør kjøringen mer avslappende
- Enpedalskjøring ( Nesten i alle fall) når du likevel vil ha hornene ute, og kjøre aktivt
- Oppvarmet frontrute, og seter, for lynrask opptining etter en frostnatt.
- Delt baksete. Gjør at e-Up i praksis har like god plass som Zoe, selv med betydelig mindre ytre mål.
- Helt rått med rundt 80 elektriske hester i en 1 tonns Elbil..
- God og høy sittestilling. Supert til bykjøring
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 08. mai 2016, klokken 14:17
Med 6 mil er du i grenseland hvid du vil ha da komfortabelt varmt i bilen om vinteren hvis du møter på kø.

For noe tull.
Jeg kjører eUp 2015 med varmeapparatet på 28 grader hele vinteren i Oslo området. Mye på E18 i 80-90 km/t.
Jeg har ALDRI hatt mindre enn 9 mil rekkevidde. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#12
Sitat fra: HCO på mandag 09. mai 2016, klokken 09:19
Hvorfor begrense seg selv til kun å vurdere VW?

Selvfølgelig subjektivt, men jeg syns fremdeles eUp er der du får mest (el)bil for pengene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

HCO

#13
Jeg er helt enig i at eUp er en kul bil, og den sto høyt opp på vår liste over aktuelle "konebiler" - også før den kom i elbilversjon.

Jeg ser at jeg nå er i ferd med å gå i den klassiske "min bil er bedre enn din bil"-fella. Men iallefall: Dersom man tar utgangspunkt i at cruisekontroll, alu-felger og metalliclakk er noe man må ha med, koster nå (så lenge Renault kjører "kampanje") billigste Zoe 190.900 og eUp 206.700. Jeg antar at vinterhjul og leveringskomkostninger kommer i tillegg på begge.

Med Zoe får man større bil, større batteripakke og lenger rekkevidde til lavere pris. Dessuten ferdig montert ladeboks på garasjeveggen hjemme.

Dersom man er i markedet for elbil akkurat nå, skal man ha kraftig VAG-tunnelsyn for ikke i det minste å ta Zoe med i vurderingen.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Elmo

Men, med Zoe kan Piff ikke regne med å lade på jobben (inntil Zaptech laderen mot formodning skulle bli tilgjengelig).
Ikke sikkert hun trenger det med Zoe, men så er det dette med rekkeviddeangsten ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA