Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X60D!

Startet av handyman72, fredag 15. juli 2016, klokken 21:11

« forrige - neste »

handyman72

Jeg har en 2013 I-MIEV som er veldig brun/rusten på understell og fester til støtdempere bak. Bakfra ser dette ikke pent ut på en så ny bil :(
Er det noen som har erfaring med å ta dette med forhandler i forhold til garanti?

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

handyman72

Ja jeg er ikke så bekymret for at den detter sammen ;)
Men pent er det jo ikke. Lurte derfor på om noen har fått respons ved å klage på dette?

AmocoCadiz

rustgarantien er vel dessverre rustangrep innefra og ut før forhandler gjør noe...?

psyfoon

Du får nok dessverre ikke dekt noe på rust garantien for dette og det er ikke bare din bil som ser slik ut under. Min 2015 som jeg kjøpte i november er også temmelig rusten på dempere, bremsetromler bak, calipere foran og generelt hjuloppheng etter kun 1 vinter i saltsuppen. Dette gjelder nok ALLE biler, dessverre :(

Vil man unngå slikt må man koste på seg tectylbehandling (4-5000kr) eller pussen ned delene og male/lakkere hvert år med en holdbar lakk/maling (f.eks Hammerite). Jeg skal ta en rustbehandling i løpet av sommeren  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

SteinHolstad

HEI

Min ett år og noen md gamle i-miev har ikke synlig rust under - men behandlet bilen tidlig hos Buskerud Antirust i Drammen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22015.msg388444.html#msg388444
2015 - Mitsubishi imiev

psyfoon

Sitat fra: SteinHolstad på søndag 08. mai 2016, klokken 08:24
HEI

Min ett år og noen md gamle i-miev har ikke synlig rust under - men behandlet bilen tidlig hos Buskerud Antirust i Drammen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22015.msg388444.html#msg388444

Det var lurt at du gjorde det.  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Min oppfatning er at dersom det først har begynt å ruste så er det egentlig ingenting som får dette helt bra igjen. Det beste man kan håpe på er å bremse rusten så mye som mulig. Så en understellsbehandling når bilen er helt ny er tingen.

Mer eller mindre alle biler har samme problem som Trillingene ved at understellskomponentene kun har et tynt lag med sort lakk, og at rusten kommer rimelig kjapt. På Trillingene synes det godt siden bakakselen ligger så synlig.

Heldigvis så går denne prosessen rimelig sakte så det vil sikkert være 10+ år til dette blir noe reelt problem.  Men pent er det jo ikke!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Legger ved noen understellsbilder. Som dere ser er det begynnende rust på karosseriet oppunder i motorrom. Sauset det inn med lanolinolje. Understellskomponentene er børstet med stålbørste, innsatt med ferrobet rustguffe for så å bli sprøytet over med Hammerite sort lakk beregnet for rustne deler. Gjør dette årlig. Fjerde vinter unnagjort.  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Jeg har behandlet bremsedeler med sinkspray men utvidet mer og mer til stag og bare metalloverflater ellers også. Når jeg ser disse bildene skal jeg jammen gå over hele understellet med denne sprayen. Grunnen til at det virker er at sink er mindre edelt enn jern, slik at det ofres i kontakt med oksygen og hindrer dermed dannelse av rust.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 09. mai 2016, klokken 22:52
Legger ved noen understellsbilder. Som dere ser er det begynnende rust på karosseriet oppunder i motorrom. Sauset det inn med lanolinolje. Understellskomponentene er børstet med stålbørste, innsatt med ferrobet rustguffe for så å bli sprøytet over med Hammerite sort lakk beregnet for rustne deler. Gjør dette årlig. Fjerde vinter unnagjort.  8)
Siste bilde du vedla fra undersiden, hvorfor er røde strømkablene tatt av, har det noe med rustbehandlingen å gjøre, eller arbeidet mens du behandler?

Mr.Zero

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på mandag 09. mai 2016, klokken 22:52
Legger ved noen understellsbilder. Som dere ser er det begynnende rust på karosseriet oppunder i motorrom. Sauset det inn med lanolinolje. Understellskomponentene er børstet med stålbørste, innsatt med ferrobet rustguffe for så å bli sprøytet over med Hammerite sort lakk beregnet for rustne deler. Gjør dette årlig. Fjerde vinter unnagjort.  8)
Siste bilde du vedla fra undersiden, hvorfor er røde strømkablene tatt av, har det noe med rustbehandlingen å gjøre, eller arbeidet mens du behandler?

Glemte å kommentere det bildet.. Det viser en mjau inne til batteriskifte. Tenkte det passet inn med et bilde som viser trillingen under uten batteriet montert. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

AmocoCadiz

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:54
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på mandag 09. mai 2016, klokken 22:52
Legger ved noen understellsbilder. Som dere ser er det begynnende rust på karosseriet oppunder i motorrom. Sauset det inn med lanolinolje. Understellskomponentene er børstet med stålbørste, innsatt med ferrobet rustguffe for så å bli sprøytet over med Hammerite sort lakk beregnet for rustne deler. Gjør dette årlig. Fjerde vinter unnagjort.  8)
Siste bilde du vedla fra undersiden, hvorfor er røde strømkablene tatt av, har det noe med rustbehandlingen å gjøre, eller arbeidet mens du behandler?

Glemte å kommentere det bildet.. Det viser en mjau inne til batteriskifte. Tenkte det passet inn med et bilde som viser trillingen under uten batteriet montert. :)
Ja, interessant å se hvordan den ser ut under uten batteriet.
Var det kaputt batteri eller kapasitetsfall innenfor garanti? Og er det mange slike batteribytter på denne modellen?

erik e

Det er ikke mange batteri bytter. Like mange som det skiftes bensintank på " fossil" bil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 23:43
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:54
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på mandag 09. mai 2016, klokken 22:52
Legger ved noen understellsbilder. Som dere ser er det begynnende rust på karosseriet oppunder i motorrom. Sauset det inn med lanolinolje. Understellskomponentene er børstet med stålbørste, innsatt med ferrobet rustguffe for så å bli sprøytet over med Hammerite sort lakk beregnet for rustne deler. Gjør dette årlig. Fjerde vinter unnagjort.  8)
Siste bilde du vedla fra undersiden, hvorfor er røde strømkablene tatt av, har det noe med rustbehandlingen å gjøre, eller arbeidet mens du behandler?

Glemte å kommentere det bildet.. Det viser en mjau inne til batteriskifte. Tenkte det passet inn med et bilde som viser trillingen under uten batteriet montert. :)
Ja, interessant å se hvordan den ser ut under uten batteriet.
Var det kaputt batteri eller kapasitetsfall innenfor garanti? Og er det mange slike batteribytter på denne modellen?
Husker ikke nøyaktig hva som feilte denne, men noe internt i batteriet var det. Nå har Mitsubishi verktøy og utstyr for å reparere batterier, men det virker ikke som om det har helt "tatt av" enda. Ei heller er det ikke mange batterier som skiftes ut sett i forhold til antall biler på veien.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA