Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Leaf navi røyka sokkene sine?

Startet av Gondron, fredag 15. juli 2016, klokken 11:22

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da..  :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.

Nettopp, med mitt kjøremønster vil jeg passere 30 000 i løpet av året. Da kan jeg med årene tåle et større verditap i og med at prisen per mil går ned betraktelig i tillegg til det man sparer på drivstoff.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

TM

Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da..  :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Verditapet kan kanskje reduseres til halvparten ved å selge nå og ordne seg med en alternativ løsning til den nye bilen leveres. Det blir også litt feil å fokusere på verditapet på den ene bilen som rammes av et teknologiskifte. Det er jo slik at når bilprisene ned så blir man litt ergelig over stort verditap, men på sikt så sparer man jo på at man får mer bil for pengene i framtiden.

Sungrazer

Sitat fra: TM på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:15
Verditapet kan kanskje reduseres til halvparten ved å selge nå og ordne seg med en alternativ løsning til den nye bilen leveres. Det blir også litt feil å fokusere på verditapet på den ene bilen som rammes av et teknologiskifte. Det er jo slik at når bilprisene ned så blir man litt ergelig over stort verditap, men på sikt så sparer man jo på at man får mer bil for pengene i framtiden.

Det var det jeg også tenkte. Jeg hadde alternativ løsning til den nye bilen skulle levere, men med den ville jeg kjørt 6 - 7000 km, med et forbruk på 0,83 l/mil til 14 - 15 kroner literen. I tillegg gjennom bomring. Totalt rundt 9 - 10 lapper på toppen av verditapet på 100000. En tusing her og en tusing der blir fort penger.

Det aller billigste alternativet er å beholde den bilen jeg har nå. Den vil bli tjene seg inn jo mer jeg kjører.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

epsilone6

Jeg ville virkelig ha beholdt både bil og batteri hvis kjøremønsteret tillater det. I f.eks. 2020 har nok masseproduksjonen av batterier virkelig tatt seg opp og en kan kanskje få slengt inn 120 Ah-cellene for halve prisen av dagens 94 Ah for alt jeg vet. Med litt degradering frem til den tid så vil nok ikke 100%+++ økning av rekkevidde føles så dumt, spesielt ikke når den trolig gir langt mer økonomisk mening enn oppgradering i dag  ;D

LMOR

Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da..  :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Dette blir litt vel over the top. Du kunne kjøpt en bedre diesel BMW til 1mill, og ville tapt 300 000.- i stedet. Det blir 200 kr/mil.
Vi snakker ikke om et urimelig verditap ift andre biler. Helt normalt.
Det optimale er å beholde i3 i 5år, til garantien går ut. Det gir mest sannsynlig lavest /mil tap.
Totaløkonomien med elbil er positiv hvis du sparer bompenger drivstoff osv. Verditap kan du se bort i fra fordi det ville du uansett hatt, og sannsynligvis større fordi du måtte betalt mer for bilen. Da ville også rentekostnaden vært høyere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Taffelman

Innbytte tilbudene jeg tidligere har fått fra BMW har vært så dårlige at selv når jeg solgte til uavhengig oppkjøper så fikk jeg 50.000 mer, så innbyttetilbud er en dårlig målestokk.

Et ekstra verditap på ca 10% må vi nok regne med.
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

Men en må ta med i regnestykket at f.eks i mitt tilfelle koster en ny bil med stort batteri 10% mindre enn jeg betalte for den gamle i3en. Og det med mer utstyr.
Jeg har aldri opplevd å få god innbyttepris på noen bil. Solgte en VW for 175000 som jeg kunne få 100 000 i innbytte, en annen for 325 000 som jeg fikk 250 000 i innbytte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

model3citizen

#22
Vår i3 (Suite med så og si alt) har rundet 20000km nå, og vi er usikre på om den er verdt å selge, og heller erstatte Yarisen med en mindre godt utstyrt 33kWh som jeg kan benytte på vinteren. Så kan jeg jo nyte den godt ustyrte på sommeren/våren/høsten når rekkevidden er godt innafor uansett.

Vi trenger to biler i det daglige, og aller helst skulle én av dem har langtursrekkevidde.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

phnuxen

Jeg anbefaler litt is i magen om man ikke absolutt må bytte eller kjøpe straks. Som det tidligere har vært nevnt har ikke BMW kommet med noen offisiell pris enda, prisen som er blitt "lekket" er kanskje bare for å få folk til å tenke, "nei så dyrt for batteribytte at jeg heller tar en ny bil" Når disse har kjøpt bil og alle andre bestilt sin nye (trege) i3 - så slipper BMW nyheten om Batteribytte kr. 70.000 - innbytte i gammelt batteri kr. 30.000 = 40.000 ish. Er hva jeg tror og håper på  ::)

Kin2k3

Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.

Jeg var i kontakt med en i BMW systemet og der var veiledende pris på batteribytte 100.000kr.
Og ingen pant for gammelt batteri.

Dette var det de hadde fått opplyst fra BMW.

Men dette kan jo selvfølgelig endre seg på sikt.

-P


Olemann


Er det noe historien har vist siden tiden da noen av oss kjørte Reva/Buddy så er det at utviklingen på elbiler er kjapp, og kjappere enn på fossil.  Min enkle konklusjon på det er at det aldri blir noe genistrek om poenget er å spare penger, å bytte elbil når en ny kommer med litt større batteri, mer utstyr etc.
Fordi: venter man litt til så kommer det enda en en...så tapet på også den nye vil være merkbart når enda en nyere kommer...
MEN; så var det dette gode poenget da, men han som ikke hadde fotoapparat i datterens konfirmasjon, fordi det kom jo et med enda flere pixler neste måned, til en lavere pris.....

Jeg lar behovene styre, og har sluttet tro på at jeg klarer beregne det optimale byttetidspunkt.

Kanon

Om en 2-3 år kommer 120ah batteriene med samme mål/vekt og antageligvis pris som dagens 60 ah moduler. Da snakker vi faktisk om en dobling av kapasitet samt halvering av pris pr kwt sammenlignet med "gammel" i3.
Blir vel en sikkert en del annet nytt ellers på den modellen tenker jeg. Dette er en utvikling som er varslet og kommer. Så stadig bytte bil pga "noe nytt" blir det mest uøkonomiske en kan gjøre mener jeg. La behovet styre er vel tingen?
Når det er sagt så synes jeg det er veldig bra av BMW og tilby oppgraderingspakker, selv om jeg tror det blir (for) dyrt. De må jo tjene penger på den og!
Følger litt med på tyske forum, og der skrives det at priser på pakke kommer først i august, men noe info skal slippes senere i mai. Det blir rene batteripakker, uten mulighet for 3 fase lading.

phnuxen

Sitat fra: Kin2k3 på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:12
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.

Jeg var i kontakt med en i BMW systemet og der var veiledende pris på batteribytte 100.000kr.
Og ingen pant for gammelt batteri.

Dette var det de hadde fått opplyst fra BMW.

Men dette kan jo selvfølgelig endre seg på sikt.

-P

Jeg tror hva man hører fra noen som jobber i BMW el. plukker opp fra andre forum og tidsskrifter bør man ta med en stor klype salt. F.eks ved en iPhone lansering så er det veeeeldig mange som har god info på at telefonen blir slik og slik, men ved lansering stemmer plutselig ingenting eller svært lite. Ser noen skriver at BMW må også tjene penger og forsvarer således en pris på 100.000.- for 5 mil forbedring. Da viser jeg til f.eks Nissan Leaf. Jeg ville vel tenke meg at også Nissan var interessert i å tjene penger. LEAF batt. oppgradering kostet vel 34.000 (inkl. innbytte) og ga ca. samme økning i batteri som BMW tilbyr. Hvorfor skal BMW legge seg på 3 dobbelt av dette? De ønsker vel å være konkurransedyktig de også, samtidig som de vil tjene penger.

Om jeg hadde satt meg sammen med toppsjefene i BMW og de ba meg tjene penger for de, så hadde jeg:
Slippet et rykte om at det skal bli så dyrt å oppgradere batteri, slik at de som seriøst vurderer batteribytte for 5 mil ekstra heller kjøper en ny bil.  Ventet 3 mnd og sluppet nyheten om KAMPANJE batteripakke til 30.000 kr med innbytte (altså under Nissan!) NB. tilbudet er kun batteri 1 fas lading, støtter ikke 3 fas.. (det syntes jeg var smart - en liten glede til de med den nye i3) Det ville også blitt et lite plaster på såret til alle de som nylig har kjøpt eller har i bestilling en i3 med den lille batt. pakken at de kan få den store med ikke så altfor stor kostnad. Etter nye 3 mnd hadde jeg lansert i3Super med facelift til produksjon om 6 mnd slik at alle de som da har kjøpt i3 standard med stort batteri OGSÅ må ha faceliften og ballen er igang :)

Skal taes med at BMW toppsjefene ikke har brakt meg til bordet for å tjene penger for de enda.. :)


TM

#28
Litt OT
@phnuxen
Nissan har tilbudt batteribytte til ca 40.000, men det er jo til nytt "gammelt" batteri uten rekkeviddeøkning. Nissan sier at de ikke vil / kan tilby oppgradert batteri. Leser du på Leaf forum, så ønsker mange Leaf kunder at Nissan gjør som BMW og tilbyr oppgradert batteri. Rekkeviddeøkningen er også bare halvparten av det BMW tilbyr. Prisen på oppgraderingen er ikke offentliggjort, så ingen forhandler kan gi pris på dette nå. De kan bare gi pris som reservedel, og det er jo ikke det samme.

epsilone6

Jeg ville lagt til grunn at en ikke vil få en batteripakke ferdig installert i bilen sin til under 250 USD/kWh uansett hvor mye batteriinnbytte en har per dags dato. Tror det når jeg ser det i så fall  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA