Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Leaf navi røyka sokkene sine?

Startet av Gondron, fredag 15. juli 2016, klokken 11:22

« forrige - neste »

Gondron

Noen som har funne kva vi som har liten batteri pakke kan rekne med vurdering taler på bilene våre pga ny pakke.  Ser jo for meg at ingen vill kjøpe brukt i3 men ein mindre pakke når våre biler er 3-5 år gammel.

Å så leste eg ein artikkel at vi kan måtte betale 100 000 for oppgraderer :/

Noen som kan anslå brukt verdi på min bil? kjørt 33 000 km. 

LMOR

Prisen for nytt batteri blir nok lavere enn 100 000.- med innbytte. Ingen vet den prisen enda. Så et sted at det først ville bli klart til høsten.
Tviler på at pristapet blir så stort. Det finnes ikke så mange brukte i3er, og det vil ta lang tid før det blir billig med en i3 med stort batteri.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Gondron

Eg vill ikke sei da. Ny BMW i3 med større pakke starter fra 262 000, med forbedret lading. Nå veit ikkje eg om ein må betale extra for hurtiglader osv fortsatt. men er ordre lista lik som når vi bestilte for 2år sia? Min bil kostet vertfall 325 000, husker ikkje kva startpris var da.

TM

Sitat fra: Gondron på lørdag 07. mai 2016, klokken 11:47
Noen som har funne kva vi som har liten batteri pakke kan rekne med vurdering taler på bilene våre pga ny pakke.  Ser jo for meg at ingen vill kjøpe brukt i3 men ein mindre pakke når våre biler er 3-5 år gammel.

Å så leste eg ein artikkel at vi kan måtte betale 100 000 for oppgraderer :/

Noen som kan anslå brukt verdi på min bil? kjørt 33 000 km.
7000 Euro vil jeg anslå til å bli ca 60.000 med BMW "kurs". Mva vil det ikke være på annet enn arbeid. Det er ingen som vet hva prisen blir, men jeg tipper at prisen blir nærmere 50 enn 100-tusen for å bytte et velfungerende batteri.
Hvordan bruktprisen påvirkes av dette vet vi ikke ennå, men hvis du vurderer å bytte ville jeg forsøkt å selge asap, og finne en måte å klare deg uten bil fram til levering. Det er tross alt den "nyeste" modellen du selger nå, men i august blir den "gammel modell".

TM

#4
Sitat fra: Gondron på lørdag 07. mai 2016, klokken 12:41
Eg vill ikke sei da. Ny BMW i3 med større pakke starter fra 262 000, med forbedret lading. Nå veit ikkje eg om ein må betale extra for hurtiglader osv fortsatt. men er ordre lista lik som når vi bestilte for 2år sia? Min bil kostet vertfall 325 000, husker ikkje kva startpris var da.
Prisen var vel 249.900 i 2014. I dag må du også betale ca 10.000 for hurtiglader. I praksis må du ut med ca 300.000 for en greit utstyrt bil med nytt batteri. Når prisen reduseres og produktet forbedres vil naturligvis bruktprisene falle tilsvarende, men rabatter på ny bil vil kompensere noe for tapet.

Amigakongen

Har BMW sagt når de kommer med priser for oppgradering til gamle biler?
Står mellom bytte til ny bil, eller bytte batteri på den jeg har. Men kommer jo an på hvor mye jeg må ut med for ny bil. Har liksom satt ei grense i hodet. :)
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

i3 er i utgangspunktet såpass billig som ny at noe betydelig verditap blir det aldri :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
Høres logisk ut. Har også, som deg, hørt eller lest (usikker på hvor) at det visstnok bare skal tilbys oppdatering i et begrenset antall / pris. Du skal ikke se bort fra at prisen derfor settes kunstig lavt som en "goodwill" overfor de kundene som har nesten nye biler og som derfor likevel ikke er aktuelle for å bytte bil.  Det er åpenbart en god del kunder som føler at de gjorde en litt dårlig deal, og ved å tilby disse en subsidiert oppgradering så vil de kjøpe seg lojalitet. Hvis de kan gjenbruke batteriene, så er kanskje markedsverdien av en slik kampanje høyere enn kostnaden.

Olemann

#9
Dersom den nye modellen med større batteri hadde ført til et ras på bruktprisen på den gamle, så hadde vi sett det allerede.  FINN eksponerer ingen slik tendens.  Fortsatt ligger de  fleste brukte rundt 240-260k, selvsagt usikkert hva de faktisk selges for.
Husker godt den natten Tesla publiserte nytt om P85D.  Da raste det inn med FINN annonser for P85, og prisene falt solid en god stund (før de stabliserte seg pga. prisoppganger.)

Ettersom man fortsatt må betale 300k og opp for en OK utstyrt i3, OG endringene forøvrig ikke er i noen Mk 2 klasse, så tror jeg prisene på vår "gamle" modell vil holde seg greit.  Men; aldri noe sjakktrekk å putte penger i elbil om poenget er avkastning (unntatt Tesla i perioder  pga USD utviklingen og deres prispolicy)

TM

Sitat fra: Olemann på lørdag 07. mai 2016, klokken 16:39
Dersom den nye modellen med større batteri hadde ført til et ras på bruktprisen på den gamle, så hadde vi sett det allerede.
Det vil nok føre til et ekstra verdifall, men det skjer jo ikke før den nye modellen er utstilt i butikken slik at menigmann vet at det har kommet en ny modell. De fleste elbil-kunder er jo ikke på elbilforum. Men det ser ut som om noen forhandlere har justert prisene på demonstrasjonsbiler litt ned, men de ligger uansett høyt i forhold til ny pris. De satser på at noen skal ha rask levering og har et behov som gjør at dagens batteri holder med god margin. Dessuten vil nok de fleste fortsatt ha grå / sort framfor en skrikende blå metallic  :)

Sungrazer

Jeg har undersøkt, og hold dere fast. Prisen raser som en stein. Min 2015 gått 15000 km som er har det meste untatt skinn, adaptive cruise og ryggekamera fikk jeg en innbyttepris på 210 000. Selger foreslo å legge den inn på 259 000 på finn.

Jeg har lagt den ut for salg, men det er ingen vits og jeg kommer til å trekke den fra markedet. Jeg selger ikke med så mye tap. Jeg venter heller noen år eventuelt til i5 kommer og bruker i3 som bil nummer 2. Kanskje er det også tilgjengelig større batteripakker da som kan øke levetiden betydelig. Det er ikke så mye som ruster på i3´n heller.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

210 i innbytte er vel bra?
De tar normalt 15% i fortjeneste, og tilsvarer ca 250 i utpris.
Det tilsvarer en pris som er ca 20% lavere enn en ny med nytt batteri.
Et helt normalt prisfall på 1 år, og du har kjørt mer enn det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 17:32
210 i innbytte er vel bra?
De tar normalt 15% i fortjeneste, og tilsvarer ca 250 i utpris.
Det tilsvarer en pris som er ca 20% lavere enn en ny med nytt batteri.
Et helt normalt prisfall på 1 år, og du har kjørt mer enn det.
Snur man på det, så vil vel 210 i innbytte gi et verditap på 100.000 ?
Det er jo mye på 15000 km for en rimelig bil. Det burde vel være enkelt å få 30.000 mer ved å selge selv, så det gir god timebetaling.

Ferry

100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da..  :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA