Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel for ZOE

Startet av jonastr, fredag 15. juli 2016, klokken 08:10

« forrige - neste »

jonastr

Hei folkens,

P106``n (forøvrig en 2001 model) har fungert fint i hele vinter. Nå som det har blitt
varmere i været, dukket temperaturfeilen fra forrige sommer frem igjen.
Hadde et innlegg for en tid tilbake vedr. samme feil:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22096.msg407256.html#msg407256

Kort fortalt:

- Kjørestrøm kuttes og lampe for elektriskfeil tenner.
- Feilen oppstår ofte etter lading i varmt vær.
- Etter at bilen har kjølt seg ned, fungerer den som normalt igjen
- Ved å åpne panseret og la komponentene "kjøle" seg ned, tar det ofte kortere tid før kjøring kan
  iverksettes igjen..
- Feilen kan "fremprovoseres" ved å ta krappe høyresvinger, eller
  kjøre på humpete underlag

Tips til hvor jeg bør begynne å lete?
Noen som vet om det sitter  bimetallssikringer i sagemboksen eller andre steder
på bilen? Synes det kan virke sannsynlig ettersom disse er mekanisk påvirkelige og endrer
egenskaper over tid..

takk =)

Mvh

Jonas

Elmo

Sagembokser i 3000 serie har temperatursensor under laderen (1000 og 2000 har ikke).
Men . . (NB), du kan ikke stole 100% på det du leser på boksen fordi lokket kan byttes.

Jeg har aldri opplevd at den sikringen har stoppet bilen, men jeg har opplevd at den har stoppet ladingen og gitt el-feil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trygve B

Hvis du trenger ny sagemboks så har jeg en til salgs for 1500kr pluss frakt :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

jonastr

Hei,

Takk, skal sjekke det ut!  Mulig biler med litium-bms oppfører seg litt annerledes dersom denne
sikringen slår ut.

Jonas

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

jonastr

Oslo. Kjøpte en batterisikring av deg i fjor :)

elektrolux

Er vannkjølekretsen i orden? Normalt vil feil her raskt forverre seg, men verd å skjekke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jonastr

Vannkjølekretsen virker å være iorden. Trodde først det kunne være noe med væskestrømmen, ettersom problemet bare oppstår i krappe høyresvinger.(Gitt at bilen ikke har blitt for varm ifm med lading, da kutter den helt ut) . Derfor har jeg nylig byttet vannpumpe. Ellers er det sjelden behov for etterfylling av kjølevæske.

Elmo

Sitat fra: jonastr på søndag 08. mai 2016, klokken 22:28
Oslo. Kjøpte en batterisikring av deg i fjor :)
Å ja, er det deg :-[
Tenkte å si at jeg har flere Sagembokser, mere og mindre demonterte, så du kan sikkert forske hos meg fremfor å demontere din egen bare for å se ;)

Men jeg har vondt for å tro at den tempsensoren påvirkes av høyresving :o

jonastr

Takk for det Elmo! Kommer antagelig til å benytte meg av det tilbudet :)
Har fortiden relativt mye å gjøre, men sender en melding når jeg har fått feilsøkt problemet.
Må først verifisere at det ikke er BMS som trigger på alarm fra battericelle, el. feil på en BMS-brikke.
Har fått noen feilsøkingstips fra som firma utførte oppgraderingen.

SAGEM boksen som sitter i bilen er forresten  "3000 seiren"

Jonas

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA