Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av strømavtale o.l

Startet av Stikkkontakt, torsdag 14. juli 2016, klokken 21:59

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Hansi på mandag 01. august 2016, klokken 00:10
Regner med han mente større produksjonsvolum, flere MWh produsert :)
Ok. Mulig det  :-[ :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stefse

Sitat fra: Hansi på mandag 01. august 2016, klokken 00:10
Regner med han mente større produksjonsvolum, flere MWh produsert :)
Det medfører riktighet  :)

Vi trenger selvsagt at batteriene blir bedre også, men jeg tror det må gå i naturlige små steg, vi kan ikke gå å vente på en batterirevolusjon. Har man 5 saueskinn tilgjengelig tar man det, så får de som skal selge bjørneskinn gå å påvise bjørnen først.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tomrh

Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:16
Og som vanlig kommer nye revolusjonerende batterier om ett år ++    og til neste år har alle glemt dem.
Når Kreisel bygger fabrikk for produksjon så har de ihvertfall kommet mye lengre enn hun som nettopp har lyktes i laboratoriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Kreisel skal ikke produsere battericeller, de skal benytte standard innkjøpte 18650-celler.

De forsøker å forbedre på suksessen til batteripakkene Tesla produserer. Det er bare det at Tesla har allerede beveget seg til neste nivå. I 2008 begynte Tesla å produsere batteripakker med innkjøpte 18650-celler. I år derimot skal Tesla lage egne battericeller med det nye 21-70-formatet, og produsere de billigste og beste batteripakkene på en helautomatisert produksjonslinje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Bare for morro skyld regnet jeg ut hvor stor denne fabrikken er i forhold til Gigafactory. Fabrikken til Kreisel er på 67.500 kvadratfot, mens Gigafactory er i dag på ca 812.000 kvadratfot, og når den står ferdig vil den være på 5,8 mill kvadratfot.

Altså, Gigafactory er i dag ca 12 ganger større, og når den står ferdig vil den være ca 86 ganger større. (Dette er fotavtrykk, ikke volum eller brukbart areal.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger``n

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 18:14
Altså, Gigafactory er i dag ca 12 ganger større, og når den står ferdig vil den være ca 86 ganger større. (Dette er fotavtrykk, ikke volum eller brukbart areal.)
Og poenget er?

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 18:14
Bare for morro skyld regnet jeg ut hvor stor denne fabrikken er i forhold til Gigafactory. Fabrikken til Kreisel er på 67.500 kvadratfot, mens Gigafactory er i dag på ca 812.000 kvadratfot, og når den står ferdig vil den være på 5,8 mill kvadratfot.

Altså, Gigafactory er i dag ca 12 ganger større, og når den står ferdig vil den være ca 86 ganger større. (Dette er fotavtrykk, ikke volum eller brukbart areal.)

Gigafactory får vel også 2 etasjer etter hva jeg skjønner, så forskjellen blir dobbelt så stor i praksis om Kreisels fabrikk kun har én.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 18:05
Kreisel skal ikke produsere battericeller, de skal benytte standard innkjøpte 18650-celler.

De forsøker å forbedre på suksessen til batteripakkene Tesla produserer. Det er bare det at Tesla har allerede beveget seg til neste nivå. I 2008 begynte Tesla å produsere batteripakker med innkjøpte 18650-celler. I år derimot skal Tesla lage egne battericeller med det nye 21-70-formatet, og produsere de billigste og beste batteripakkene på en helautomatisert produksjonslinje.

Men ved kjøp i massemarkedet er vel 18650 bedre enn 21700, selv om 21700 kanskje gir bedre kapasitet i ferdig pakke.

For Kreisel er det kanskje ikke lønnsomt å begynne å produsere 21700 celler fremfor å kjøpe inn 18650.
Og om Kreisels marked blir byttebatterier til flere bilmodeller så er det et konsept som i begrenset grad konkurrerer med Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. august 2016, klokken 19:36Men ved kjøp i massemarkedet er vel 18650 bedre enn 21700, selv om 21700 kanskje gir bedre kapasitet i ferdig pakke.
Skal man kjøpe batterier på det åpne markedet så er nok 18650 riktig. Men Teslas 21-70 blir nok både billigere og bedre. Jeg tror det vil bli svært vanskelig for Kreisel å konkurrere rett mot Tesla. De bør finne seg en nisje de kan overleve i, og bygge derifra.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. august 2016, klokken 19:36For Kreisel er det kanskje ikke lønnsomt å begynne å produsere 21700 celler fremfor å kjøpe inn 18650.
Og om Kreisels marked blir byttebatterier til flere bilmodeller så er det et konsept som i begrenset grad konkurrerer med Tesla.
Det første produktet er i hvert fall en batteripakke for hjemmet som skal være en konkurrent til Powerwall. http://www.tu.no/artikler/mer-enn-tre-ganger-teslas-kapasitet/349565

Jeg sier lykke til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger``n

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 19:44
Poenget er bare at Kreisel er en liten fisk i en stor dam.
Det samme var det vel noen som sa om EM for noen år siden. En liten fisk bare. Vel vel...
Kreisel vil nok aldri bli kjempestore eller prøve på det engang.
Nisjen deres ser ut til å være ombygging av Caddy, Yeti, Golf osv til EV.
En liten bekk er også en bekk, og er det mange av dem teller det ganske mye til slutt.
Husk at ingen av disse batterifabrikkene faktisk produserer batterier, de settes bare sammen til pakker av produsentene.
Tipper de fleste 18650 og 20700/21700 cells kjøpes rett fra Kina i en skitten fabrikk med utstrakt barnearbeid.
Som folk i vesten tjener rått på å utnytte. Historien gjentar seg gang på gang.

Espen Hugaas Andersen

#26
Sitat fra: tiger``n på torsdag 11. august 2016, klokken 20:52Det samme var det vel noen som sa om EM for noen år siden. En liten fisk bare. Vel vel...
Kreisel vil nok aldri bli kjempestore eller prøve på det engang.
Nisjen deres ser ut til å være ombygging av Caddy, Yeti, Golf osv til EV.
En liten bekk er også en bekk, og er det mange av dem teller det ganske mye til slutt.
Jeg hadde vært betydelig mer positiv om de hadde unik teknologi. Det er ikke noe spesielt ved å kjøpe inn battericeller og montere de inn i en batteripakke. Riktignok er det ikke mange av de store bilprodusentene som har valgt sylindriske celler, altså har batteripakkene til Kreisel bedre energitetthet, men de store bilprodusentene kan bytte til sylindriske celler ganske så raskt.

Sitat fra: tiger``n på torsdag 11. august 2016, klokken 20:52Husk at ingen av disse batterifabrikkene faktisk produserer batterier, de settes bare sammen til pakker av produsentene.
Tipper de fleste 18650 og 20700/21700 cells kjøpes rett fra Kina i en skitten fabrikk med utstrakt barnearbeid.
Som folk i vesten tjener rått på å utnytte. Historien gjentar seg gang på gang.
I 2020 skal Tesla Gigafactory produsere 150 GWh/år med battericeller og batteripakker under samme tak. Alt skal gjøres i denne fabrikken - fra fabrikkering av anodemateriale og katodemateriale, til produksjon av celler, til produksjon av batterimoduler, til montering av batterimoduler inn i store batteripakker. Enorm skala og den beste batteriteknologien til Panasonic skal føre til svært lav kostnad og veldig god ytelse.

Til sammenligning til de 150 GWh/år med både battericeller og batteripakker, så skal Kreisels fabrikk produsere 0,8 GWh med batteripakker, der battericellene er kjøpt inn fra Panasonics fabrikker i Japan.

Anbefaler forresten denne videoen av omvisning på Gigafactory, man får en mye bedre innsikt i hva batteriproduksjon går ut på:
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Elmo på torsdag 11. august 2016, klokken 22:09
Det mest interessante med den linken syns jeg faktisk var viderelinken til dette:
http://www.tu.no/artikler/de-har-lagt-grunnlaget-for-batterier-som-kan-lades-1000-ganger-raskere/346703
Jeg syns egentlig ikke slike ting er veldig spennende. Ladetid er ikke en nevneverdig utfordring med dagens batterier. (Og om man vil så kan man fylle en elbil med batterier som kan lades på 5 minutter, de finnes i dag.) Hovedutfordringen med batterier er pris, og til en viss grad energitetthet (Wh/kg).

Det som jeg syns er spesielt irriterende er at nesten hver eneste artikkel om revolusjonerende batterier går på ladetid/effekt, de handler ikke om relevante problemstillinger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Enig med deg at mye raskere ladetid er så veldig interessant, men selvom overskriften fokuserte bare på det så var artikkelen interessant allikevel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA