Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av P85/ P85+ (Spørsmål jeg ikke helt finner ut av)

Startet av LMOR, onsdag 13. juli 2016, klokken 20:04

« forrige - neste »

EinarV

Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Takk, har sjekket returen søndag. Det går ikke med bare 1 ladestopp nå, men kanskje neste sommer når alt er bygget ut.
Så da blir det er kort stopp før Edland, og et langt stopp på Edland, der de serverer god søndagsmiddag rett ved siden av ladestasjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Luniboy

Takk for utrolig bra tråd LMOR !
Blir stadig mer overbevist over at dette er det riktige valget med tanke på elbil. Jeg ville heller ikke ha soltaket, da jeg hele tiden har ansett at dette var greit å ha på 80 tallet, før 'Han der oppe' oppfant AC  ;D
Om jeg ikke ville ha soltaket, kunne jeg ikke få fully charged, så da måtte det bli med ...
Jeg tenkte på støy, lekkasjer og servicekostnader på dette. Audi skal vel ha 2k eller noe ekstra bare for at man skal ha service på soltaket ....
Når de først har montert soltak, burde vel dette vært med solceller, i det minste for å kunne holde kupeen under 30 grader på sommeren ....  8)

Igjen, takk for mye bra input fra deg her inne  Holder på å lese meg opp på precond. tråden nå  ;)
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

LMOR

Jeg ettermonterte soltak på en Volvo en gang, det hadde solceller og vifte, så jo sterkere solen ble jo mer varm luft blåste den ut. Fungerte faktisk meget bra.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

stein84

Noe av det jeg hater mest her i verden, er krig, telefonselgere og soltak. Men måtte krype til korset for og få fully charged jeg også :(

Så det blir nok å legge 2% solfilm på glasstaket :) Vil ha det mørkt og lunt inne i bilen

TM

Jeg hadde vel heller ikke bestilt soltak hvis det ikke var med i pakken. Men men jeg synes at det gir friskere luft i kupeen enn bruk av AC. Så lenge ikke solen steker fra skyfri himmel og temperaturen er maks 20, så gjør en liten åpning av talkluken at jeg kan ha behagelig temperatur uten AC. Så min konklusjon er at det er helt topp med soltak, og i en elbil vil det faktisk kunne øke rekkevidden.

LMOR

Glasset er mørkt, og det er gardin under som kan trekkes for.
Er rimelig sikker på at du kan spare strøm med å kjøre med glasstaket åpent i stedet for AC når det ligger til rette for det.
Soltaket kan stå oppe når bilen er parkert. Er nyttig i mange situasjoner.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

På vei tilbake. Første etappe med litt høyere forbruk pga oppstartsforbruk og høyere gjennomsnitt pga få biler ute på veien. (Ingen andre blå i3 sett på hele turen så langt)

Etappe: Destinasjon-Sandvika - Drammen
Utetemperatur: 12 grader, første etappe med forvarmet bil, men ikke innkjørt
Kjørt: +23=23km
Snitt: 14,9
Snittfart: 69km/t
Brukt 3,4kWh hit
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etappe: Drammen - Notodden
Utetemperatur: 10 grader, halvparten av det vi hadde motsatt vei
Kjørt: +72=95 km
Snitt: 14,3
Snittfart: 69,7km/t
Brukt +10.3=13,7kWh hit

Kaldere og høyere gjennomsnittshastighet
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etappe: Notodden - Seljord
i3 estimat: 210km/100%
Restrekkevidde: 61 km
Utetemperatur: 9 grader. Ikke regn så langt, men kaldt i stedet.
Kjørt: +61=156 km
Snitt: 13,5
Snittfart: 65,9km/t
Brukt +8,2=21,9kWh hit

Her er planen å lade i 10min hvis det gir meg mer enn de 15kWh totalt jeg bør ha frem til Edland. Da burde det bli tilsvarende 10min mindre å lade der for å komme hjem.

Denne gangen traff bilens estimat ved start i dag nærmest perfekt. Med så har det ikke vært noe stopp på et fjell som skaper utfordring for beregningen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kjører oppover, og etter 20km, er marginen sunket med 30%. Det burde være mulig å ta hensyn til høydemeter bedre enn algoritmen gjør i dag.
Vi er på samme høyde som Edland etter 20 km, og har da 70 km "rett frem".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lutipold

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 08:42
På vei tilbake. Første etappe med litt høyere forbruk pga oppstartsforbruk og høyere gjennomsnitt pga få biler ute på veien. (Ingen andre blå i3 sett på hele turen så langt)

Etappe: Destinasjon-Sandvika - Drammen
Utetemperatur: 12 grader, første etappe med forvarmet bil, men ikke innkjørt
Kjørt: +23=23km
Snitt: 14,9
Snittfart: 69km/t
Brukt 3,4kWh hit

69 km/t i snitt på søndag morgen på E18? Det var ekstremt forsiktig kjøring! :-)

VW E-up!
BMW i3 i bestilling

LMOR

Nå var 8 av de 24km på kronglete veier før jeg kom inn på E18, og deler av Lierbakkene hadde 50 pga veiarbeid, og et par km på slutten med avkjøring osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etappe: Seljord - Edland
i3 estimat: 118km/60%
Restrekkevidde: 24 km
Utetemperatur: 10, delvis litt regn, delvis litt våt veibane.
Kjørt: +88=244 km
Snitt: 15,7
Snittfart: 72,8km/t
Brukt +13,8=35,7kWh hit

Høyere fart enn sist tur (før sommeren), lavere temperatur enn sist, men lavere forbruk. Men ca 100kg mindre vekt.

Lader opp til fra 12-90%, regner med det tar ca 30min.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rayray

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 12:24

Lader opp til fra 12-90%, regner med det tar ca 30min.

For meg som skal kjøre mye lange turer (i grenseland lange) med i3'n når jeg får den i løpet av senhøsten, så er denne tråden spennende å følge!!

Mulig dumt spørsmål, men er det reelt at man lader fra 12-90% på ca 30 min?? Det er jo i så fall mye bedre enn jeg trodde!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA