Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av P85/ P85+ (Spørsmål jeg ikke helt finner ut av)

Startet av LMOR, onsdag 13. juli 2016, klokken 20:04

« forrige - neste »

LMOR

På toppen av fjellet over 1000m, mente bilen at vil mangler 10km i rekkevidde, selv med 1000m høydeforskjell, etter lading på 550m hadde vi 20km å gå på. Bilen regner ikke rett ift betydningen av høydeforskjellen
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Snart kommer de siste etappene, siden det var jeg som kjørte fra Haukeli, så ble det ikke løpende  oppdateringer.
Men først;
Det er for dårlig at bilen sier vi har 10km for lite rekkevidde på toppen av fjellet, og så har vi 18% av batteriet igjen når vi kommer hjem!
Det er bare 162 km, og det er 1000 høydemeter ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

NiiN

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 16:52
Snart kommer de siste etappene, siden det var jeg som kjørte fra Haukeli, så ble det ikke løpende  oppdateringer.
Men først;
Det er for dårlig at bilen sier vi har 10km for lite rekkevidde på toppen av fjellet, og så har vi 18% av batteriet igjen når vi kommer hjem!
Det er bare 162 km, og det er 1000 høydemeter ned.
Er det mulig den ikke tar høyde for regenerering?

LMOR

Sitat fra: NiiN på søndag 28. august 2016, klokken 17:04
Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 16:52
Snart kommer de siste etappene, siden det var jeg som kjørte fra Haukeli, så ble det ikke løpende  oppdateringer.
Men først;
Det er for dårlig at bilen sier vi har 10km for lite rekkevidde på toppen av fjellet, og så har vi 18% av batteriet igjen når vi kommer hjem!
Det er bare 162 km, og det er 1000 høydemeter ned.
Er det mulig den ikke tar høyde for regenerering?
Den tar høyde for noe, men er nok kanskje alt for konservativ, eventuelt stoler for mye på historikken oppoverbakkene, og dermed antar at det er en dårlig dag for regenerering.Når gjennomsnittet på det tidspunktet for hele oppstigningen fra Oslo er på 15,3, så det det litt spesielt å regne med 13,3 på 1000m ned.  Det positive er at jeg enda aldri på lengre strekk enn 50km har opplevd for positivt estimat. Men akkurat i slike situasjoner som over, er det faktisk et problem at den bommer med over 6kWh på 160km. Det gir unødvendig angst.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Resten av turen:

Etappe: Edland - Røldal
Utetemperatur: 12 grader, fint vær
Kjørt: +55=299 km
Snitt: 12,1
Snittfart: 71,8km/t
Brukt +6,7=42,4kWh hit

Etappe: Røldal - Etne
Utetemperatur: 15, grader fint vær
Kjørt: +77=378 km
Snitt: 10,2
Snittfart: 71km/t
Brukt +7,9=50,3kWh hit

Siste etappe: Etne - Haugesund
Utetemperatur: 17 grader fint vær
i3 estimat: 199km/90%
Restrekkevidde: 45 km
Kjørt: +57=43,5 km
Snitt: 11,5
Snittfart: 62,3km/t
Brukt +6,6=56,9kWh hit
Hadde 18% igjen.

Totalt 1,9kWh mer på returen og et totalt gjennomsnitt på returen på 13,2

Kjørte en del av begge veier med soltak oppe og AC av. Er rimelig sikker på at jeg sparer på det, hvis alternativet er å kjøle ned kupeen med AC.

Effektiv kjøretid begge veier var på ca. 6t og 45min, og med ca 45min totalt ladetid begge veier. Det ble noen minutter (maks 3-5) ekstra på returen pga at jeg hadde problemer med å ta bilder og avslutte lading samtidig. Måtte ikke gå glippe av tallene.

På returen ble det noen ekstra stopp for å nye utsikten og pakke frem for å ta opp en dronefilm. Disse stoppene kan ha dratt opp snittet noe, da bilen blir varm i solen, selv med soltaket oppe.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Totalt for hele turen tur - retur ble det 13,0 i snitt, mot 13,44 for 3 mnd siden. Nå med ekstra vekt, soltak, 20". Hadde mindre ekstravekt på returen denne gangen, men hadde mer på vei til Oslo, og det var på vei bort jeg hadde lavest gjennomsnitt. Hadde mye regn på vei bort og i praksis ingenting på returen.
Så som målt mange ganger før, er det temperaturen ute som betyr mest. Når det er kaldt, så hjelper det ikke å åpne soltaket heller  8), men det er bare 3,4% forskjell.

Glemte å lese av batteritemperaturen underveis, men nå ca 5 timer etter jeg kom hjem, med 12 grader ute, så er den på 23 grader, så den var nok optimal på mesteparten av turen.
Bilen viser nå en rekkevidde på 265km i Comfort modus når fulladet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det tok 13 timer å lade fra 18-100% med den nye standardladeren på 10A (9,5A). Max kapasiteten ligger nå på 29,8.
Ladet fra 4-100% på 7,5 time natt til lørdag på 20A.

Rekkevidden står nå på 270km i ECO Pro, og hvis jeg legger inn Edland, så mener den at jeg kommer frem med 6km margin.

Basert på alle tallene, så ser det ut til at den estimerer greit nok nå bilen er rundt havnivå. Hvis bilen står i høyden, så blir det kluss, og spesielt hvis du står høyt og skal lavt. Slik har det vært fra første fjellovergang med første i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Hva bruker du for å få frem max. kapasitet og batteritemp? Den "skjulte" servicemenyen?

LMOR

Ja, men når jeg er hjemme, bruker jeg web-sidene til å få frem max kapasitet, men har ikke klart å få frem batteritemperaturen der.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Prøvde å finne infoen på web-siden ved å følge guiden du har lagt ut, uten hell. Vet du hvordan en kan finne den i Opera/Chrome/Firefox/Edge?

LMOR

Nå har jeg Mac, men med Chrome i Mac, så gjør du:

Logg inn
Velg meny: Visning - Utvikler - Utvikler meny
Så reloader du siden
Utviklervinduet må ha fliken "Network" valgt, og i filterfeltet oppe til venstre så må du skrive inn en del av VIN nummeret. Max Soc ligger i den tredje linjen til venstre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)


Jon Braathen

Hei. Flott tråd!

Vi får vår i3 i desember og vi skal en tur til Stockholm 5-8. januar (bor i Porsgrunn).
Jeg har skaffet ladebrikker fra Clever i tillegg til Fortum og grønn kontakt.
Jeg lurer mest på hvor lang tid jeg bør regne med til hurtiglading på denne strekningen.
Vanskelig å vite temperaturen og føreforhold men hvor mye bruker bilen i "best/worst case" med 23 grader i kupeen tro?

Jon Braathen
Zoe 2016 (kona) og snart 94ah i3
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)


Orbit

For turer i Sverige, er det greit å også bestille ladebrikke fra Vattenfall/inCharge. Kommer i posten i løpet av et par dager: https://www.beincharge.se/ladda/

Du bør klare ca 150km på vinteren på en lading. Her er en veldig konservativ rute, med 125 km på lengste strekket. Det gir ca 2,5 time med lading (pluss 8,5 timer kjøring):
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/918526/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA