Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av P85/ P85+ (Spørsmål jeg ikke helt finner ut av)

Startet av LMOR, onsdag 13. juli 2016, klokken 20:04

« forrige - neste »

LMOR

Batteritemperaturen var 33 grader, og maks kapasiteten fremdeles 29,9 med hurtiglading, det er imponerende. Bufferet på toppen gjør bilen mer forutsigbar.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det tok 30min å lade 22,7kWh, på 35min 26,5 og på 40min hadde jeg fått 28,7. Ladet til 95%, som var 29,5 på 43,5 min.
Ganske bra.
Spekulerte en stund på kWh'ene, men bilen brukte nok en del på kjøling av batteriene.

Frem til Sandvika er det nå 234km, og bilen ser for seg å kjøre 209 av disse uten lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kjørte forbi 3. ladestopp jeg kan hoppe over i dag.

Etappe: Edland - Seljord
Utetemperatur: 16 grader, sol, tørr veibane, soltak åpent deler av turen, mot 3 grader på forrige tur
Kjørt: +88=281 km
Snitt: 10,1
Snittfart: 71km/t
Brukt +8,9=36,6kWh hit

Har nå faktisk tatt igjen alt det tapte pga regnet og har hit brukt like mang kWh som sist tur.

Bilen mener nå jeg mangler 16km rekkevidde for å komme helt frem. Det blir et gjennomsnitt på 12,3. Det høres ikke helt feil ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Ha dårlig erfaring fra tidligere med estimatet etter å ha kjørt over fjellene, men må si det er skuffende at den ikke tar mer hensyn til terrenget.
Nå passerte vi 50%, men det holder ikke til mer enn 100km. Det kan forhåpentligvis ikke stemme basert på at jeg nå er på samme høyde som destinasjonen, og har snart kjørt 15mil med 10,5 i gjennomsnitt på 45%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Passerer et nytt ladestopp jeg har måttet bruke tidligere:

Etappe: Seljord - Notodden
Utetemperatur: 18, optimale forhold
Kjørt: +61=342 km
Snitt: 10,7
Snittfart: 66,9km/t
Brukt +6,5=43,1kWh hit

Har 9km for lite rekkevidde til å nå frem mener bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I Kongsberg fikk bilen tro på at vi kunne komme frem uten mer lading. Men da uten margin. Tror jeg trenger litt å gå på opp Lierbakkene.
Men jeg tror det er mer å gå på  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Veldig fornøyd med soltak! (Som jeg ikke ville ha).
Skinnsetene er mykere og betydelig bedre på langtur. (Som jeg heller ikke ville ha).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hejduk

Sitat fra: LMOR på fredag 26. august 2016, klokken 19:36
Veldig fornøyd med soltak! (Som jeg ikke ville ha).
Skinnsetene er mykere og betydelig bedre på langtur. (Som jeg heller ikke ville ha).


Så bra. Var egentlig heller ikke interessert i disse 2.

Nå er det jo hurtiglader både i bånn og på toppen av Lierbakkene, så du kan jo se det ann. Etter Lierbakkene er det jo veldig flatt/svakt nedover, så da bruker man utrolig lite.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

MrBeery

Synes dette er en veldig interessant tråd, keep up the good work!

Jeg hadde samme instilling, ikke interessert i skinn og soltak. Etter å ha kjørt både fully charged og ribba versjon i noen dager så har jeg samme inntrykk. Fully charged er så ufattelig mye bedre :)

LMOR

Droppet lading i Drammen

Etappe: Notodden - Drammen
Utetemperatur: 20 grader, optimale forhold.
Kjørt: +72=414 km
Snitt: 12,3
Snittfart: 66,9km/t
Brukt +8,9=52kWh hit
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kom frem med 6km igjen, eller sikkert mer.
Tar et bad før jeg legge ut det siste
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Veldig bra , og spennende og følge.

Du har nok rett når det gjelder , høy batteritemp, noe mer energi for å kjøle ned. 

Ser at det er vesentlig forskjell på ladebehov ved langkjøring. Ang lufttrykket , er det det samme oppsettet jeg passer på å ha ved langkjøring (36/42) , Oslo-oppsettet mitt er (33/36).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Siste etappe:

Etappe: Drammen - Destinasjon-Sandvika
Utetemperatur: ca 20 grader, optimale forhold
Kjørt: +23=439 km
Snitt: 13,1
Snittfart: 63km/t
Brukt +3,0=55,0kWh hit

På toppen av Lierbakkene var bilen pessimistisk, men det gikk. Hadde 2% på det minste, men hadde 4 når jeg kom frem, så dermed kunne jeg nok kommet helt til Oslo vest.

Er veldig fornød med å ha kjørt over fjellet med bare 1 ladestopp som varte så lenge som matpausen.

En skal ha kontroll på høydemeter både opp og ned for å kjøre med denne marginen. Hadde det ikke regnet så mye, så ville jeg hatt bedre margin første halvdel, og fra tallene på forrige tur vet jeg at dette også ville gått med 3 grader på fjellet og ellers rundt 10.

Kjørte med samme gjennomsnittene som sist, og kunne nok ha spart en del på slutten ved å kjøre i 80 i stedet for mellom 90 og 100. (Det var plan B på slutten) men jeg holdt mitt skjema ift % igjen hele veien fra Edland  ;D

Men en kunne ladet 5min i Røldal, og 5min i Drammen, så kunne en klart seg litt bedre. Ville da spart inn 7min på Edland, så det ville bare tatt 5-7minutt mer enn denne turen.

Får se om jeg er motivert for å dokumentere returen like bra. Tallene fra den første turen i denne tråden var avgjørende for å kunne ha såpass is i magen  ::)
Kanskje jeg skal se om jeg klarer returen også med bare en lading på veien hvis værmeldingen holder seg. Men har ikke beregnet om det passer med en ladestasjon. Kommer ikke til Edland på en lading andre veien.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Siden jeg lader gratis her jeg er nå, og klarer meg med det i Oslo i morgen, starter med 100% søndag formiddag, så vil tur-retur Oslo koste ca 200.- i hurtiglading og 20.- for lading hjemme i natt til i dag.

Kostnaden blir defor ca 50% av forrige tur med gammel i3.

Snittet på hele strekningen ble 12,8, som er det laveste jeg har hatt på langtur, så jeg tviler på at soltak og 20" trekker så mye som vi ble skremt med. Har tross alt vært over en topp på 1000m og en på 1200m, og halvparten av strekningen i regn og mye vann på veien.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hejduk

Takk for oppdateringene! Overbevist om at dette blir en bil jeg kan leve med :-)
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA