Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X60D!

Startet av TrondT, onsdag 13. juli 2016, klokken 17:04

« forrige - neste »

TrondT

APPLE-bil. Kommer den, og er det noe å vente på?

Har lest en del i det siste om problemer med dagens el-biler.
F.eks Tesla og BMW:
Tesla - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html
BMWi - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12149.0.html

Dette er jo i utgangspunkt fine biler. Men så mye problemer? Hva skyldes det?
Jeg tenker tilbake på forskjellene på Microsoft og Apple.
PC-ene måtte restartes ofte, og programvare reinstalleres. MAC måtte sjelden.
Idag snakkes det mye om selvkjørende biler. Det høres ikke betryggende ut å lese om alle feilene som rapporteres.
Er det virkelig slik at programvaren er dårlig. Er det komponentene som er dårlige. Eller bare dårlig design.

Så, håper vi på en Apple-car?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlavEmil

At det er "så mye problemer" skuldast då berre at du niles gjennom trådene der alle som opplever noko feil på bilen sin postar dette for å få råd og hjelp før dei går til forhandlaren og brukar garantien (dersom det faktisk er ein feil). Trur nok du ville fått mykje lengre trådar om du skulle hatt trådar der folk som kjøper nye Mercedes eller Kawasaki skulle dele erfaringar på kvar einaste feil nokon opplever :) .

Så nei, programvaren er ikkje dårleg, komponentane er gode, og designet er bra (på det tekniske plan. Det kosmetiske kan alltid diskuterast...). Men ein liten prosentdel vil oppleve ein eller annan feil, som sjølvsagt blir retta på garanti. Slik er det alltid, sjølv med MAC / Apple.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mazzbot

Hvis du venter på APPLE car så ikke forvent noe design som ser bra ut ;) apple er for spesielt interesserte. Ville heller kjøpt en Toyota auris enn apple car!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Ferry

i3 har da ikke mye feil, tvert i mot. Noe småplukk er det, men vi slipper i hvert fall å bytte drivverk en gang i året. Apple Car trenger vi ikke vente på, den er her allerede, i form av Tesla. Alle de andre representerer Microsoft. Apple for spesielt interesserte, MS er for uinteresserte. Jeg venter på Linux Car, open source og open hardware. Modulbasert så jeg kan velge chassis fra et sted, motor fra et annet, batteri fra et tredje. Bilprodusentene vil selvfølgelig ikke det, men JEG vil det.

Rundt år 2000 var Linux rett rundt hjørnet for å ta hele markedet fra Microsoft. Det skjedde aldri. Så kom Apple med iPod, iPad og iPhone. MS kom med ingenting. Linux var glemt. Plutselig en dag hadde MS-folket Linux i lomma, det sneik seg inn bakveien, kamuflert som Android.

ohowl

Det er vel stort sett bare dårlig utviklet og/eller dårlig testet tredjeparts programvare og drivere som fører til at Windows går i vasken av og til. Med HPs crapware til sine servere og laptoper som godt eksempel, selv om Microsoft har en del snafu på skogen de også. I likhet med Apple (som jeg forøvrig sverger til på OSX-arbeidslaptop som IT-potet mens jeg stort sett bruker Windows hjemme).

I biler må man nesten håpe det hele er vesentlig mer integrert og veltestet fra starten av, siden en kernel panic eller "goto fail"-type feil i en bil fort kan bli litt mer alvorlig enn når det bare fører til at miss HR mister halve facebook-innlegget sitt, men det begynner å skinne gjennom at enkelte bilprodusenter har et veldig usunt forhold til IT-sikkerhet spesielt, noe som får meg til å lure på om de har et softwaremessig kvalitetsproblem generelt også.

Tror Apple kunne laget en helt grei bil gitt at selskapet tenderer til veldig god fokus rundt produktene sine og har de økonomiske musklene som skal til, og skjønner ikke hvorfor noen forbruker skulle ønske at de ikke lanserer en bil, da det jo bare vil være med på å akselerere tilbudet på gode elbiler ellers.

Når det er sagt måtte det være en veldig overbevisende bil om den skulle fått meg til å kansellere ≡-reservasjonen.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Amigakongen

Apple bil? Nei takk!
Da håper jeg heller på en Amiga bil. Apple er jo kjent for å være sære greier. Trist at de hoppet over til Intel...
2015 BMW I3 - 11800km

Ferry

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 05. mai 2016, klokken 10:12
At det er "så mye problemer" skuldast då berre at du niles gjennom trådene der alle som opplever noko feil på bilen sin postar dette for å få råd og hjelp før dei går til forhandlaren og brukar garantien (dersom det faktisk er ein feil). Trur nok du ville fått mykje lengre trådar om du skulle hatt trådar der folk som kjøper nye Mercedes eller Kawasaki skulle dele erfaringar på kvar einaste feil nokon opplever :) .
http://www.reuters.com/article/us-tesla-warranty-idUSKCN0XO1M3

Sitat
Så nei, programvaren er ikkje dårleg, komponentane er gode, og designet er bra (på det tekniske plan. Det kosmetiske kan alltid diskuterast...). Men ein liten prosentdel vil oppleve ein eller annan feil, som sjølvsagt blir retta på garanti. Slik er det alltid, sjølv med MAC / Apple.
http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA