Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 13. juli 2016, klokken 16:21

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Nissan har for lenge sida antyda at ny el-bil skal prodsettes Q2 -17. På enkelte forum har den kallenavn Leaf2.
GM har antyda at Bolt kommer tidlig -17, og det tyder på at produksjonen starter i 2016.

Ghosn i Nissan snakka på slutten av 2014 om dobling av rekkevidde til neste
modell, og i 2015 viste han dagens leafer med prototyper av drivlinjer med
40-50 mil rekkevidde.
GM snakker om 60kWh batteri.

Det kan tyde på at selskapene går mot ulik energitetthet:
GM lemper vekt på Bolt, og kommer med batteri på 460kg.
Ghosn i Nissan derimot snakka på GF 2015 om at batteriene blir mindre og
billigere.

GM betaler 145usd/kwt for sine batterier, mens Nissan har vel egne fabrikker.

Med høyere energitetthet, spørs det om Nissan kan komme med større batterier
til dagens elbiler. Spørsmålet er om den siste produksjonen av dagens Leaf,
vil ha større kapasitet for å konkurere med Bolt. Kommer Leaf og e-nv200 i
2017-utgaver til høsten med større batteristørrelser enn i dag?

GM gir inntrykk av å ville produsere litt moderate volumer av elektriske
biler. Kanskje 20-30 000 bolt i året. Volt har hatt små produksjonsvolumer.

Ghosn gir elektriske biler stor oppmerksomhet, på bl.a generalforsamling, så
det kan virke som Leaf er hans hjertebarn. Han gir inntrykk av at han vil
ligge i tet. Nissan har tatt høyde for litt større produksjonstall. I Europa
tok man høyde for årlig produksjon av opptil 50 000 Leafer og 60 000
batterier i England, og i Tennessee tok man høyde for 150 000 biler og 200
000 batterier. Hvordan det blir med framtidige modeller, gjenstår å se.

Ut fra dagens salg, ser GM ut til å lede soleklart, da Volt er selges mye lettere enn Leaf:
http://www.greencarreports.com/news/1103345_plug-in-electric-car-sales-for-april-2016-volt-romps-leaf-stagnates
Leaf fikk bra salg etter 2016-modellen kom med bedre batteri, men nå på våren ser den ut til å tape det nordamerikanske markedet for Volt som er en langt mer avansert bil, og som ikke koster stort mer. E-golf er redusert til et ubetydlig salg der borte.

Ett annet kapitell er det tyske markedet. Det kan se ut som at det vil åpne seg nå. Og hvem vil være på banen der?

kaiat

Usikker på om dagens Leaf kommer med større batteri, jeg ser at det spekuleres i på ymse nettfora om Leaf 2 lanseres til høsten med produksjonsstart til neste vår. Da brukes det nok ikke ressurser på å oppgradere den gamle versjonen. Men e-NV200 burde nok få et større batteri snart. Har hørt rykter om at det kommer 30kWh-batteri i Renault Kangoo til neste år kanskje, men ta det med en klype salt.

Carlos Ghosn er nok den toppsjefen i de etablerte bilprodusentene (utenom Tesla altså) som er mest opptatt av elbiler og det skal være på grunn av han at Nissan og Renault satser såpass som de gjør på elbiler. Han har forøvrig sagt at det er ingen vei utenom elektrifisering av bilparken for å kunne klare fremtidens strenge utslippskrav.

Det blir unektelig spennende å se hvordan det blir når Leaf 2 kommer, ikke minst med tanke på spesifikasjoner og pris. Tesla har jo priset Model 3 skummelt nær Chevrolet Bolt og det blir en vanskelig match for Bolt. Leaf bør nok kanskje begynne på 25 000 USD for å bli konkurransedyktig, klarer Nissan det? Dagens begynner på rundt 29 000 ser jeg.

Det er forøvrig mulig at dagens Leaf vil leve videre i enkelte markeder. Jeg ser at Ghosn har uttalt at han ønsker å produsere rimelige elbiler for det kinesiske markedet. Renault-Nissan-alliansen har hatt stor suksess med rimelige biler for markeder med lavere kjøpekraft, f.eks. Dacia som bruker litt eldre Renault-teknologi. Kanskje får vi se en rimelig elbil bygd på velprøvd teknologi fra gammel-Leafen.

Trekkoppbil

Det spørs om 24kwt-batteriet når end of life, i løpet av 2016, etter over 5 års produksjon hos Nissan:

2017 Hyundai Ioniq, 28 kwt
2017 BMW i3. 33kwt, prod-start i juli. 100 pund ekstra vekt, litt større bensintank.
2017 E-golf. 30% økning fra 24kwt.
2019 Golf, neste generasjon: 186 miles rekkevidde.
2017 Soul: Rykter om facelift og range boost.
2017 Bolt: 60kwt oppgitt på 2016 Detroit Auto Show.
2017 Leaf. Siste halvår med produksjon av Leaf?
Ny Nissan. Prodstart 2. kvartal 2017.

Så spørs det hvor konkuransedyktig 30kwt-batteriet er:
I april blei det solgt under 800 Leaf i Nordamerika, og salget er på nivå med det man har i Norge. Til sammenligning blir det solgt  nesten 2000 Chevolet Volt pr mnd, og etterhvert kommer Bolt.

I Tennesee kan man produsere 12500 Leaf pr mnd, og spørsmålet er om man vil la den kapasiteten ligge brakk de siste månedene før ny modell kommer, og om man vil ta kostnadene med å miste markedsandelene ett års tid, eller mer: Jeg tipper leiatida til halvparten av kundene går ut i løpet av 1-2 år, og hvis fabrikanten ikke har en konkuransedyktig bil da, forsvinner kundene over til konkurentene.

Det er lenge sida Carlos har sagt at ny vil skal prodsettes 2. kvartal -17. Det kan ta tid før produksjonen kommer opp i volum og bilene kommer ut i markedet, og det kan blir flere måneders forskjell i prodstart i de ulike verdensdelene.

Det blir spennende å se til høsten, om Carlos har ett trumf i ermet, for siste halvår av den gamle bilen.

Når det gjelder 24kwt-batteriet, så blir det spennende å se hvilke innbytteprogram Nissan vil ha i framtida:
-Tidligere har Nissan nekta å oppgradere biler med eksisterende 24kwt til større batteri, med begrunnelse om at bilen mangler typegodkjenning for større batteri. Det er jo kjiipt, for oppgradering av batteri i stedet for bilskrotning, kan jo gi bilen 10 års forlenga levetid. BMW derimot, bytter gledelig til større batteri på gamle biler.
-Når det gjelder kapasitetsgarantien på 2011 og 12-modeller, så har Nissan forplikta seg til å bytte til nyeste batteriteknologi, ved bytte av batterier i USA. Så spørs det hvor lenge man klarer å holde liv i 24kwt-batteriet og la det framstå som nyeste teknologi. Noen av bilene er registrert i 2013, så da kan garantien gjelde til 2018.


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Elmo, kan du begrunne det du har sagt? :)
Trur dere at Nissan lanserer Leaf 2 om 2 veker i Paris?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 23:05
Nissan vinner !
Sitat fra: Mateusz på søndag 25. september 2016, klokken 10:57
Elmo, kan du begrunne det du har sagt? :)
Det meste om hva som kommer og så er vel bare vill gjetning, og legg merke til at jeg sa det i mai ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA