Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av kjølholdt, onsdag 13. juli 2016, klokken 16:19

« forrige - neste »

krl

Sitat fra: bno på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:48
Disrupt or be disrupted. Toyota kryprr til korset snart.
Håper det... Hydrogenbiler er en fantastisk dårlig idé. Det eneste som er mindre energiøkonomisk er bensinbiler, dieselbiler og kullfyrte damplokomotiver.

Tviler sterkt på at noe slår batteribaserte elbiler på energieffektivitet og miljøvennlighet noen sinne -- det må i så fall bli superkondensatorteknologi eller noe slikt..

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:49
Det du linker til er skrevet av en fanboy/aksjonær i Tesla. Det er ikke automatisk feil av den grunn, men la oss si at vi bør åpne for at det er noe preget av ønsketenking.

Aksjonærer er de i alle fall, det skrev de jo selv i artikkelen. Det de skrev var "pro-Tesla" og de blir da automatisk stemplet som "fanboys" av alle som mener noe annet. Dette har vi sett gang på gang her.

Men ja, er fullt klar over at konklusjonene de trekker lett kan være "preget", har på ingen måte sagt noe annet. Det jeg sa var at de hadde noen poeng som kunne være greit å ta inn  over seg for de som har bestemt seg for at "Musk har passert en grense med hensyn til common business sense og sunt bondevett".

Ja, kan altså godt være de nå har "tatt seg vann over hode", og ikke klarer dette målet de nå har satt seg. Men om de ikke brenner seg og går dukken før 2018, så er jeg i alle fall sikker på at de det året vil levere langt flere biler enn hva noen så for seg for noen få dager siden. Så får de heller flytte målet om 500k til 2019. Å klare det til 2020 var det ikke så mange som tvilte på...

... og jada, som sagt ser jeg selv også at det kan være grunn til å tvile, men er ikke nødvendig å svartmale alt av den grunn. At de vil øke takten på produksjonsøkingen i forhold til de gamle planene ser jeg på som udelt positivt.


Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:49
Forståsegpåere i denne sammenhengen er stort sett alle som følger bilindustrien.

Disse som skrev denne artikkelen er også forståsegpåere som følger bl.a. bilindustrien. Så "alle" snakker her ikke med en stemme. Det er plass for gråtoner og nyanser og sprikende syn enda.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Balrog

#32
SitatStopp å skrive om hverandre. Dette skaper ikke noe trivelig diskusjonsforum, og bringer ikke elbildebatten videre.

Sletting av konto vurderes.

Lars
Forum admin
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

AppleKnocker

#33
SitatStopp å skrive om hverandre. Dette skaper ikke noe trivelig diskusjonsforum, og bringer ikke elbildebatten videre.

Sletting av konto vurderes.

Lars
Forum admin
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tklev

Fabrikken klarer nok 500k - men det er mange nye ansatte på altfor kort tid. Musk skryter nok på seg litt for å hindre at mange begynner å kansellere. Han vil nok helt sikkert klare mye mer enn det som opprinnelig var planlagt. Men viktig at de har riktig folk på plass også..

Noppo

Denne artikkelen er ganske interresant:

Elon Musk is setting himself up for an epic failure.
http://uk.businessinsider.com/musk-epic-failure-2016-5??r=US&IR=T

Forfatteren er veldig skeptisk til om Tesla klarer det. Han virker som han har ganske stor forståelse for hvordan bilindustrien fungerer. Den største bekymringen er at Tesla nå blir mye mer avhengig av underleverandører som de ikke har kontroll på.
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tklev på søndag 08. mai 2016, klokken 21:39
Fabrikken klarer nok 500k - men det er mange nye ansatte på altfor kort tid. Musk skryter nok på seg litt for å hindre at mange begynner å kansellere. Han vil nok helt sikkert klare mye mer enn det som opprinnelig var planlagt. Men viktig at de har riktig folk på plass også..
De vil nok trenge mange flere ansatte, men det er nok ikke snakk om en fem-dobling fra i dag eller noe lignende.

Model 3 vil garantert være betydelig enklere å produsere enn Model S/X, og med mer automatisering vil behovet for folk per bil reduseres ytterligere.

Jeg vil forvente at de vil trenge noe sånt som dobbelt så mange folk på produksjonssiden. Dette er helt klart mange nye folk på et par år, men uoverkommelig er det ikke. Det er ikke uvanlig at bedrifter klarer å doble antall arbeidere på et par år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Lurer på hva forståsegpåere i transportimdustrien sa om Henry Ford ca år 1900......
Antagelig noe av det samme de sa om Nash når han floppet.
Det ser for meg ut mer som Musk er Ford enn Nash

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Noppo på mandag 09. mai 2016, klokken 08:08Forfatteren er veldig skeptisk til om Tesla klarer det. Han virker som han har ganske stor forståelse for hvordan bilindustrien fungerer. Den største bekymringen er at Tesla nå blir mye mer avhengig av underleverandører som de ikke har kontroll på.
Jeg tenker at det tidligere målet på 500k biler i 2020 var ganske moderat. Det var et mål som Tesla kunne være ganske sikker på at de ville nå. Og de ville kunne nå målet uten å hente inn veldig mye penger i aksjemarkedet.

Det nye målet er *mye* mer ambisiøst. Jeg tenker at nå når Model 3 begynner å nærme seg å være klar for produksjon, så ser Tesla først nå til hvilken grad de klarer å gjøre Model 3 produksjonsvennlig. Dermed kan de også justere det flere år gamle målet om 500k i 2020. For å nå målet må Tesla brenne mye penger fremover mot 2020, og de vil måtte hente inn mye penger i aksjemarkedet. Men resultatet i 2020 vil være at de vil være i en mye sterkere posisjon. De vil produsere over 1% av verdens biler, og dette er før de fleste større bilselskapene har i det hele tatt kommet på banen med en konkurrerende bil.

Som TSLA-investor gleder jeg meg over de økte ambisjonene. Og som Model 3-reservasjonsholder gleder jeg meg over at bilen trolig vil komme i første halvdel av 2018 i stedet for siste halvdel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TrondT

"Toyota bruker 4 år på å bygge opp en fabrikk for å produsere 200 000 småbiler/år. ".

Ja, blir spennende. Jeg tror Musk greier det på kortere tid.
T3 er, sier han, designet for å være enkel å produsere. Mer sannsynlig: enkel å sette sammen.
Produksjonen har han nok planlagt lenge allerede.
Det er jo slik at andre fabrikanter også skifter produksjonslokaler for sine modeller.
Så veldig vanskelig kan vel ikke dette være.
Jeg tipper den første ordinære T3 ruller ut av fabrikken i sept 2017, til kunder i nærheten, og til oss 2Q 2018.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

LA-Thing

Andre har klart å produsere betydelige volumer på kort tid tidligere:

Ford produserte omtrent 1 million Model A i løpet av det første året. De hadde riktignok lokalene og arbeidsstyrken på plass allerede da salget av model T avtok betraktelig etter at Model A ble presentert.

I 1955 hadde VW produsert 1 mill Type 1, bare 6 år etter at de kom igang. De startet med en utbombet fabrikk og mangel på det meste.

Ford fikk en ny utfordring i 1964, da den nye Mustang ble mer populær enn forventet. Likevel fikk de produsert over en halv million det første året.

Alt dette skjedde uten internett, SAP og JIT.

Den store forskjellen er batteripakka, resten av bilen er en 'vanlig' bil. Men siden Gigafabrikken er i godt sig bør den delen være dekket.

Tror de klarer det +/- et par uker.
Drammen, Tesla Model S #2510

Amoss

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. mai 2016, klokken 09:17
Ender de opp med "bare" 400.000 så er det langt over hva noen forventet så sent som for 12 timer siden (utenfor Tesla så klart).

Ser ut til at Goldman Sachs deler mitt syn:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-19/goldman-says-tesla-won-t-come-close-to-target-but-rates-it-a-buy-anyway (Advarsel: autoplay video i link)
Sitat
Goldman Says Tesla Won't Come Close to Target, But Rates It a 'Buy' Anyway
The Model 3 may be transformative...give or take five years.

Tesla Motors Inc. has set an unrealistic goal for itself and will probably miss 2018 production forecasts by a whopping 66 percent, according to a report Wednesday by Goldman Sachs Group Inc.

Should that dissuade you from buying the stock? Apparently not—the bank's analysts upgraded their recommendation from "Neutral" to "Buy."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Å høre på analytikere er stort sett tull. Det er like meningsfullt å gå til spåkone.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. mai 2016, klokken 22:51
Å høre på analytikere er stort sett tull. Det er like meningsfullt å gå til spåkone.

Ekspertene på elbilforum.no derimot...  :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

N00b

Herlig kommentar Kanutten!!

Vi syner på forumet, mer eller mindre kvalifisert. Helst det siste :-)  Det og god optimisme. 

Tror jeg Tesla klarer ha levert 500.000 innen utgangen av 2018? Nei.
Men de jobber mot det og har det som målsetning.   

Vi har som mål at det skal omkomme 0 mennesker i trafikken, skjer det? 
Nei men det blir stadig færre år for år. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA