Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av Skvulp, tirsdag 12. juli 2016, klokken 22:34

« forrige - neste »

Skvulp

300 km, dere som kjenner bilen, hva er realistisk sommer vinter?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

TM

Sitat fra: Skvulp på onsdag 04. mai 2016, klokken 11:43
300 km, dere som kjenner bilen, hva er realistisk sommer vinter?
BMW oppgir selv inntil 20 mil realistisk kjørelengde med varmeapparat / klimaanlegg og våt vegbane. Hvis det er snødrev, motvind og 20 kuldegrader over Hardangervidde tipper jeg man er nede på 10 mil, eller velger å bli hjemme  :)

Amigakongen

Har opplevd 8 til 18mil oppgitt i følge bilen min. 8mil fikk jeg da det var nesten 28- ute. Mens 18 fikk jeg da det var sommer og sol. Så jeg vil tippe at du kan kjøre mellom 12 og 22mil helt greit.
2015 BMW I3 - 11800km

LeafSwe

Sitat fra: Skvulp på onsdag 04. mai 2016, klokken 11:43
300 km, dere som kjenner bilen, hva er realistisk sommer vinter?

I think 60-70% longer range vs your 2012 Leaf
3P+
3SR+

LMOR

Har aldri opplevd mindre enn ca 11mil på lengre tur, så da bør du klare typisk 16 om vinteren. 24 ellers i året bør gå greit. Jeg har kjørt over fjellet i +2 og fått ut 15 mil med dagens versjon. Den nye bruker 2,5% mindre strøm i tillegg til at batteriet har mer kapasitet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Jeg planlegger å kjøre regelmessig 15,4 mil fra Asker til Kiwi Rødberg hvor det er supre lademuligheter. (3 x 22 kW AC + 1 x 50 kW DC). Høydeforskjellen er 250 meter og gjennomsnittshastigheten ca 75 km/t.

Ut i fra det BMW skriver og LMOR sine erfaringer så burde det ikke medføre rekkeviddeangst med mindre det er veldig kaldt. Kommer nok uansett til å ha med pledd og boblejakke, men målsettingen er å holde 20 grader i bilen  ;)

LMOR

Min "kalkulator" sier at du vil greie det ned i minus 20 grader opp, og ned trenger du bare 80% for å komme deg tilbake i minus 20.
Om 1,5 uke legger jeg ut på en ny 120 mil tur, der planen er å sjekke reelt forbruk mot både "kalkulatoren", bilens egen beregning og spideren på web.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på torsdag 05. mai 2016, klokken 07:59
Min "kalkulator" sier at du vil greie det ned i minus 20 grader opp, og ned trenger du bare 80% for å komme deg tilbake i minus 20.
Om 1,5 uke legger jeg ut på en ny 120 mil tur, der planen er å sjekke reelt forbruk mot både "kalkulatoren", bilens egen beregning og spideren på web.
Takk, dette virker lovende  :)

JorgenM

Jeg klarte 82 km i 25 minusgrader, uten forvarming, så med 50% ekstra burde det bli rundt 125 km i 25 minus. I 20 minus og med forvarming burde du klare det. Men så kaldt blir det vel ikke i Asker i alle fall :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Snitt-temperaturen på turen vil nok svært sjelden ligge under 15 kuldegrader. Og skulle det være ekstremvær, så er det to nye hurtigladere på Kiwi rett utenfor Kongsberg. Et par dager med ekstra ladestopp vil uansett ikke forsvare kostnader og merarbeid med å ha 2 biler. Det er verd et forsøk å bli 100 % fri for fossilbil, selv om jeg da kan glemme å ta med sykkel på ferie. Men når jeg tenker etter, så kan jeg telle på en hånd de ganger jeg har gjort de de siste 5 årene  :)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på torsdag 05. mai 2016, klokken 08:21
Jeg klarte 82 km i 25 minusgrader, uten forvarming, så med 50% ekstra burde det bli rundt 125 km i 25 minus. I 20 minus og med forvarming burde du klare det. Men så kaldt blir det vel ikke i Asker i alle fall :)
Det fine med flere kWh er at regnestykket blir litt anderledes, fordi du har kastet bort oppstartsenergien i god tid før du har kjørt 82km, så derfor blir rekkevidden lengre enn 1,5x82, mer som 1,75x82 = 144km.
Men skal du på tur om vinteren bør en varme både batteri og kupee.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: TM på torsdag 05. mai 2016, klokken 06:24
Jeg planlegger å kjøre regelmessig 15,4 mil fra Asker til Kiwi Rødberg hvor det er supre lademuligheter. (3 x 22 kW AC + 1 x 50 kW DC). Høydeforskjellen er 250 meter og gjennomsnittshastigheten ca 75 km/t.

Ut i fra det BMW skriver og LMOR sine erfaringer så burde det ikke medføre rekkeviddeangst med mindre det er veldig kaldt. Kommer nok uansett til å ha med pledd og boblejakke, men målsettingen er å holde 20 grader i bilen  ;)

Hvorfor Rødberg - slekt der oppe slik som jeg med mor fra dalføret sånn ca 9 km på nedsiden av Rødberg ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Nei ingen slekt i området. Rødberg er kanskje ikke verdens navle, men de har en ny stor Kiwi med gode lademuligheter der  :) Et naturlig sted  å stoppe på vei til hytta på Dagalifjell. Det er bare 3 mil fra Rødberg, men med 700 meter stigning så går det nesten 40 % bare på den siste etappen.

LMOR

Det bør ikke bli så ille. Her brukte jeg 50% av dagens batteri på 35km og 1250m stigning ved -2 grader.
Der er ikke så vanskelig å holde bilen varm i oppoverbakke :-)
"kjølesystemet" til i3 er god på å gjenbruke varme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Ja, men det er ofte 20 kuldegrader på denne strekningen vinterstid. Jeg har ikke noen målinger, men jeg vil anta at det da må tilføres 2-3 kW ekstra. Men ved å holde god fart så minimerer man tiden bilen må varmes opp, så totalforbruket til varmeanlegget blir kanskje ikke mer enn 1-2 kWh. Men hvis vi får bilene i august, så har vi god tid til å tilpasse oss vintertemperaturer  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA