Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyden av håndtakmotor som gir seg?

Startet av Tangosierra, tirsdag 12. juli 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Tangosierra

Hei.

Har noen av dere opplevd at ladingen avbrytes og det blinker rødt på ladekladden?
Ifølge instruksjonsboka så betyr det at selve støpselet har blitt for varmt.

Dette er svært irriterende, og har skjedd flere ganger den siste måneden.

zyp

Vil tro at avbrutt lading er langt mindre irriterende enn husbrann.

Varmgang skyldes dårlig kontakt, mest sannsynlig på grunn av at stikkontakten du bruker er utslitt. Skaff elektriker for å bytte den ut.

Elmo

Det kan også skje hvis kladden ligger i sola i sommervarmen, men ikke på denne tiden av året.
Så det zyp sier er nok "spot on".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Jeg ladet på ladestolpen i Kværnerbyen idag. Drog videre før ladingen stoppet, men da var pinnene på schuko'n knallvarme.  Det har aldri skjedd meg hverken hjemme eller på jobben hvor jeg lader daglig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

aageaasved


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Disse offentlige schukouttakene er noen ganger temmelig skadde i utgangspunktet. Passet dere på å henge opp kladden?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 06. mai 2016, klokken 21:37
Disse offentlige schukouttakene er noen ganger temmelig skadde i utgangspunktet. Passet dere på å henge opp kladden?
Hvem ? jeg?  JA - alltid
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tangosierra

Sitat fra: zyp på onsdag 04. mai 2016, klokken 09:31
Vil tro at avbrutt lading er langt mindre irriterende enn husbrann.

Varmgang skyldes dårlig kontakt, mest sannsynlig på grunn av at stikkontakten du bruker er utslitt. Skaff elektriker for å bytte den ut.

Er klar over at dette er en sikkerhetsfunksjon. MEN.. Stikkontakten er IKKE slitt og selve støpselet viser ingen tegn til å være varm..

N00b

Det er en grunn til at schuko ikke er anbefalt å bruke med konstant 16A strømtrekk.
De er marginale i utgangspunktet og med slitasje og skitt som kommer inn så blir det varmgang.

8A er det anbefalte på konstant trekk på schuko for EL billading.

elektrolux

Vi opplever det samme på St. Olav i Stavanger.

Totalt utslitte stikk, som er omtrent umulig å lade fra. Trikset er å bruke kort skjøteledning slik at temp sensoren ser et nytt skjøtestikk som ikke produserer varme. Andre enden av skjøteledningen settes så i det halveis utbrente stikket.

Husk å ha med isolert avbiter, da dette gjerne medfører fastsmelting av både støpsel og stikk, og kan være eneste måten å få med seg restene av skjøtekabelen ??? 

En bedre løsning er selvfølgelig å ta kontakt med eier av stikket. De er forpliktet til å holde stikket i forsvarlig stand. Da oppstår det heller ingen varmgang, selv på 16A. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

shufu

Jeg begynte å få samme problem i 2 uker nå. Jeg tror ikke det er pga av dårlig kabel eller stikk kontakt. Brukte samme sted i 2 år uten problem.
Men jeg begynner å se en mønster. Hver dag da jeg kom på jobb etter å ha kjørt 20 minuter, lader jeg bilen og lading stopper innen en time. Det er ikke alltid at jeg sjekker app, så når jeg merker dette (etter 2 timer) jeg må gå ned til parkering for å sjekke hva som har skjedd og ser rød lys som blinker. Jeg gjør en reset, ta ut og inn laddekabel fra bil og da det lader igjen til slutten uten feil.
På begynelse tenkte jeg på en feil på min kabel, men har ingen andre for å prøve.
Min ny teori er at når jeg ankommet til jobb, batteri/bil er varme (for varm?) og trenger å kjøle first kanskje? skal prøve neste gang å ikke lade bilen når jeg kommer på jobb og bare venter 2 timer først. vi får se...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

aageaasved

shufu hadde samme problem som deg ,fikk ny kabel hos forhandler og alt er nå i orden,min å kuttet etter 1 time :)

spettmeis

Jeg fikk også disse problemene med abrutt lading for ca 3 uker siden. Lysene på kladden tilsier for høy temperatur i støpselet. Har ladet problemfritt i nesten 2 år frem til dette, så noe har endret seg. Kanskje gjentatt plugging av støpselet gir slitasje inni der bl.a. temperatursensoren sitter.

Jeg har endt opp med å sette ned ladestrømmen på "kladden" fra 10 til 8 ampere og har ikke sett problemet siden. Kladden skal ifølge manualen selv regulere ned strømmen dersom temperaturen stiger for mye, men jeg tror ikke denne reguleringen fungerer bra nok.

shufu

Sitat fra: vivjohan på onsdag 15. juni 2016, klokken 07:22
shufu hadde samme problem som deg ,fikk ny kabel hos forhandler og alt er nå i orden,min å kuttet etter 1 time :)

Takk for info.
Skal gjøre et par prøve igjen først (alltid morsomt med litt debugging) før å kontakte Møller. Men hvordan Møller sjekker dette? De beholder bilen og tester selv, eller de bare stoler på hva du sier fra din erfaring?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA