Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dårlig signal mellom nøkkel og bil

Startet av e-curious, mandag 11. juli 2016, klokken 14:20

« forrige - neste »

e-curious

Vurderer å kjøpe en CEE-skjøteledning.  Har kikket på Jula, Biltema og ClasOhlson.  Er det noe kvalitetsforskjell på disse?  Klarer jeg med 2,5mm på 16A?

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Kvalitetsforskjell viser seg typisk i kaldt vær, der dei rimelige blir stiv. Dyrere typar blir ikkje like stiv, og sprekk ikkje like lett.

2.5 mm er ok for 16A, men hugs på total lengde for kursen. Har du 25 meter til kontakt, og 25 meter skjøtekabel vil du ved 16A belastning få 11 V spenningsfall - 180 Watt. Legg kabel luftig, men beskytt mot mekanisk skade, t.d. trafikk - og sjekk den alltid for skader før bruk.

Spenninstap: http://tore.aasli.no/spenningstap
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

weld77

Jeg ladet en gang med 50m skjøteleding på 1.5 kvadrat (nødstilfelle på leid hytte...). Tror jeg ladet med 6 eller 7A ladestrøm. Spenningen på bilen var 200 Volt...

erikf

Er det skadelig for bilen (f.eks leaf) med lav spenning på strømmen den lader med? Har den kontrollmekanisme som hindrer lading hvis spenningen i så fall blir for lav?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

weld77


Homecast

Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Høyere strøm? Meg bekjent er det 12A som brukes når Leaf lades på 120V.

110V var forøvrig i gamle dager, nå er det 120V. Akkurat som at vi har "oppgradert" fra 220V til 230V her i Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

#8
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?

Jeg vet ikke. Men har vanskelig for å se hvordan noe skulle ta skade av det all den tid det er vanlig å lade med mye lavere spenning andre steder i verden. Selve Li-ion-cellene har en spenning mellom 3.noe og 4.2 Volt.

Generelt tar ting skade av for høy spenning, ikke for lav spenning. For å illustrere med et dusteeksempel: Om du ikke plugger inn bilen i det hele (0V spenning) så ødelegges ingen ting. Setter du på 1MV så begynner det nok å brenne rundomkring.

Du kan også se på ladekladden om det står hvilke spenninger den tåler. På ladekladden til min (Tesla) står det 200-240V 1 fase, 32A Max. 380-400V 3-fase 32A maks.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. mai 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Høyere strøm? Meg bekjent er det 12A som brukes når Leaf lades på 120V.

110V var forøvrig i gamle dager, nå er det 120V. Akkurat som at vi har "oppgradert" fra 220V til 230V her i Europa.

2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mai 2016, klokken 08:49
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?

Jeg vet ikke. Men har vanskelig for å se hvordan noe skulle ta skade av det all den tid det er vanlig å lade med mye lavere spenning andre steder i verden. Selve Li-ion-cellene har en spenning mellom 3.noe og 4.2 Volt.

Generelt tar ting skade av for høy spenning, ikke for lav spenning. For å illustrere med et dusteeksempel: Om du ikke plugger inn bilen i det hele (0V spenning) så ødelegges ingen ting. Setter du på 1MV så begynner det nok å brenne rundomkring.

Du kan også se på ladekladden om det står hvilke spenninger den tåler. På ladekladden til min (Tesla) står det 200-240V 1 fase, 32A Max. 380-400V 3-fase 32A maks.

Prøv å gi en tesla 190V og se hva som skjer. Den lader ikke.
Lad en VW med 200V, den kutter ut ladeprosessen.

For lav spenning kan faktisk skade.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:11
2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
Nissan level 1 charging er 120V 12A (Nominell) altså ca 1,4kW.

Det betyr ikke det samme som at det er mulig å lade med under 200V fra et 230V system.

(USA har 240V og 120V enfas distribusjonsnett i boligstrøk. Lading fra 120V L1-N kalles level 1 lading, 240V L1-N-L2 kalles level 2 lading)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:11
2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
Nissan level 1 charging er 120V 12A (Nominell) altså ca 1,4kW.

Det betyr ikke det samme som at det er mulig å lade med under 200V fra et 230V system.

(USA har 240V og 120V enfas distribusjonsnett i boligstrøk. Lading fra 120V L1-N kalles level 1 lading, 240V L1-N-L2 kalles level 2 lading)

tommel opp  ;D
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

weld77

Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:12
Prøv å gi en tesla 190V og se hva som skjer. Den lader ikke.
Lad en VW med 200V, den kutter ut ladeprosessen.

For lav spenning kan faktisk skade.

Vel, det blir jo litt ordkløyveri, men om bilen selv kutter ladingen når spenningen blir for lav så blir vel heller ikke noe skadet? Om den kutter fordi det er fare for å ødelegge noe eller om den kutter fordi laderen er avhengig av en viss miniumsspenning for å fungere aner jeg ikke. Jeg ville dog blitt veldig overrasket om ikke bilene har beskyttelse innebygget som kutter ladingen dersom det skulle være noe fare på ferde.

Trekkoppbil

#14
Det kan være et spenningsområdet mellom nivå 1 og -2 lading som ikke støttes formelt sett.

Nå kikka jeg på et par EVSEr som støtter begge deler: Der står det 100-140V, 200-250V, og det er oppgitt høyere strømmer for nivå2.
Biler og EVSE'r takler gjerne ikke så store strømmer for nivå1, som de gjør for nivå2, så det er nok et markant skille.

Man kan kikke i instruksjonsboka til bilen, for å se etter spec på hva den støtter.

Etter J1772:
AC Level 1    120 V    Single phase    16 A    1.92 kW
AC Level 2    240 V    Split phase    32 A (2001)7.68 kW
AC Level 2    240 V    Split phase    80 A (2009) 19.20 kW

Når det gjelder nivå2-lading, så er nok 16A ganske vanlig å bruke her i landet, mens i Amerika tipper jeg 32A er mest vanlig for den som legger inn nivå2 i garasjen. I Quebec er 240V 32A lademuligheter i garasjer påbudt i nybygg. Mercedes har likeretter på 40A.

Her hjemme leverer e-verkene 230V, med et slingringsmonn ned mot -10%, så jeg tolker det til å være 207-230V. Spenninga kan du måle en kald vinterdag med høy belastning. Så kan man finne kalkulatorer på nettet, for å beregne spenningstap i skjøteledning og annen kabling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA