Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf 30 Kwh som førstebil - Tips og triks?

Startet av getor, mandag 11. juli 2016, klokken 00:33

« forrige - neste »

getor

Lå i 110 km/t nordover forbi Vestby, omtrent uten trafikk i begge retninger, da det kom et skarp smell/skudd. Det føltes som det kom innenfra bilen, endog viberasjonen, og såpass høyt at jeg virkelig skvatt til, overdøvet radioen. Øyene gikk med en gang til skjermen for beskjeder, til bakspeilet for å se om jeg hadde kjørt på noe, samtidig som jeg hold godt fast i rattet med tanke på eksplodert dekk.
Alt var normalt, bilen sporet bra, det lå ikke noe igjen i veien bak og ingen feilbeskjeder. Tok av ved neste avkjøring og sjekket rundt og under bilen, karosseriet ogsaa - og alt var helt normalt. Kjørte hjem uten noen antydning av noe som helt.
Har ikke lagt merke til spregningsarbeider langs veien (kjører her ganske ofte), ei heller noe annet som kan forklare en situasjon utenfor bilen som skulle forårsake dette. Med tilsynelatende ikke noe ved bilen så er dette mystisk. Kan det væte at noe "dypt der inne" er på gang som vil kunne komme til syne efter som tiden går. Noen med lignende smell-erfaring?

Muffinman

Var sikkert bare ei battericelle som eksploderte. Da har du 7103 igjen  ;D

Seriøst, er du sikker på at det kom fra bilen? Og har du luft- eller stålfjæring? Jeg opplevde noe lignende (ikke med TMS) når spiralfjærer røk. Bilen var fin å kjøre og det var vanskelig å se da bruddet skjedde helt nederst i fjærskåla.

Leif1

Samme her på en tidligere bil.
I et parkeringshus, etter jeg hadde gått ut fra bilen. Et forjævlig smell, som jeg ikke skjønte
hvor kom fra.
Fant ikke ut hva det var før jeg skulle bytte dekk neste gang. Manglet 10 cm av fjæra i enden.
Konvertitt fra S til X

getor

Jeg har luftfjæring så kan ikke ha vært det. Efter å ha sjekket ut bilen så var jo min første tanke at det var spregningssarbeid eller tilsvarende utenfor men jeg kunne ikke se aktivitet som skulle tilsi det.
Innlegget for å forsikre om det ikke kunne være noe "dypt der inne" for dette føltes som det kom innenfra bilen, lydmessig og vibrasjon.  Hvis tilsvarende opplevet av andre så kunne jeg fått det underøkt.
Nåvel, sikkert en grei forklaring som ikke har med bilen å gjøre. Har vært ute med den i dag og intet registrert. Lykkeligvis.
Og solen skinner!  8)


getor

Noe har skjedd. Beskjed kommer om at 12V batteriet er lavt og jeg får beskjed om å kjøre til siden umiddelbart og kalle på service. Hmmmm....

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

Det smeller ganske godt når fjærbein/belg sprekker. Omtrent som å sprekke en ballong inni bilen. Testet det med vinduet åpent en gang. Og når dette ryker, så går gjerne kompressoren det den har frem til den blir så varm at den også gir opp -- eller har brukt opp det som er av tilgjengelig energi på 12V-batteriet. I det minste fungerer det slik på W211 og S211 fra Mercedes.

Forøvrig, så er det godt merkbart hvis det er selve fjærbeinet som er gåent. Da synker bilen raskt på siden problemet oppstår.

Hodetelefoner


getor

#8
Så siden sist har følgende skjedd; bilen var på verksted, en uke.Man fant ingen ting galt hvorpå jeg protesterte og det om sider kom frem at:

"Problemet på denne bilen er HVIL kretsen som har registrert en feil.  (High voltage interlock loop) det er en sikkerhets krets som kontrollerer High Voltage komponenter er tilstede i kretsen. Det som er veldig sannsynlig er at en av de kontaktene vi har sett på, rengjort og montert sammen hadde dårlig kontakt.  Som nå er reparert siden kontaktene er renset. 12 volts batteriet ble utladet pga at det ikke fikk ladning fra High Voltage batteriet.Når HVIL feilen var tilstede. 12 batteriet har ikke tatt skade av denne utladningen.»

Så da skulle man tro at alt var greit. Ikke! Det gikk tre dager og så oppstår det samme igjen. Heldigvis på tunet og ikke på landeveien, som faktisk bare var en tilfeldighet. Bilen ble hentet igjen og var på verksted i 5 dager og dommen var:

"Concern: Customer states: Alert appeared: Car Needs Service/PULL OVER SAFELY. Customer unable to drive car.
Customer heard a bang/shot like noise when driving past Vestby on monday May 2nd. He was driving in 110 km/h. The customer pulled over and inspected the vehicle but not find anything wrong. Two days later there was an issue with the 12v battery. This is the 3rd time there are alerts on this battery in the past couple of months.
Corrections: Vehicle Alerts General Diagnosis
Confirmed customer complaint.
During troubleshooting found poor connection in a connector for high voltage interlock loop (HVIL) system ( system that check all high voltage components) checked and cleaned all connectors. Now vehicle is operating as designed.
12 volt battery alert appeared due to 12 volt system is not supported when this happens.
Checked 12 volt battery status. Battery is Ok."

Altså, ikke mye galt her bortsett fra en dårlig kontakt. Bra! Da er alt på stell igjen og bilen er klar. Nei!
For det skjer det igjen. Forrige torsdag på vei fra Sandefjord ladet jeg i Lier, og kom ikke derfra. Samme gamle leksa om 12V batteri. Bilen hentet efter 2 1/2 venting og leiebil. Siste melding før weekenden er at de ikke finner noe på diagnostiseringen...

Dette er 4. gangen på et par måneder!

Bilen er fra november 2013 og har klokket inn ca 37.000 km.

Og ikke bare det, stadig sterkere brummelyd ved akselrasjon mellom 100 - 120kmt.

Har stor sympati med trådforfatter som skriver om "Omlevering av Tesla Model S". Jeg er faktisk en millimeter fra å benytte NAF-advokat selv. Har gjort det før med bra hell mot Land Rover, en råtten Discovery for 13 år siden. Men så er det det at jeg er så bortivassen glad i denne bilen da. Å gå tilbake til en ICE frister aldeles ikke.

Muffinman

Det som slår meg her er at TMS må være veldig vanskelig å feilsøke på visse områder. Det ville neppe blitt en hyggelig faktura av dette om garanti/reklamasjonsfris var utløpt.

ca2

Har ved et par anledninger nå hørt et høyt smell fra høyre front. Sist gang da jeg kjørte ut av en parkeringsplass, hvor en litt eldre herremann holdt på å miste handleposen sin og kikka forskrekka inn på meg etterpå. Kunne ikke annet enn å le for meg selv der og da.

I dag har høyre front begynt å kvitre. Høres ut som en liten fugl som sitter inne i hjulbuen (har sjekka, ingen fugler) og kvitrer. Blir vel en ny runde med en nederlender på support i morgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bonk3rs

Det med brumminga kan komme av en vibrasjon fra DU. Hadde det på min(S85,13) i samme hastighet. DU ble byttet og brumminga forsvant.

Har du fått byttet hovedkontaktorene i batteriet noen gang? Hvis ikke burde Tesla ha gjort det. På en 2013 mod. er ikke det så uvanlig.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

getor

#12
Ting har ordnet seg og lærdom å ta.

At 12V-batteriet ladet seg ut sies å skyldes en defekt ledning under baksetet:

Inspected Rear Harness - Found a small hole in one of the HVIL wires.
Corrections: Vehicle Alerts General Diagnosis
Corrections: Seat Assembly - 2nd Row
Removed Rear Seat to gain access to Connectors under the seat
Corrections: Harness - Subframe - Rear - Repair
Removed damaged part of the wire harness and replaced it. Tested Circuit - no new issues appeared. Working as designed

Og på de 14 dagene vi har nå har hatt bilen så synes 12V-problement å være løst. Det er imidlertid underlig at ikke diagnostika har identifisert dette under de 3 andre seansene.

Og så var det brummelyden. Alt maset denne våren gjorde at de valgte kort prosess efter endelig å ha vedkjent seg en rar lyd de også og DU ble skiftet ut. Hadde langtur dagen efter leveransen og herlig! Ikke en lyd.

Min teori er at ledningsbruddet under baksetet var skyld i "skudd-opplevelsen" og har vært årsak til 12V-problemer både for og efter. Det kan være greit å vite for andre at også dette kan skje.

Så lenge bilen funker er jeg storfornøyd. Vil ikke ha annet, men sant skal sies, jeg var i kontakt med NAF juridisk for å legge kanonaden inn for jeg var drittlei! Den er nå tilbakekalt. Håper det blir lenge til bilen skal til Skøyen igjen. Det samme mener nok Skøyen  ;)


Hodetelefoner


krl

Var det snakk om en kortslutning? Høres ikke helt bra ut med hull på isolasjonen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA