Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GTE eller i3 (33kwh)

Startet av Vollis47, søndag 10. juli 2016, klokken 12:41

« forrige - neste »

Vollis47

På et infomøte i sameiet i går hvor vi blant annet diskuterte lading av elbil, kom en av beboerne med en bekymring for at det med eldre batterier ville bli utvikling av hydrogen/knallgass som dermed ville kunne utgjøre en eksplosjonsfare.

Har han rett? Kan dette skje eller tar han helt feil?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Rav4_EV

Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

For fremdriftsbatterier på elbiler er det ingen fare da disse batteriene er lukket og har ingen overladingsfunksjon som frigjør gasser.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Husk også at bensinbiler gjerne gasser hele tiden fra påfyllingstuter og gamle drivstoffslanger og uansett burde parkert utenfor i mer luftige omgivelser. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zyp

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:11
På et infomøte i sameiet i går hvor vi blant annet diskuterte lading av elbil, kom en av beboerne med en bekymring for at det med eldre batterier ville bli utvikling av hydrogen/knallgass som dermed ville kunne utgjøre en eksplosjonsfare.

Har han rett? Kan dette skje eller tar han helt feil?

Fremdriftsbatteriet i en moderne elbil er lithiumbasert og inneholder ingen kjemiske forbindelser som inneholder hydrogen. Det finnes derfor ingenting å utvikle hydrogengass av.

Problemstillingen med utvikling av hydrogen gjelder blysyrebatterier. Disse batteriene inneholder en vann/syre-blanding. Hvis man fortsatt prøver å skyve energi inn i et fulladet blysyrebatteri så vil overskuddsenergien starte å gjøre elektrolyse av vannet i batteriet. Elektrolyse splitter vannmolekyler til oksygen- og hydrogengass.

Denne problemstillingen elimineres ved bruk av moderne ladere som overvåker batteriet og ikke gir det mer energi enn det er plass til. Utvikling av hydrogengass er dermed stort sett bare en risiko ved ukontrollert lading, som f.eks. ved bruk av startkabler.

lettrus

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Problemet er vel ganske mikroskopisk annet enn hvis man får en gnist helt inntil batteriet eller rommet der batteriet står er så til de grader feilkonstruert at det ikke er lufting (i båter er det egen lufteslange). Hydrogengass er lettere enn luft og forsvinner fort ut i konsentrasjoner som ikke er brannfarlige. Bensindamp eller propan, som er tyngre enn luft, vil i praksis være et større problem i en garasje under bakken.

KjellG

Moderne startbatterier er vel for en stor del vedlikeholdsfrie, lukket og uten fri gassing?

kodalse

Svaret er vel at ingen elbiler produsert de 10 siste årene har mulighet til å skille ut Hydrogen ved lading.

Går man tilbake til Peugeot 107, Citroen Saxo og generasjonen utviklet på 1990 tallet er det mulig dette kan hende, men ikke mer sannsynelig enn ved lading av batteriet til en hvilken som helst bensin/dieselbil.

Lekasje fra bensinbiler og kortslutning i elektrisk anlegg på disse er et langt større faremoment.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ingeniøren

Mye folk bekymrer seg for gitt... Som sagt er batterier til elbil forseglet.

Faktisk har alle fossilbiler lufting til tank så de bør parkere ute så man ikke får oppsamling av bensin og diesel dunst. Selv en fis er brennbar, så gå ut under åpen himmel når du driver på med slikt  :) :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?


Ladealgoritmen til en elbil er vesensforskjellig fra en billig hjemmelader med en enkel likeretter.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?

Strengt tatt ikke. 12V batteriet i elbiler lades primært av DC/DC når bilen er igang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

3irikur

Sitat fra: Elmo på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:03
Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?
Strengt tatt ikke. 12V batteriet i elbiler lades primært av DC/DC når bilen er igang.

Som igjen betyr at hele problemet er irrelevant da bilen ikke kommer til å stå i garasjen mens den er i gang! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

TB

Sitat fra: 3irikur på onsdag 04. mai 2016, klokken 15:31
Som igjen betyr at hele problemet er irrelevant da bilen ikke kommer til å stå i garasjen mens den er i gang! :)
DC/DC er "i igang" når hovedbatteri blir lada. Dermed vil 12 V lades, og det er nok teoretisk muligheit for at det blir utvikla gass.

I praksis er 12 V batteri av den typen som er forsegla, der er det ingen tap av gass - og ingen påfylling av vatn.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på onsdag 04. mai 2016, klokken 18:51
DC/DC er "i igang" når hovedbatteri blir lada. Dermed vil 12 V lades, og det er nok teoretisk muligheit for at det blir utvikla gass.

Ja. Men det faktum at DC/DCn gir mye mere mens tenningen er på gjør at 12v batteriet i praksis er fulladet før/når tenningen slås av.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jensjacob

Hvorfor bruger man stadigvæk blybatterier til 12 V delen i elbiler ? Et Li batteri med samme spænding og kapacitet er omend måske lidt dyrere så vel også lettere ?
Eller har det noget med langtidsafladning at gøre ? Eller kan et blybatteri klare flere op og afladninger ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Sandpusher

BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA