Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dørhåndtak på førerdør kommer ikke ut....

Startet av GeirHM, lørdag 09. juli 2016, klokken 16:01

« forrige - neste »

GeirHM

Det begynte for noen uker siden. Den adaptive kruisekontrollen inkl autopilot falt ut i korte perioder og jeg fikk opp varsel om å kontakte Tesla. Det gjorde jeg. Det viste seg at et av videokameraene ikke hadde startet opp korrekt og jeg lærte å bruke power-off funksjonen. Da kom systemet opp igjen. Og varselet om å kontakte tesla forsvant. I starten skjedde dette gjerne når jeg startet på en tur med bilen. Etter hvert begynte det også å skje mens jeg kjørte at systemet falt ut. Irriterende med ufrivillige stopp på alle mulige plasser. Så begynte jeg å merke plutselige varsler som fylte hele den store skjermen. De flashet så fort over skjermen at jeg aldri greide å se hva varselet handlet om. Men i dag tok det helt av. Flere ganger falt kruiskontrollen ut og power-off hjalp ikke lengre som utvei. Kruise kom ikke tilbake på kommando. Men det kom og gikk. Jeg kjører fra Røyken til jobben i Porsgrunn og kruisesystemet kom og gikk. Men så fikk jeg også varsel om at coolant is low og beskjed om å kontakte Tesla. Men beskjeden ble aldri stående. Så på hjemovervei var det full texas. Jeg merket det først når jeg startet opp. Ikonet for bilen flashet panser opp og ned og dører gikk opp og igjen. Men bare på grafikken, ikke i virkeligheten. Så kom coolant low varselet igjen og nå ble det stående. Men det stoppet ikke med det. For plutselig fikk jeg også varsel om at luftfjæringen trengte tilsyn. Og kruise og autopilot fortsatte å komme og gå. Og flere ganger flashet det varsler over den store skjermen jeg ikke rakk å lese innholdet i før de var borte igjen. I alt dette virket bilen helt som vanlig. Tesla yter topp service. Akkurat nå venter jeg på bergingsbil som skal komme med leiebil og ta med min for grundig ettersyn. Men altså, om noen kjenner igjen feilbeskrivelsen som noe de har opplevd og vet hva dette kan være, er jeg glad for tilbakemeldinger om dette. Knowledge is king. Eller åssen det nå var.

Edit: Bilen vår er en 85D hentet ut 28 mars 2015. Og dette er vår aller første større(?) feil.

fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Tvilsomt. Bilen har det "nye" systemet fra Continental og skal tåle norsk sørpe/salt.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mai 2016, klokken 21:19
Tvilsomt. Bilen har det "nye" systemet fra Continental og skal tåle norsk sørpe/salt.

Stemmer det, da håper jeg at jeg tar feil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Rav4_EV

Lignende feil som jeg hadde. Jordforbindelse til et punkt på ramma var røket av. Begynte med småfeil. Til slutt skrek bilen om det meste. Bilen min ble hentet ut på samme tid som din så her er det mulig at man har gjort feil ved produksjon.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

GeirHM

Jordingsfeil hørtes svært så plausibelt ut. Det gir jo de rareste utslag også på fossilbiler. Og i en sånn elektisk sak som vår blir det jo virkelig feilbonanza som fonberg skriver om, når slikt skjer. Håper det er noe enkelt og raskt å få orden på!

Muffinman

Sitat fra: fonberg på mandag 02. mai 2016, klokken 21:23
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mai 2016, klokken 21:19
Tvilsomt. Bilen har det "nye" systemet fra Continental og skal tåle norsk sørpe/salt.

Stemmer det, da håper jeg at jeg tar feil.
Når jeg tenker meg om ble vel ikke bilene immune mot at canbus går ned ved feil på TPMS før et stykke utpå høsten i fjor, men Continental skal ihvertfall være mye mer robust i forhold til Baolong som biler fram til ca. september 2014 har.  Håper TS blir betjent raskt på denne!

zairup


Når jeg tenker meg om ble vel ikke bilene immune mot at canbus går ned ved feil på TPMS før et stykke utpå høsten i fjor, men Continental skal ihvertfall være mye mer robust i forhold til Baolong som biler fram til ca. september 2014 har.  Håper TS blir betjent raskt på denne!
[/quote]

Kan man på noen måte se hvis bilen har Baolong eller Continental? Er dette en enhet som Tesla bytter ut uansett som feilretting eller må man vente til det eventuelt skjer noe?

Dette er jo litt skummelt hvis det skulle forekomme slike feil etter at garantitiden på 5år/100.000km er over, høres veldig dyrt ut.   :-\

bilpower.no

Jeg hadde bilen nylig inne og fikk sveiset nye jordingspunkter:

- Coolant level low
- Air suspension fault
- Cruise / AP disabled
- Problemer med lys på høyre side

Alle feilene var relatert til jordingsproblemet, i tillegg ble det byttet noe mht. kjølevesken også, selv om nivåene var fine.

Meget mulig samme feil du har. Mars 15 P85D

mogu

Kan nærmest bekrefte at dette er jordomseiling ja. Akkurat hatt bilen min inne for det samme, og symptomene var helt like for min del. Spesielt "frunk is open, prøvede with caution" og feilmeldingen kom og gikk så fort at det nærmest var umulig å se.

Litt sveising på Drammen Karosseri og bilen er tilbake til sitt gamle seg.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

GeirHM

Herlig forum! Tusen takk for tilbakemeldingene. jeg tipset Tesla om at det kanskje kunne være jordingsfeil. Derfra fikk jeg super service. De ringte flere ganger for å sjekke at alt gikk bra med henting av bil og utlevering av leiebil.

Rav4_EV

Her er bilde fra min P85D. Som Bilpower.no skriver så er ett klart symptom svak eller manglende hovedlys på høyre side.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

GeirHM

Sitat fra: mogu på tirsdag 03. mai 2016, klokken 06:44

Litt sveising på Drammen Karosseri og bilen er tilbake til sitt gamle seg.

Mogu og Rav4_EV og Bilpower, hvor lenge beholdt de bilen din?

mogu

Min var inne 2 uker, men det var fordi de manglet deler til å fikse noe i taket, så urelatert denne feilen. Når jeg leverte bilen anslo de innen en uke(mandag-fredag), så det hadde vel vært realistisk om de ikke manglet deler.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

o.b.lix

også jeg hadde samme symtom, panser og cruisekontrol, og dette var jordingsfeil, med tilstøtende opphold på Drammen . Passet greit siden det var en liten bulk å fikse som de tok samtidig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA