Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den beste og morsomste "Fully Charged" episoden til nå?

Startet av PokerFjes, lørdag 09. juli 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

epsilone6

Varmepumpe med batterivarmer er standard på i3, har e-Golf batterivarmer i det hele tatt? Ellers har i3 vinterhjul inkludert i de utstyrspakkene som er nevnt. En 33 kWh i3 med absolutt alt utstyr koster vel ca 350k? Fullastet e-Golf 24 kWh på ca 330k listepris + vinterhjul regner jeg med. Lykke til med å prute 90k på Golfen  ;D

Panduck

På ladeplassen ved Råholt Amfi kom jeg i prat med en fyr med i3 som lurte på hvordan dette med lading fungerte, hva slags brikker man måtte ha, hvor det var hurtigladere osv. Han fortalte om hvordan han oppelvde å lade hjemme med "stikkontaktladeren" og hvor lang tid det tok. i3'en hadde han lånt, og var så imponert at han var nær ved å bestille. Jeg fortalte om nettverket av hurtigladere, forventet rekkevidde på ny i3, om mulighet for å instsallere type2-lader hjemme for mye raskere lading, om 11kW ladingen med ny i3.

Om han ikke var 100% sikker før, virket det som om han nå bare skulle bestille.

Ingen "BMW fanboy som ville ha elbil", men en person som var så imponert over kjøreegensakpene til i3 at han ville ha dette som eneste bil. Hurtigladernettet var da viktig så det slapp å leie bil på lengre turer.

Kanutten

Sitat fra: epsilone6 på søndag 08. mai 2016, klokken 10:36
Lykke til med å prute 90k på Golfen  ;D

Det går faktisk helt fint, forutsatt at du har gode avtaler via jobb eller lignende. Jeg betalte 270' for en helt ny eGolf med alt utstyr, inkl 16" vinterhjul.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

epsilone6

Er vel ikke helt i mål på 90k, men må bare applaudere både arbeidsgiveravtale og pruting! Jobbavtalen min ga 5% på grunnprisen uten utstyr eller noe sånt på møller, sikker på at du ikke jobber der?  ;)

Kanutten

Sitat fra: epsilone6 på søndag 08. mai 2016, klokken 16:47
Er vel ikke helt i mål på 90k, men må bare applaudere både arbeidsgiveravtale og pruting! Jobbavtalen min ga 5% på grunnprisen uten utstyr eller noe sånt på møller, sikker på at du ikke jobber der?  ;)

Nei, det ble vel bare rundt 80', men helt godkjent i min bok :-)  Og nei, jeg jobber ikke i bilbransjen i det hele tatt.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Jorgensen

#65
Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:13
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Min subjektive mening om i3 er negativ.
+1  Jeg tviler sterkt på at det hadde blitt ÉN ENESTE i3 hvis det ikke hadde stått BMW på den.
Men . . . fordelen er at den får BMW-entusiaster til å kjøre fossilfritt  ;D
Har kjørt japanske biler i alle år og har vært kjempefornøyd, men når jeg trengte ha ny bil i 2013 så ville jeg kjøpe elbil. Jeg kunne da kun velge mellom Trillingene, Leaf, e-UP eller i3, og da var i3 den mest spennende bilen og hadde mest utstyr. Har ikke angret på valget, og jeg vil nok sterkt anbefale ny i3 til venner og kjente dersom de ikke har behov for 5 seter, stor barnevogn ol.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

PokerFjes

Hvilken klasse hører egentlig i3 hjemme i? Med sine 4 seter, kompakte mål, lav vekt og tilsvarende lave forbruk har jeg tenkt på i3 som en bil i klassen liten kompaktbil. En premiumbil i klassen til trillinger og e-Up.

Det er egentlig ganske urettferdig å sammenligne i3 med Leaf, Soul og e-Golf, men samtidig har BMW gjort så mye riktig at den på flere områder konkurrerer nettopp med segmentet over.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

i3 er da ganske akkurat like stor som Golf og Leaf. Ca. like lang og bred, men noe høyere. 4 seter ja, det vil bety noe for alle som er flere enn fire og færre enn seks. Bilen føles ellers romslig i førermiljøet. Med nedslåtte bakseter blir den stasjonsvogn i miniformat. Å sammenligne den med e-Up! eller trilling blir i hvert fall feil.

PokerFjes

Sitat fra: Ferry på fredag 13. mai 2016, klokken 13:35
i3 er da ganske akkurat like stor som Golf og Leaf. Ca. like lang og bred, men noe høyere. 4 seter ja, det vil bety noe for alle som er flere enn fire og færre enn seks. Bilen føles ellers romslig i førermiljøet. Med nedslåtte bakseter blir den stasjonsvogn i miniformat. Å sammenligne den med e-Up! eller trilling blir i hvert fall feil.
Tja, det var mindre forskjell enn jeg trodde, men den er 30cm kortere og 3cm smalere enn e-Golf ihvertfall.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Jorgensen

Sitat fra: PokerFjes på fredag 13. mai 2016, klokken 13:46
Sitat fra: Ferry på fredag 13. mai 2016, klokken 13:35
i3 er da ganske akkurat like stor som Golf og Leaf. Ca. like lang og bred, men noe høyere. 4 seter ja, det vil bety noe for alle som er flere enn fire og færre enn seks. Bilen føles ellers romslig i førermiljøet. Med nedslåtte bakseter blir den stasjonsvogn i miniformat. Å sammenligne den med e-Up! eller trilling blir i hvert fall feil.
Tja, det var mindre forskjell enn jeg trodde, men den er 30cm kortere og 3cm smalere enn e-Golf ihvertfall.
Ja litt kortere utvendig, men i3 har motor under baggasjerommet og ikke under et stort panser foran. Under det lille panseret foran på i3 er det plass til å lagre diverse ladekabler mm. Innvendig er nok i3 ca like lang som e-Golf, men føles større pga litt høyere takhøyde.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Ferry

Fant denne siden med dimensjoner på biler: http://www.automobiledimension.com/nissan-car-dimensions.html Forskjellen er noen millimeter kortere enn PokerFjes fant, men det er in the ballpark. Derimot er e-Up! og trilling vesentlig kortere og  (særlig trilling) smalere. Trillingen er høyest av samtlige. Leaf og e-Golf har oppgitt ca. 50% større "boot capacity" enn i3.
Proposjonene på i3 gjør at den ser bitteliten ut, i hvert fall på bilder. Litt av det samme som Zoe. Jeg syns den ser knøttliten ut, men den er nesten 10 cm lenger enn i3.

Amigakongen

Var innom lokale BMW sjappa i dag. Og mange bestilte nye I3.
Trur nok mange vil ha den nye blåfargen som kommer.
2015 BMW I3 - 11800km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA