Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den beste og morsomste "Fully Charged" episoden til nå?

Startet av PokerFjes, lørdag 09. juli 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Panduck på torsdag 05. mai 2016, klokken 22:45
Sitat fra: Olemann på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:45
Jeg vurderer å avbestille  min Model 3 reservasjon nå etter bestillingen av i3.

Er i3 bestillbar nå? Med bindende kontrakt som "normalt", eller "ikke bindende reservasjon" slik som hyundai har? Hva er forventet leveringstid?

Det sies et annet sted at det ikke går - BMW's system for denne bilen er ikke opp enda.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

timingbeltkiller

Min subjektive mening om i3 er negativ.
Minner mest av alt om elbilenes svar på DDR trabbien.
Med sine smale og høye hjul og idiotiske dører
skriker den ikke-bil lang vei.

Og hvorfor minst 100 tusen dyrere enn eGolf eller Leaf
minst en bilklasse over?

Rustfri?
OK, så er alle elbiler med en enkel lanolin behandling.

Min uærbødige påstand er fansene til denne bimmeren
er like lettlurt som fansene til US konkursrytteren Trump
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Magster

Så lettlurt at selv en bil(i3) klarte å lure meg til å bestille enda en til.

timingbeltkiller

Med andre ord har i3 nr 1 bevist du trenger en nr 2 i3 til backup.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Magster

Planlegger å taue den ene etter den andre, for å få dobbel rekkevidde.

Elmo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Min subjektive mening om i3 er negativ.
+1  Jeg tviler sterkt på at det hadde blitt ÉN ENESTE i3 hvis det ikke hadde stått BMW på den.
Men . . . fordelen er at den får BMW-entusiaster til å kjøre fossilfritt  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

turfsurf

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Min subjektive mening om i3 er negativ.
Du står fritt til å ikke like i3, men sprøyt som å si at den koster 100k mere enn en Golf får deg til å fremstå enten som ett troll eller en idiot. Fritt valg. Innenfor krav til størrelse så er i3 soleklart den beste elbilen på markedet... Blant småbilene har den lengst rekkevidde, lader fortest, klart raskest og suveren svingradius. Utseende er det ikke vits i å diskutere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Og hvorfor minst 100 tusen dyrere enn eGolf eller Leaf
minst en bilklasse over?

E-Golf har listepris på 265.200,-
Billiste Leaf 199.990,-
i3 246.600,-

Sitat
Rustfri?
OK, så er alle elbiler med en enkel lanolin behandling.

Virkelig? Er det så enkelt? Dette gjelder vel da vanlige biler også? Og jeg som i alle år har hatt lanolin-spray i hylla. Burde dusjet litt på bilen.

Sitat
Min uærbødige påstand er fansene til denne bimmeren
er like lettlurt som fansene til US konkursrytteren Trump

http://www.synonymordboka.no/no/?q=uærbødig ;)

Olemann

Tull.  Har de siste 20 årene kjørt VW.   5 kjøpt helt nye.  De siste 30 årene også ca. 8 brukte VW. Aldri eid en BMW inntil nå. Når i3 kom var jeg ikke i tvil.  eGolf ble klasset helt ut.  Dessverre. Skulle gjerne holdt meg til VW, men når de lager eGolf og BMW lagde i3 så ble jeg utro.  Det måtte bli i3.
Men, bilvalg er subjektivt, så helt greit at andre velger noe annet.  Ville bare avlive påstanden om BMW entusiasten. 

Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:13
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Min subjektive mening om i3 er negativ.
+1  Jeg tviler sterkt på at det hadde blitt ÉN ENESTE i3 hvis det ikke hadde stått BMW på den.
Men . . . fordelen er at den får BMW-entusiaster til å kjøre fossilfritt  ;D

Panduck

Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:13
+1  Jeg tviler sterkt på at det hadde blitt ÉN ENESTE i3 hvis det ikke hadde stått BMW på den.
Men . . . fordelen er at den får BMW-entusiaster til å kjøre fossilfritt  ;D

Synes du egentlig beskrev VW-folket godt der. Jeg har aldri hatt BMW og aldri før tenkt på å kjøpe BMW, men ser nå at BMW kommer med en bil som tilfredsstiller nær sagt alle mine krav til bil, noe leaf'en min ikke gjør. Den gir god benplass, noe leaf'en ikke gir. Som påpekt av andre, når 80% av de som kjøper i3 aldri har hatt BMW før, er det å snakke om det som en bil for "bmw-entusiaster" litt snålt.

TM

#55
Sitat fra: Elmo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:13
Jeg tviler sterkt på at det hadde blitt ÉN ENESTE i3 hvis det ikke hadde stått BMW på den.
Dett er åpenbart ikke riktig og jeg er en av mange eksempler på det. Jeg har hatt ca 60 nye biler av merkene VW, Audi og Mercedes. Litt på grunn av fordommer hadde jeg aldri hverken prøvekjørt eller eid en BMW. Så kom i3 og som ingeniør ble jeg umiddelbart fascinert av at noen tenkte litt utenfor boksen. At BMW sin organisasjon var veldig profesjonell og at serviceavtalen var mye billigere enn hos andre leverandører kom som en hyggelig bonus. På grunn av de samme fordommene som kommer fram i denne tråden tok det meg nesten 60 år å komme ut av "skapet". Og dette var takket være i3. Nå setter de standarden igjen med lengst rekkevidde i klassen og ledende AC ladeteknologi med støtte for både 1-fas og 3-fas opptil 11 kW. Spesielt støtte for 11 kW gjør at jeg med i3 føler trygghet for at jeg raskt kan komme meg videre selv om en hurtiglader er defekt. i3 passer naturlig nok ikke alle, men jeg tror veldig mange uttaler seg om bilen uten å ha prøvekjørt den. De som gjør det blir ofte overbevist på mellom 0 og 7,3 sekunder   ;)

Ferry

Sitat fra: TM på lørdag 07. mai 2016, klokken 04:36
Så kom i3 og som ingeniør ble jeg umiddelbart fascinert av at noen tenkte litt utenfor boksen.

Ditto! Jeg hadde bare sett i3 på bilde, og trodde den var bitteliten. Ble overrasket da jeg fikk sett en på nært hold. Og da jeg satte meg inn ble jeg enda mer overrasket over hvor romslig førermiljøet er. CFRP er fantastisk tøft! Å kunne kjøpe en bil i karbonfiber for prisen av stål er helt uhørt. Det nærmeste en kommer er Alfa C4 (Unnskyld Alfa-fans, epler og pærer, I know)

Sitat
i3 passer naturlig nok ikke alle, men jeg tror veldig mange uttaler seg om bilen uten å ha prøvekjørt den. De som gjør det blir ofte overbevist på mellom 0 og 7,3 sekunder   ;)

Jeg pleier å si at avgjørelsen ble tatt et sted mellom 0 og 100 ;) Bilen ER morsom å kjøre. Jeg har aldri hatt eller vurdert BMW før. Det har gått i de vanlige Ford, VW, Skoda. Jeg har stor mangel på fan-gener. Jeg skjønner ikke tankegangen med å holde med et merke i tykt og tynt. Hvorfor ikke velge det som passer behovet best, uavhengig av merke? Er medgangssupporter, ser det som en selvfølgelighet.

Muffinman

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 22:32
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. mai 2016, klokken 21:34
Og hvorfor minst 100 tusen dyrere enn eGolf eller Leaf
minst en bilklasse over?

E-Golf har listepris på 265.200,-
Billiste Leaf 199.990,-
i3 246.600,-

Ikke umulig at Timingbeltkiller har sine ord i behold her altså. i3 mangler hurtiglading til grunnpris. Det er inkludert i  pakker priset henholdsvis 23.300 og 83.300.  De andre bilene har hurtiglading som standard. i3 er BMW i likhet med andre BMW``er, og det betyr som regel at funksjonalitet og utstyr som er å betrakte som standard på "alle" biler i dag må betales ekstra for hos BMW. Uten at jeg har sjekket mistenker jeg at i3 lett blir 100.000 dyrere enn de andre som listes opp her om den skal være likt utrustet.

turfsurf

Likt utstyrt er ikke bare å krysse av noen bokser. Men en i3 blir aldri 100k dyrere enn en eGolf. F.eks koster Fully Charged edition 330.000,- og har da utstyr som man ikke kan få på Golf en gang.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. mai 2016, klokken 07:59
Ikke umulig at Timingbeltkiller har sine ord i behold her altså. i3 mangler hurtiglading til grunnpris. Det er inkludert i  pakker priset henholdsvis 23.300 og 83.300.

Det stemmer ikke, du kan velge hurtiglading på i3 for 10.960. Da får du også med 7,4 kW eller 11 kW ombordlader for hhv. 60 Ah- og 94 Ah-utgaven, pluss T2/T2 ladekabel. På Leaf må du betale ekstra for den muligheten, og på e-Golf finnes den ikke.
Det er vanskelig å gjøre eksakte sammenligninger mellom bilene. i3 opererer ikke med rabatter, men heller ikke klargjøring etc. Og hvilken Leaf kan egentlig best sammenlignes med i3? Visia, Acenta, Nordic eller Tekna? 24 kWh eller 30 kWh? Med det store batteriet starter Leaf på 254.990. Da skiller det ikke mer enn 7-8000 til i3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA