Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den beste og morsomste "Fully Charged" episoden til nå?

Startet av PokerFjes, lørdag 09. juli 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

bno

Om det er momsfritt tor jeg BMW vil ta en større del av kaka til seg selv. Tr ikke noen av disse selskapene liker å dele i noen særlig grad. ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

OlavEmil

Sitat fra: TM på torsdag 05. mai 2016, klokken 06:38
Denne forstod jeg ikke helt. Er ikke salg av elbilbatteriet fra 2015 alltid fritatt for mva, forutsatt at batteriet kun kan benyttes i hel-elektriske kjøretøy.

Jo, det er jo det han skriv. Sal av elbilbatteri er blitt momsfritt. På same tid vart utleige av elbil momsfritt. Heilt uavhengig av kvarandre, sjølvsagt :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: bno på torsdag 05. mai 2016, klokken 08:51
Om det er momsfritt tor jeg BMW vil ta en større del av kaka til seg selv. Tr ikke noen av disse selskapene liker å dele i noen særlig grad. ;D

Det stemmer nok. Men folk vil kunne ta utgangspunk i listeprisen i land som har moms, og beregne hva det da bør koste i Norge. Prisen i Norge bør ikke være så mye mer enn pris uten moms i Tyskland. Selvfølgelig står BMW fritt til å gjøre det, men da vil de ha et forklaringsproblem.

elektrolux

Sitat fra: haggen på onsdag 04. mai 2016, klokken 19:12
og det er ikke mer enn 1 til 2 års tid til 48kwh pakken kommer.

Kommer denne med 48 kWt batteri og Autoseiling ligger Tesla 3 tynt ann. Liker bedre den høye sittestillingen i BMW og de mer by vennlige ytre målene. Men takler ikke tvungen enpedalkjøring grunnet giktsykdom som gjør at jeg må kunne bevege føttene mine under kjøring for å ikke stivne/få krampe. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. mai 2016, klokken 11:02
Kommer denne med 48 kWt batteri og Autoseiling ligger Tesla 3 tynt ann. Liker bedre den høye sittestillingen i BMW og de mer by vennlige ytre målene. Men takler ikke tvungen enpedalkjøring grunnet giktsykdom som gjør at jeg må kunne bevege føttene mine under kjøring for å ikke stivne/få krampe. ;D

Det som kommer av elbiler når er vel ikke en trussel mot elbiler? BMW i3 med 33kWh batteri begynner allerede å bli en seriøs trussel for en rekke små fossilbiler. Man bør VIRKELIG tenke seg om før man kjøper en Toyota IQ / Toyota Yaris / VW up fremfor en 33kWh BMW i3 eller 30kWh LEAF.

Den største trussel mot elbil er for få tilgjengelige valg. Model 3 gir design som appelerer til enda flere. Joda, noen kan velge i3 fremfor model 3, men mange kan velge model 3 fremfor bensinbil. Det er bare en vinner i det elbilracet og det er elbilen. Taperen ser ut til å være Toyota.

bno

#35
Sitat fra: Panduck på torsdag 05. mai 2016, klokken 11:29
Det som kommer av elbiler når er vel ikke en trussel mot elbiler? BMW i3 med 33kWh batteri begynner allerede å bli en seriøs trussel for en rekke små fossilbiler. Man bør VIRKELIG tenke seg om før man kjøper en Toyota IQ / Toyota Yaris / VW up fremfor en 33kWh BMW i3 eller 30kWh LEAF.
Enig i det. Ser også at VW vil måtte svare og det kan fort bli et ubehagelig scenario for eksisterende Golf eiere. Den eksponeringen har jeg kvittet meg med (klok av "skade" etter prisutviklingen på Leaf fra 2011). Nå har jeg en beskjeden (men stooor) ventebil som ungdommen her får overta om litt. Liker ikke I3, men likte heller aldri Leaf. Lengre rekkevidde betyr veldig mye. Men begir meg ikke ut på en type Leaf seilas igjen. Jeg kjøper nok bil mest med hjertet, men med Tesla får jeg "ei med alt"(det er vel bare Stavangerfolk som griper den?  ;D ). Som en digresjon så er elbiler generelt lite å hvile øynene på. Det tror jeg er bevisst (valg les: man ser over skulderen til hverandre) bransjen har inntatt for at folk som ikke er spesielt interessert skal å øynene opp for elbilen sin fortreffelighet (stikkord: Hybrid) forsinke prosessen som ubønnhørlig kommer fortere enn de greier å hamle opp med. Noen annen forklaring finner jeg ikke.

Sitat fra: Panduck på torsdag 05. mai 2016, klokken 11:29
Den største trussel mot elbil er for få tilgjengelige valg. Model 3 gir design som appelerer til enda flere. Joda, noen kan velge i3 fremfor model 3, men mange kan velge model 3 fremfor bensinbil. Det er bare en vinner i det elbilracet og det er elbilen. Taperen ser ut til å være Toyota.
Tror Toyota vil måtte krype til korset om ikke altfor lenge. Utviklingskostnaden for Mirai kan ikke ha vært beskjedent og det skal ledelsen forsvare innad og overfor aksjeeiere....Blir enklere å drasse med seg en liten elmotor så kan man la "hydrogenaggreat" være stasjonære. Ser ingen grunn til å drasse med seg det.

Disrupt, or be disrupted. Det har BMW forstått til motsetning fra Toyota som sitter med hue nedgravd i sanden og de er i godt selskap.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

epsilone6

Blir vel ikke 48 kWh med 120 Ah-cellene, med samme rated voltage (353V) som på 94 Ah i3en, så blir bruttokapasitet på drøye 42 kWh. Men Samsung virker veldig keene på å pushe 120 Ah, de viste dem frem i Beijing for en ukes tid siden:

http://www.samsungsdi.com/sdi-news/1443.html?idx=1443


Hansi

Synd BMW ikke tilbyr de som en opsjon. 60Ah, 94Ah og 120Ah opsjoner, det hadde vært noe :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

#38
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. mai 2016, klokken 11:02
Sitat fra: haggen på onsdag 04. mai 2016, klokken 19:12
og det er ikke mer enn 1 til 2 års tid til 48kwh pakken kommer.

Kommer denne med 48 kWt batteri og Autoseiling ligger Tesla 3 tynt ann. Liker bedre den høye sittestillingen i BMW og de mer by vennlige ytre målene. Men takler ikke tvungen enpedalkjøring grunnet giktsykdom som gjør at jeg må kunne bevege føttene mine under kjøring for å ikke stivne/få krampe. ;D

Høres med ut som at det er TACC du trenger og ikke noen seilefunksjon ;)

i3 er nok ingen direkte konkurrent til Model 3, til det er størrelsesforskjellen for stor. Bolt/Ampera-e derimot er vel noenlunde i samme klasse som i3 mhp. innvendig plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Tror ikke racet med mer kapasitet kommer til å være like viktig for kundene etterhvert.  For min del har det vært en utvikling fra Reva til i3, via trilling, drevet av bl.a. kjørelengde -  og nå som den nye i3 kommer med over 30 kWt batteri så bestilte jeg den fordi det holder for 95% av behovet, inkludert kjøring til hytta.   Jeg trenger ikke bil med 60 kWt fordi vi alltid vil måtte ha 2 biler likevel og da er en noen år gammel diesel stasjonsvogn helt OK (hengerfeste, plass, etc).
Synes også BMW fortjener kredit for rustfritt komposit karosseri og dermed bil som antas vare mye lenger enn jern konkurrentene. 300 kilo mindre vekt enn eGolf sier jo litt.  Sittestilling er super, bakhjulstrekk gir svingradius som få matcher og den har alt av utstyr som trenges - at den gir en premium følelse er bare prikken over i'en.

Men klart; bruktprisene vil nok dale når nye ting kommer, spørs bare hvor mye moderne man klarer få tak i før avgiftene kommer, og ikke minst, hvor mye glede av alle fordelene man vil ha nå. 
Jeg vurderer å avbestille  min Model 3 reservasjon nå etter bestillingen av i3, nettopp fordi den dekker det fundamentale behovet for bil, minus plass på langturer med henger etc.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:33
Høres med ut som at det er TACC du trenger og ikke noen seilefunksjon ;)

Hva er TACC, og kan det hjelpe til å "hyper mile" ?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:49
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:33
Høres med ut som at det er TACC du trenger og ikke noen seilefunksjon ;)

Hva er TACC, og kan det hjelpe til å "hyper mile" ?

Du nevnte ikke noe om hypermiling, men at du ville slippe å ha foten på gasspedalen. TACC er adaptiv cruise control så du slipper det. Trenger du virkelig å hypermile ofte i en elbil med 48kWh-batteri? Hvor ofte kjører man 30 mil uten å passere en hurtiglader, og hvor ofte kan man komme fram ved hjelp av "hypermiling" men ikke uten? Det tror jeg er ytterst sjelden....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Aha TACC = ACC. Veldig bra funksjon som jeg selvfølgelig ville hatt i tillegg til AS Auto Seiling ) og gjerne AR ( Auto regen )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: Olemann på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:45
Tror ikke racet med mer kapasitet kommer til å være like viktig for kundene etterhvert.

Hva folk tror de trenger og hva folk trenger er nok ofte to forskjellige ting. Racet for mer kapasitet vil nok avta når folk forstår hva de trenger. Ville ikke vurdert i3 dersom jeg hadde igjen trengt å bytte ut den med ny elbil om ett par år, da hadde jeg ventet på neste.

Når man har en bil man kan kjøre til stockholm med ett par ladestopp, ser jeg ikke noe voldsomt behov for noe større batteri.

Panduck

Sitat fra: Olemann på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:45
Jeg vurderer å avbestille  min Model 3 reservasjon nå etter bestillingen av i3.

Er i3 bestillbar nå? Med bindende kontrakt som "normalt", eller "ikke bindende reservasjon" slik som hyundai har? Hva er forventet leveringstid?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA