Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den beste og morsomste "Fully Charged" episoden til nå?

Startet av PokerFjes, lørdag 09. juli 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

turfsurf

Buffer går sikkert på cellespenning, så det er vel noenlunde det samme i % av maks.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Panduck

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:15
Lurer på hvorfor BMW skal legge på moms nå som batteri til Elbil er blitt momsfritt?

Man kan ikke legge moms på noe som er momsfritt. Om det virkelig er momsfritt, er det vel en glipp det journalisten har skrevet her.

kaiat

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:15
Sakset fra artikkelen:

For den som eier en i3 av første generasjon vil det også bli mulig å gjennomføre batteribytte, opplyser BMW. Oppgraderingen er estimert å koste rundt 7.000 euro, og da kommer moms og montering i tillegg. BMW Group Norge understreker imidlertid at norsk pris ikke er klar.

Lurer på hvorfor BMW skal legge på moms nå som batteri til Elbil er blitt momsfritt?

Tror kanskje sitatet er klipp og lim fra den internasjonale pressemeldingen. I andre land er det nok moms på batteriet. Og det er vel uansett moms på arbeidet tenker jeg...

kodalse

Det er vel kun ved kjøp av ny elbil at det er momsfritak, ikke senere oppgradering av en du allerede har kjøpt?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Salg av batteri til Elbil er blitt momsfritt sammen med utleie av Elbil
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

epsilone6

Sitat fra: Taffelman på onsdag 04. mai 2016, klokken 06:01
Er ikke 27,2 kWh tilgjengelig litt lavt? har de økt bufferen?

Selv uten mva er 7000€ + arbeid for dyrt for oppgradering, da er det rimeligere å bytte inn hele bilen.

Jeg tror 27,2 kWh er en ekstra buffer for US versjonen, den har fått en mindre prosentvis rekkeviddeøkning på kun 41% (vs 53% for global/EU) på sammenlignbare tall. I tillegg er garantien på 100k miles i USA og California blir et stort marked for denne, som jo har et forferdelig elbil-klima. I den globale pressemeldingen ble 29 kWh oppgitt som utnyttbar kapasitet. I den norske prislisten (som er full av feil) står det 28 kWh.

Jeg tror 29 kWh er det korrekte her, men alle står fritt til å velge og vrake i oppgitte tall  ;D

Taffelman

Det kan jo henge litt på greip i forhold til det gamle batteriet:

60 Ah x 360 V =  21,6 kWh x 0,866 = 18,7 kWh tilgjengelig
94 Ah x 360 V =  33,8 kWh x 0,866 = 29,3 kWh tilgjengelig
X75D
TM3 LR AWD

epsilone6

rated voltage er 353 V på 94 Ah, oppgitt bruttokapasitet 33,2 kWh. Tipper folk kommer til å lese ut høyt 28-tall fra bilene sine i august  :P

Beckern

Sitat fra: kaiat på onsdag 04. mai 2016, klokken 08:46
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:15
Sakset fra artikkelen:

For den som eier en i3 av første generasjon vil det også bli mulig å gjennomføre batteribytte, opplyser BMW. Oppgraderingen er estimert å koste rundt 7.000 euro, og da kommer moms og montering i tillegg. BMW Group Norge understreker imidlertid at norsk pris ikke er klar.

Tror kanskje sitatet er klipp og lim fra den internasjonale pressemeldingen. I andre land er det nok moms på batteriet. Og det er vel uansett moms på arbeidet tenker jeg...

Hvilken pressemelding? Eneste stedet jeg har sett den påstanden er hos dinSide. Andre steder (USA) har de dementert påstanden om utskifting pga pris.

AmocoCadiz

Sitat fra: Taffelman på onsdag 04. mai 2016, klokken 06:01
Er ikke 27,2 kWh tilgjengelig litt lavt? har de økt bufferen?

Selv uten mva er 7000€ + arbeid for dyrt for oppgradering, da er det rimeligere å bytte inn hele bilen.
Fint at de tilbyr oppgradering, men til de prisene som er antydet pluss arbeideskostnader, priser BMW oppgradering slik at folk heller går for ny bil.
Detter er vel noe BMW sikkert egentlig helst ønsker seg med slik prisstrategi.
Er jo veldig dyrt i forhold til nybilspriser på gamle og nye typen bare skiller ca 18000kr

haggen

Prisen er ikke klar enda, men prisen kan uansett endres i fremtiden. Det viktige er at det blir tilrettelagt for at det kan oppgraderes. Jeg håper og tror at prisen går ned etter en tid, og det er ikke mer enn 1 til 2 års tid til 48kwh pakken kommer så da er det betryggende at oppgradering er mulig.

Ferry

Sitat fra: Taffelman på onsdag 04. mai 2016, klokken 06:01
Selv uten mva er 7000€ + arbeid for dyrt for oppgradering, da er det rimeligere å bytte inn hele bilen.

Hvis det i praksis ender på 100.000 NOK så har du dessverre rett. Med mindre den nye modellen fører til et dropp i bruktprisen for den gamle, slik at forskjellen blir mye over 100.000.
Men er 7000 € prisen for nytt batteri uten å bytte inn det gamle? Sitter jeg plutselig med et ekstra batteri i garasjen? Ideelt sett burde kun cellene byttes, evt. pante batteriet og få brukt batterikasse med nye celler tilbake. Kunne for så vidt godt tenkt meg batteriet i garasjen, i kombinasjon med solceller på taket.

epsilone6

7000 euro blir noe som ~245 USD/kWh. Spørs om det bare er snakk om cellene eller om hele batterikassa byttes. Hvis det bare er cellene, så blir det vel mye høyere monteringskostnader enn å bare swappe batterikasse skulle en tro.

kaiat

#28
Sitat fra: Beckern på onsdag 04. mai 2016, klokken 17:26
Sitat fra: kaiat på onsdag 04. mai 2016, klokken 08:46
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:15
Sakset fra artikkelen:

For den som eier en i3 av første generasjon vil det også bli mulig å gjennomføre batteribytte, opplyser BMW. Oppgraderingen er estimert å koste rundt 7.000 euro, og da kommer moms og montering i tillegg. BMW Group Norge understreker imidlertid at norsk pris ikke er klar.

Tror kanskje sitatet er klipp og lim fra den internasjonale pressemeldingen. I andre land er det nok moms på batteriet. Og det er vel uansett moms på arbeidet tenker jeg...

Hvilken pressemelding? Eneste stedet jeg har sett den påstanden er hos dinSide. Andre steder (USA) har de dementert påstanden om utskifting pga pris.

Du har rett. Den oppgitte prisen får stå for journalistens egen regning, det er ikke oppgitt noen pris i BMWs pressemelding.

Her kan forøvrig BMWs pressemelding leses i sin helhet for den som er interessert: https://www.press.bmwgroup.com/global

TM

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. mai 2016, klokken 09:30
Salg av batteri til Elbil er blitt momsfritt sammen med utleie av Elbil
Denne forstod jeg ikke helt. Er ikke salg av elbilbatteriet fra 2015 alltid fritatt for mva, forutsatt at batteriet kun kan benyttes i hel-elektriske kjøretøy. Om bilen skal leies ut har vel ingen betydning ? Hvis BMW gir en fast pris på batteri + arbeid - pant, så er det kanskje mulig at hele pakken blir momsfri. Alternativt må leverandøren sprsifisere hvor mye av prisen som omfatter mva pliktig arbeid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA