Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pengemaskinen Zaptec har vunnet ny prestigepris

Startet av Logical, fredag 08. juli 2016, klokken 19:15

« forrige - neste »

Logical

Så vidt jeg har forstått er det mulig å kjøre rett inn i en vegg ved lav hastighet, selv om bilen advarer deg og piper. Hvorfor tror dere ikke bilen gir deg mulighet til å slå av/på om den skal bremse automatisk og stoppe helt opp når du er f.eks. 5 cm fra en gjenstand ved lav hastighet (typisk når du parkerer etc.)? Jeg vil jo tro teknologien er på plass.

Cookie Monster

#1
Ja er veldig merkelig Tesla har blant de dårligste systemene på det. Selv om autopilot hw bilene har utstyret man trenger. Kun software det går på.

Feks tilbyr de fleste andre idag feks city stop som automatisk bremser for fotgjengere, syklister og biler i kø. Tesla sin gjør ikke det hvis man ikke har på autopilot eller adaptiv cruise.
Den bare bremser ned for å minske sammenstøt. Mulig dette har blitt bedre med tiden, men har av åpenbare grunner ikke turt å teste så langt mer enn når jeg selv tråkker inn bremsen da det blir for nært. Virker ikke som den gjør mer enn å bare pipe.

En annen ting er feks nye Mercedes E klasse stiller automatisk til riktig fartsgrense når man kjører med "autopilot" På Tesla leser den av den nye fartsgrensen men man må selv holde cc spaken mot seg ca 2 sek.
Burde vært et valg for at den gjør det selv og at man kan velge feks 5 km/t over eller deaktivert.

Virker som Tesla er mer opptatt av å drive med fancy tull slik som Summon som er nesten ubrukelig i Europa siden man ikke kan bruke nøkkel, nøkkel må være nesten inni bilen og må åpne verdens tregeste app enn å legge mer tid i å få adaptiv cruise control som fungerer uten å sakke farten helt idiotiske steder av seg selv osv.
Selv automatisk justering av lysstyrke og dag/natt modus får de jo ikke til. Må jo kjøre igjennom nesten hele tunnelen før det skjer noe. Men lysene derimot går på med en gang. Igjen sw problem.
Og når kommer mulighet for å sette opp planlagte tider på når varme skal starte i bilen. Enda ikke her og er vel noe mange har ventet på siden bilen ble lansert. Og for å ikke snakke om gps/ruteplanleggeren.

Tesla bør virkelig sette seg ned å få disse tingene på plass før de begynner med enda mer tull og fjas funksjoner. Ikke minst med tanke på de som har kjøpt biler tidligere som ikke har autopilot hw hadde nok blitt evig takknemlig hvis de fikk ordnet det nevnt over samt litt annen finpus av software. Det nye dashbordet de uten autopilot har fått ser jo helt for jævlig ut.

2015 P85D

RaBalder

For testing skulle vel en pappeske eller to duge uten at det er noe fare for skader....

I alle fall for lav-hastighets-tester  ::)

boppus

Henger meg på denne. Forstår ikke hvorfor de med vitende vilje lar bilen kjøre inn i objekter. Jeg har en parkeringsbulk bak meg, og forbannet de manglende funksjonene da. Dette gjelder forøvrig ikke kun Tesla, slett ikke.

Dersom bilen er for nære et objekt bør den bremse selv og om nødvendig stoppe. Så kan det være en "Override" knapp på skjermen dersom du - mot formodning - vet hva du gjør.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Øyvind.h

Ja måtte vært mulig å deaktivere. Ikke kult når en snødekket sensor gjør bilen immobil....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MeTesla

Dette hadde stått veldig høyt oppe på min ønskeliste... Å slippe å få kjedelige småbulker pga at bilen bruker sensorene den jo har hadde vært verdifull funksjonalitet i krone og øre.

krister461

Hmm. Nå viser jo bilen både på skjerm og med lyd de hindringene den "ser".

Om man allikevel bulker er jo det fordi bilen ikke har sett hindringen, eller at sjåføren har ignorert signalene fra bilen. I slike tilfeller vil automatisk stopp med "override" fort gi samme resultat.

Dvs. det er bare i de situasjonene man klarer å ikke registrere hva parkeringssensorene sier at en automatisk stopp vil hjelpe...

nortrahof

I USA er det relativt vanlig å forlate bilen i N når man parkerer så tett inntil andre at de ikke kommer ut. Da er "kotymen" at man skyver bort bilen som har parkert for nærme. Derfor har alltid amerikanske biler hatt solide støtfangere som er ment for dette formålet. En tid var amerikanske utgaver også utstyrt med gummibufferter til dette formål.

Det kan være at noe slikt "henger igjen" i TMS? - Blir man "inneparkert" kan man skyve bort bilen foran/bak - også med en TMS - men hvem gjør vel det i Norge?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

DagfinnN

Det er vel sikkert alle som ønsker at Tesla ikke skal støte borti noe, men...
Da må grensen for "stop" være mindre enn dagens 30 cm. Når jeg rygger inn i garasjen så hyler den "stop!" pga at det er litt lite plass i døråpningen. Men det går helt fint når jeg er forsiktig. Ikke kult å måtte deaktivere autostop hver gang jeg kjører inn og ut av garasjen.
Så et slikt "lite" ønske kan fort bli noe mer komplisert.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Thor2014

Sitat fra: nortrahof på mandag 02. mai 2016, klokken 15:19
I USA er det relativt vanlig å forlate bilen i N når man parkerer så tett inntil andre at de ikke kommer ut. Da er "kotymen" at man skyver bort bilen som har parkert for nærme. Derfor har alltid amerikanske biler hatt solide støtfangere som er ment for dette formålet. En tid var amerikanske utgaver også utstyrt med gummibufferter til dette formål.

Det kan være at noe slikt "henger igjen" i TMS? - Blir man "inneparkert" kan man skyve bort bilen foran/bak - også med en TMS - men hvem gjør vel det i Norge?
Nå er det vel ikke alltid like lett å ta ut nøkkelen når bilen ikke står i P

Hodetelefoner

Tesla bremser ned hvis man ikke følger med. Piper først ja.   Det er godt den ikke har samme system som Volvo shitty safety. Som bråbremser og lager farlige situasjoner når man kjører forbi parkerte biler etc.  Automatisk fartsregulering er bare ikke skrudd på i Europa.  Har dere kjørt biler som hindrer deg i å kjøre når parkeringshjelpen viser stopp?  Man vil rive i filler bilen... Fantastisk irriterende. Kjører dere på ting når bilen sier stopp. Så er det ikke bilen det er noe galt med... 
Det finnes egne parkeringskurs dere kan ta hvis dere føler dette systemet er mere til hinder enn hjelp.
I hvilket dimensjon er det vanlig at folk i USA setter bilen i nøytral ved parkering? På 99% av bilene får du ikke med deg nøkkelen når du har den i nøytral. Pga rattlås. Alarmer er satt så følsomme at du ikke kan vurdere å røre bilen før den hyler.. 

Hodetelefoner

Sitat fra: Thor2014 på mandag 02. mai 2016, klokken 17:28
Sitat fra: nortrahof på mandag 02. mai 2016, klokken 15:19
I USA er det relativt vanlig å forlate bilen i N når man parkerer så tett inntil andre at de ikke kommer ut. Da er "kotymen" at man skyver bort bilen som har parkert for nærme. Derfor har alltid amerikanske biler hatt solide støtfangere som er ment for dette formålet. En tid var amerikanske utgaver også utstyrt med gummibufferter til dette formål.

Det kan være at noe slikt "henger igjen" i TMS? - Blir man "inneparkert" kan man skyve bort bilen foran/bak - også med en TMS - men hvem gjør vel det i Norge?
Nå er det vel ikke alltid like lett å ta ut nøkkelen når bilen ikke står i P
Bingo :) 

boppus

Sitat fra: nortrahof på mandag 02. mai 2016, klokken 15:19
I USA er det relativt vanlig å forlate bilen i N når man parkerer så tett inntil andre at de ikke kommer ut. Da er "kotymen" at man skyver bort bilen som har parkert for nærme.

Tror du forveksler USA med Italia.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Tuxedo

Sitat fra: nortrahof på mandag 02. mai 2016, klokken 15:19
I USA er det relativt vanlig å forlate bilen i N når man parkerer så tett inntil andre at de ikke kommer ut. Da er "kotymen" at man skyver bort bilen som har parkert for nærme.
Nja, i USA blir man vel stort sett saksøkt hvis man parkerer så nærme andre at de ikke kommer ut  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

BømloBjørn



Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mai 2016, klokken 14:01
En annen ting er feks nye Mercedes E klasse stiller automatisk til riktig fartsgrense når man kjører med "autopilot" På Tesla leser den av den nye fartsgrensen men man må selv holde cc spaken mot seg ca 2 sek.
Burde vært et valg for at den gjør det selv og at man kan velge feks 5 km/t over eller deaktivert.



Ser ut som det er på gang, men det bør selvsagt være mulig å definere hvor mye over fartsgrensen den skal legge seg...

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA