Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk ATV prosjekt

Startet av Baltor, torsdag 30. september 2010, klokken 17:32

« forrige - neste »

Baltor

Hei, PerBear har fått en krafig knakkelyd i en drivaksel, er det noen som har tips om hvor dette kan skaffes? Er det en PSA del?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lynet

Har du prøvd å smøre den opp? Det er mulig å ta av stålbandet som holder mansjetten på plass og presse inn nytt drivakselfett. Det må monteres nytt stålbånd.
Gjorde det på min, og den har vært nesten stille i to år no.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

#2
Takk for viktig tips men dette hadde jeg allerede utført. Jeg foretok rengjøring og smøring umiddelbart når jeg oppdaget at mansjetten ikke var festet til hjulaksel. Desverre så var bilen allerede kjørt for langt uten tilstrekkelig smøring/skitt i lagerflatene av forrige eier, så det holdt kun en uke før høylydt knepping oppstod.

Nå må aksel byttes eller ihvertfall overhales, men jeg vet ikke hvor jeg skal få tak i nye deler til å fikse lager eller for å bytte hele drivakselen. Jeg har fått et tips om hvem jeg bør kontakte for brukte deler - en stor takk til Elektrolux :) - men har enda ikke fått tak i personen...

Er det noen på forumet som kan bekrefte eller avkrefte om det er identisk drivaksel på høyre og venstre side? Så jeg vet om jeg kan sette på en venstre drivaksel på høyre side eller ikke ???
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Tror høyre og venstre er like lange, i hvertfall ikke mulig å se forskjell med mitt øyemål. Det er hverfall vanlige gjenger på begge sider. Har ikke forsøkt å bytte om.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg hadde hørt at de var forskjellige, men etter målinger var jeg overbevisst at de er like. Det er snakk om PSA biler med ulike drivaksler på forumet her et sted. Heldig oss da!
Om det var mulig å bytte ut bare ytredelen med en valig PSA drivknute?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Også på min Think hadde det ytre båndet (av aluminium?) korrodert i stykker, og fettet var på vei ut. Renset og fylte i nytt fett, satte på en slangeklemme. Dette har skjedd de siste ukene, så jeg tror drivknuten er iorden.
Tydelig at dette er noe en bør passe på, hvis en har åpne lettmetallfelger kan en følge med på felgens indre halvdel. Det er her det havner det som blir slynget ut...
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Jeg har ikke funnet noen leverandører som har drivaksel, hel eller delvis, til Think City Classic (1999-2003) i sine delekataloger.

Jeg har derfor bestilt ny drivaksel fra MECA til Peugeot 106 i 620 mm lengde (fant lengden i denne tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=616.msg4888#msg4888)

Jeg tar med min defekte til butikken for sammenligning når delen hentes. Dessuten er det 426,- i pant for den gamle drivakselen  :)

Ny drivaksel kommer på torsdag morgen fra Sverige. Jeg legger ut info om det er passer eller ei her.

Heldigivs slipper jeg å betale noe hvis den ikke passer - bra service av MECA i Nikkelveien, Sandnes!

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

#8
Er litt i tvil om å informere om dette, siden jeg setter meg selv i  gapestokken. Når jeg allikevel gjør det er det for at erfaringen er nyttig for andre  :-[

Da jeg skulle demontere drivakselen oppdaget jeg at tre av hjulboltene ikke var trukket til. Den fjerde satt fortsatt godt. Jeg trakk til de tre løse boltene med foreskrevet moment og tok deretter en prøvetur. Ingen ulyd lenger, de tre løse boltene var altså årsaken til klikkelyden :-[

Erfaringer som kan hentes fra dette:

  • 1. En fast bolt og tre løse på et Think forhjul gir de samme lyder som et ødelagt ytre drivknute/CVJ. Fire løse bolter høres helt anderledes ut, da er det lyd med en gang.
  • 2. En fast bolt gjør at hjulet sitter så fast at en ikke klarer å rikke på hjulet sideveis med håndkraft (sjekket dette grundig da jeg hørte lyden første gang. Jeg lurte på om det kunne være kilene for bremsekaliper, hjullageret eller slangeklemmen som laget lyd).
  • 3. Det ser ut til å være problem å finne nye/fabrikkoverhalte drivaksler.

Angående 1. og 2. er det bare å ta lærdommen av slapp kvalitetsikring under service (i dette tilfellet selvgjort). I tillegg hadde jeg en uke tidligere oppdaget at drivakselens ytre belg var løs og at fettet lakk ut. Så selv om leddet var blitt noenlunde rengjort og smurt var muligheten for defekt drivknute grunnet manglende smøring og sand/smuss i lagerflatene stor.

Når det gjelder 3. punkt så har jeg som nevnt en ny Peugeot 106 drivaksling i bestilling. Men nå har jeg ingen Think aksling å sammenligne med.

Er det noen som har gode bilder og helst mål av begge ender, så skal jeg ta det med til MECA i Sandnes (tidl. AIS) for å prøve finne ut av dette?


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

#9
Bra at du fant den egentlige feilen, Per.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Alle tabber man lærer noe av er verdifulle  :D :D :D
Du er en rik mann Per  :D
Men seriøst: Fint at drivakslene er mer robuste enn vi var redde for. Motor og drivverk er nesten uten problemer på disse bilene, og det ser ut til å også gjelde drivaksler.
Men ytre klemring på mansjettene bør man likevel holde et øye med.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Ja, jeg har lært mye etter en måned som Think Classic eier ;)

Tusen takk for alle gode råd og tilbud om hjelp! 

En oppgave er fortsatt igjen - å finne leverandør av nye drivaksler, det vil før eller siden bli nødvendig...

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Gents, er det noe nytt angående denne tråden ?

Jeg har liggende to brukte akslinger.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

PerBear

#13
Da vil jeg gjerne foreslå at du får gjort en skikkelig sammenligning med alternativ delekilde (Peugeot, Citroen, Fiat?) for å sjekke om det finnes passende deler.  Siden jeg ikke hadde behov for å demontere drivakselen fikk jeg heller aldri sammenlignet med MECA sine drivaksler på deres reservedelslager...  
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Sitat fra: PerBear på lørdag 19. november 2011, klokken 18:01
Da vil jeg gjerne foreslå at du får gjort en skikkelig sammenligning med alternativ delekilde (Peugeot, Citroen, Fiat?) for å sjekke om det finnes passende deler.  Siden jeg ikke hadde behov for å demontere drivakselen fikk jeg heller aldri sammenlignet med MECA sine drivaksler på deres reservedelslager...  


Har du vare nummeret du skulle sammeligne med oppe på AIS "Meca"  ??
Nå har jeg liggende to brukte og skal skru ut en.

Så kan få sjekket dette opp en gang for alle ??

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA