Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering kart

Startet av AppleKnocker, torsdag 07. juli 2016, klokken 18:25

« forrige - neste »

AppleKnocker

Vi kan feire ett år uten fossilbiler i vår familie. Jeg hører stadig om hvor upraktisk det er og hvor mye tid man må bruke på å lade. Det er jo noe i det, men jeg bestemte meg likevel for å se på de siste 12 månedene under ett for å finne ut hvor mye tid vi har brukt på lading, og hvor mye tid vi ville brukt på bensinstasjonen. I denne perioden har vi kjørt 70 000 (!) elektriske km.

* Lading hjemme anser jeg som en integrert del av det å parkere bilen, altså null tidsbruk.
* Samme med lading på ulike destinasjoner enten det er kjøpesentre, hytte, offentlig parkering med lading e.l
* 70 000 km med de gamle fossibilene ville medført ca 6300 liter klissete drivstoff. Med fylling ved 25% igjen på tanken, ville det blitt minst 160 turer til bensinstasjonen. Jeg antar jeg klarer å komme meg til bensinstasjonen, fylle, betale, vaske vekk  dieselkliss fra hendene ??? og komme meg hjem/inn på aktuell rute på 8 minutter. Total tidsbruk på fylling av diesel/bensin ville i så fall 21 timer på disse 12 månedene.
*Til sammenligning har vi tilbragt ca 16 timer med hurtiglading for begge bilene de siste 12 månedene. Ca 10% av tiden har medgått til venting på ladestasjonen. Ca 30% av tiden har blitt brukt produktivt til handling, spising, tissepause, hundelufting.  Akkurat det ser jeg bort fra i denne sammenhengen. Hovedformålet med stoppet har vært lading. Dette har vært Teslaturer til Danmark, Trøndelag og Hafjell, samt diverse langturer med Leaf.
* Anslagsvis 98% av turene med elbil er gjennomført uten behov for ladestopp (annet enn på destinasjon).

Hvor mye penger vi har spart på å kjøre elektrisk er en historie for seg. Med vårt bruksmønster har vi også spart tid på at vi kan lade hjemme og på ulike destinasjoner, fremfor å kaste bort tid på bensinstasjonen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Vollis47

En skikkelig god oppsummering som samtidig er full av argumenter for elbil. Nå har jo dere kjørt usedvanlig mye. De færreste kjører like mye, men likevel. Dette viser at problemene med elbil er mindre enn fordelene. Og sannsynligvis har dere spart minst 50 000 kr.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Kanutten

Sitat fra: Vollis47 på søndag 01. mai 2016, klokken 16:28
...Dette viser at problemene med elbil er mindre enn fordelene...

Den påstanden forutsetter at du kjører en Tesla, eller alternativt har masochistiske tilbøyeligheter. Jeg var på "harrytur" med eGolf i går fra Oslo til Svinesund, og opplevde det som alt annet enn smidig og lettvint.

Turen var ment som et eksperiment for å se hvor "enkelt" det hadde vært å kun ha en elbil, men med 2 ladestopp med kø på ladestasjoner, treg lading (i hvertfall i forhold til fylling av bensin) og ingen ledige ladeplasser på Nordbysenteret så ble det alt annet enn behagelig. Usedvanlig tungvint er nok en bedre beskrivelse.

Konas oppsummering av turen: "Dritt, dette gjør vi aldri igjen".
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på søndag 01. mai 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Vollis47 på søndag 01. mai 2016, klokken 16:28
...Dette viser at problemene med elbil er mindre enn fordelene...

Den påstanden forutsetter at du kjører en Tesla, eller alternativt har masochistiske tilbøyeligheter. Jeg var på "harrytur" med eGolf i går fra Oslo til Svinesund, og opplevde det som alt annet enn smidig og lettvint.

Turen var ment som et eksperiment for å se hvor "enkelt" det hadde vært å kun ha en elbil, men med 2 ladestopp med kø på ladestasjoner, treg lading (i hvertfall i forhold til fylling av bensin) og ingen ledige ladeplasser på Nordbysenteret så ble det alt annet enn behagelig. Usedvanlig tungvint er nok en bedre beskrivelse.

Konas oppsummering av turen: "Dritt, dette gjør vi aldri igjen".

Ingen ledige plasser på Nordby-senteret? Det tror jeg aldri jeg har opplevd før. Det er ganske mange ladeplasser der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

#4
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. mai 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Vollis47 på søndag 01. mai 2016, klokken 16:28
...Dette viser at problemene med elbil er mindre enn fordelene...

Den påstanden forutsetter at du kjører en Tesla, eller alternativt har masochistiske tilbøyeligheter. Jeg var på "harrytur" med eGolf i går fra Oslo til Svinesund, og opplevde det som alt annet enn smidig og lettvint.

Turen var ment som et eksperiment for å se hvor "enkelt" det hadde vært å kun ha en elbil, men med 2 ladestopp med kø på ladestasjoner, treg lading (i hvertfall i forhold til fylling av bensin) og ingen ledige ladeplasser på Nordbysenteret så ble det alt annet enn behagelig. Usedvanlig tungvint er nok en bedre beskrivelse.

Konas oppsummering av turen: "Dritt, dette gjør vi aldri igjen".

Hvis du dro til Nordby en lørdag ber du om det! Slik jeg gjorde som var dum nok å dra på Ikea igår, lørdag, mareritt m parkering og køer også på Ikea Furuset, men var ikke elbilen sin skyld. Regnet gjorde det også, på langtur har en jo litt høyere forbruk også pga regn. Spurte betjeningen Ikea om hvorfor så mye folk, jo var på grunn av regnvær, sikkert samme grunn til mye folk på Nordby.
Hvis en kan dra i uka har det siste årene vært null problem eller kø med elbil Oslo-Nordby.

Til Appleknocker; fint elbilregnskap,
i tillegg kommer jo det positive at alle de 70 000km var utslippsfrie, det teller jo faktisk også!


Kanutten

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. mai 2016, klokken 00:24
Ingen ledige plasser på Nordby-senteret? Det tror jeg aldri jeg har opplevd før. Det er ganske mange ladeplasser der...

Definer mange? I følge diverse oversikter skal det finnes totalt 15 ladeplasser. Det er ikke spesielt mange i forhold til størrelsen (og besøkstallene) på senteret.


Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 02. mai 2016, klokken 00:25
Hvis du dro til Nordby en lørdag ber du om det!

Utvilsomt! I tillegg var det regnvær og 4 grader som selvsagt krymper rekkevidden. Men det var en del av eksperimentet for min del, og det blir jo litt rart om man må ta hensyn til været og hvilken ukedag det er for å bruke bilen?

En liten elbil er super som bybil, men nei, den kan ikke erstatte en bil med forbrenningsmotor til litt lengre turer.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Bondeknøl

Etter snart fire uker med EL-bil så kan jeg ikke forstå at flere folk ikke har det. Spesielt de som har noen mils kjøring hver vei til jobb. De er det mange av her jeg bor.
Enig i at det er uforutsigbart når en skal på langtur og trenger hurtigladning, men det tar en igjen på utgiftene.

zairup

Sitat fra: Kanutten på søndag 01. mai 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Vollis47 på søndag 01. mai 2016, klokken 16:28
...Dette viser at problemene med elbil er mindre enn fordelene...

Den påstanden forutsetter at du kjører en Tesla, eller alternativt har masochistiske tilbøyeligheter. Jeg var på "harrytur" med eGolf i går fra Oslo til Svinesund, og opplevde det som alt annet enn smidig og lettvint.

Turen var ment som et eksperiment for å se hvor "enkelt" det hadde vært å kun ha en elbil, men med 2 ladestopp med kø på ladestasjoner, treg lading (i hvertfall i forhold til fylling av bensin) og ingen ledige ladeplasser på Nordbysenteret så ble det alt annet enn behagelig. Usedvanlig tungvint er nok en bedre beskrivelse.

Konas oppsummering av turen: "Dritt, dette gjør vi aldri igjen".


Jeg bor selv i Oslo og kjører mange turer med min E-golf til og Nordby og Halden flere ganger i måneden. Nå om sommeren kommer du deg akkurat hele veien uten å lade men det anbefales å stoppe å lade til ca 90% i Sarpsborg ved McDonalds hvis det er ledig der (det ser du på Fortum sine sider når du begynner å nærme deg), det pleier ikke å ta mer enn 15-20 minutter hvis du har kjørt økonomisk. Så det samme på veien tilbake.

Jeg synes ikke det er noe spesielt problem å gjøre det på denne måten. Det du også kan gjøre hvis du kjører på en helg er å stoppe i Vestby ved hurtligladerne og så lade opp for å kjøre til Nordby og så kommer du deg til Sarpsborg for å bruke hurtigladerne der. Det som også kan anbefales er å eventuelt stoppe innen Halden ved hurtigladeren, der er det alltid ledige ladere (jeg har ikke sett en annen bil der i det heletatt). Det er jo hvis man gidder å ta omveien dit da.

AmocoCadiz

Sitat fra: Kanutten på mandag 02. mai 2016, klokken 08:03

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 02. mai 2016, klokken 00:25
Hvis du dro til Nordby en lørdag ber du om det!

Utvilsomt! I tillegg var det regnvær og 4 grader som selvsagt krymper rekkevidden. Men det var en del av eksperimentet for min del, og det blir jo litt rart om man må ta hensyn til været og hvilken ukedag det er for å bruke bilen?

En liten elbil er super som bybil, men nei, den kan ikke erstatte en bil med forbrenningsmotor til litt lengre turer.
Ja man må dessverre ta litt hensyn til ukedag og vær med nåværende elbiler og helst planlegge, rask sjekk på værvarsel og status på hurtigladerne på strekningen man skal.
Spontanturer kan fort gi en del overraskelser, men det blir stadig bedre med flere og flere ladere.
Verste usikkerhetsmoment er vel hurtiglader plutselig ut av drift, eller lange omkjøring pga ulykker o.l.

Men akkurat strekkningen Østfold sørover begynner å bli ganske safe m elbil mener jeg.
Et tips til er Strømstadgallerian med ca 15 ladeuttak, og det er vegg i vegg med systemet også...!
Og som Bondeknøl sier, man får jo også fordelen av å spare både penger (og miljø).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA