Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av Altern, torsdag 07. juli 2016, klokken 12:22

« forrige - neste »

PokerFjes

Altern - har du 400V TN-nett hjemme? Isåfall er Mercedes B-electric en god kandidat som familiebil til småkjøring. Langkjøring krever noe planlegging pga manglende hurtiglader, men den raske hjemmeladingen på 11kW er ikke å forakte.

Kanskje Nissan oppgraderer sin e-NV200 med 30kWh batteripakke snart, og da kan den bli veldig attraktiv for de som trenger mer plass. Jeg møtte en kar med denne bilen på Roa i vinter, og han mente den ikke var så håpløs på vinteren som artikkelen under kan gi inntrykk av. Prismessig er den et kupp, og Nissan elbil begynner å etablere seg som en meget solid aktør.

http://www.dinside.no/932260/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på fredag 06. mai 2016, klokken 21:52
Langkjøring krever noe planlegging pga manglende hurtiglader

Hva legger du egentlig i det? En kan ikke planlegge seg vekk fra at bilen lader tregt.

PokerFjes

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 22:42
Sitat fra: PokerFjes på fredag 06. mai 2016, klokken 21:52
Langkjøring krever noe planlegging pga manglende hurtiglader

Hva legger du egentlig i det? En kan ikke planlegge seg vekk fra at bilen lader tregt.

Nå høres du akkurat like bakstreversk som elbilskeptikerne som insisterer på å kjøre non-stop fra Oslo til Skåne ;). Selvfølgelig kan man planlegge seg rundt det faktum at man ikke har hurtiglader. Man planlegger stopp på severdigheter, parker og andre aktiviteter. Man legger inn en overnatting på vei dit man skal osv.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Hvis konsekvensen av manglende hurtiglading ikke er verre enn å legge inn en overnatting, så er det jo ikke noe problem /ironi
Kan du forresten sette opp en sånn ca. tur du ser for deg? Oslo - Bergen, Stavanger - Trondheim, Oslo - Stockholm e.l Hvordan gjør/ville du gjort det? Jeg er for så vidt enig i prinsippet, men kan du beskrive et realistisk scenario?

Kanutten

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 23:25
Hvis konsekvensen av manglende hurtiglading ikke er verre enn å legge inn en overnatting, så er det jo ikke noe problem /ironi
Kan du forresten sette opp en sånn ca. tur du ser for deg? Oslo - Bergen, Stavanger - Trondheim, Oslo - Stockholm e.l Hvordan gjør/ville du gjort det? Jeg er for så vidt enig i prinsippet, men kan du beskrive et realistisk scenario?

Spent på svaret på denne... :-)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

PokerFjes

Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 23:25
Hvis konsekvensen av manglende hurtiglading ikke er verre enn å legge inn en overnatting, så er det jo ikke noe problem /ironi
Kan du forresten sette opp en sånn ca. tur du ser for deg? Oslo - Bergen, Stavanger - Trondheim, Oslo - Stockholm e.l Hvordan gjør/ville du gjort det? Jeg er for så vidt enig i prinsippet, men kan du beskrive et realistisk scenario?
(Kanutten - hvorfor så spent?)
Ferry, jeg har ingen Mercedes B250e og jeg har ingen interesse av å lure noen til å kjøpe katta i sekken.
Jeg synes bare det er rart at elbillister, som burde ha et nært forhold til å tenke alternativt om reiseplanlegging, er så raske med å diskvalifisere et alternativ som ikke passer akkurat deres elbilbehov.
Derfor trekker jeg sammenligningen til den raske og unyanserte karakteristikken som fossilbillister gjør når en elbillist prøver å forklare at det går an å tenke og kjøre annerledes.

Selvfølgelig burde Mercedes puttet hurtiglader i B250e, men det er en komfortabel og romslig bil som med rask hjemmelader kan fungere veldig bra for den som har et pasende kjøremønster - mye i nærmiljøet og med begrenset middels til lang kjøring.

Å beskrive en langtur i Mercedesen blir bare teoretisering fra min side, da de ekstra 1.5-2 timene (ca 25%) i ladetid på en 45mils tur gjør det nesten uaktuelt for meg selv i e-Golf som lader 3x så kjapt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

CitB59EL

Siden vi har hatt B klasse i 1 år og 20000 km så kan jeg prøve meg på å svare. Selvsagt er  ikke dette bilen hvis en skal kjøre Oslo-Tromsø flere ganger pr år da en vil gå lei av alle pausene med overnattning!

Da er det KUN Tesla som vil fungere i min verden som ren elbil pr nå.   

Men vi har fant ut før kjøpet av B klassen at å ha en Tesla KUN for at vi skal på 1 lang ferie tur pr år ble for drøyt da er det bedre å ta enten fly eller buss/tog.

Men for vårt bruk så fungerer den helt utmerket! Bilen er praktisk og enkel og sette inn/ut barn av og har plass til barnevogn og mye mer. Vi har mest hverdager med barnehage, jobb +++ og ja vi kjører  over 10 mil pr dag ca 10 ganger pr men med litt planlegging så går også dette helt fint.

På vår 19 mils tur legger vi inn en spise pause midt i mens bilen lader dette tar ca 1-1,5 time og med små barn så er det uansett uaktuelt å kjøre 3 timer i 1 strekk som vi KAN gjøre det nå på sommern da bilen klarer ca 19 mil på 1 ladning ganske greit.

Den lengste turen i sommer er ca 40 mil en vei. Vi regner med å bruke maks 12(reelt ca 10) timer på den så ja på en slik tur hadde vi selvsagt spart noen timer hvis bilen hadde hatt hurtig ladning men dagen går bort i kjøring uansett så noen timer fra/til spiller ikke så stor rolle for 1 tur pr år.

Når vi bestilte bilen i nov 2014 så var B klassen det beste alternativet for vår familie på det tidspunktet men ikke sikkert det hadde blitt den idag siden bla leaf har fått større batteri.


Kavorka

Det eneste minuset med Mercedes B er at den er mindre egnet til langtur. Det vil være rimelig å tro at hurtiglading kommer her også for å kunne konkurrere på linje med "alle" andre elbiler. Om dette er innen 1-2 år kan jo alltids spekuleres i. Med en normal oppjustering av batterikapasitet vil den kunne forventes å ta et solid innhogg i markedsandelene.

Noen som kjenner bakgrunnen for at hurtiglading ikke er implementert så langt? Det er vel ikke særlig fordyrende??  Et kjapt svar hadde vært fint, uten at vi drar topic langt vekk.

CitB59EL

Kort versjon slik jeg kjenner den er: B klasse er laget for møte CARB regler i California og Mercedes vil at dette skal være en nr 2/3 bil. Bilen ser ut å være en "test kanin" som de ikke har laget så bra de kunne for da kunne jo bilen ta salg fra deres andres modeller og bli nr 1 bil :) 

Tesla som har levert hele drivverket inkl batteri kan og ville/kunne i utgangspunktet levert med enda større batteri (41-45 kW brutto kapasitet) og super lader mulighet men fikk nei fra Mercedes som har konstruert bilen for kun 16A ladning og 35.8 Kw brutto batteri kapasitet.

Vil tro at Mercedes kommer med hurtig ladning på neste B klasse som ser ut å komme i 2018-2019. Vet at Mercedes kommer med rene hel utviklede elbiler om noen år og ikke komme med hurtig lader på disse vil være dumt og nærmest selvmord mot konkurrentene!

Kavorka

Det ville vært god timing for trådstarter. Er ellers skeptisk til bilprodusenters lysegrønne visjoner for elbilsatsing. De er litt for lite konkret, og blir gjerne ikke fulgt opp.

En B-klasse med superlademuligheter ville vært et kjempegodt alternativ for mange. Synd de ikke gikk den veien med en gang!

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på lørdag 07. mai 2016, klokken 01:44
Selvfølgelig burde Mercedes puttet hurtiglader i B250e, men det er en komfortabel og romslig bil som med rask hjemmelader kan fungere veldig bra for den som har et pasende kjøremønster - mye i nærmiljøet og med begrenset middels til lang kjøring.

Sitat fra: CitB59EL på lørdag 07. mai 2016, klokken 07:55
Siden vi har hatt B klasse i 1 år og 20000 km så kan jeg prøve meg på å svare. Selvsagt er  ikke dette bilen hvis en skal kjøre Oslo-Tromsø flere ganger pr år da en vil gå lei av alle pausene med overnattning!

Så vidt jeg kan skjønne er vi ganske enige om egenskapene til denne bilen, vi bare beskriver det på litt forskjellig måte. Oslo - Tromsø var nå et litt ekstremt eksempel da. En tur med 2 ladestopp eller mer hadde passet bedre.
Jeg kjenner kun til ett konkret tilfelle: I fjor høst traff jeg et hyggelig par på Nes i Ådal. De var på sin første "langtur" med B-klasse, Oslo - Beitostølen. De hadde såvidt nådd fram til Nes. (11-12 mil) Deretter er det ytterligere 11 mil til Beitostølen, med en del stigning. Jeg hjalp dem litt med lading, da alt dette var nytt for dem. Der jeg trenger ett kvarter med hurtiglading på i3, trenger B-klasse 6 kvarter på 11 kW. +40 kW kontra 11 kW, samt at B-klasse bruker 50% mer strøm enn i3. Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle dem det selgeren opplagt hadde unnlatt. Jeg undres på om de slapp med den ene turen? Og Oslo- Beitostølen kan vel knapt kalles langkjøring?

CitB59EL

Vi er nok enige om egenskapene til bilen ja. B klasse kan fungere på turer opp til 25-35 mil HVIS en har god tid-ser selvsagt at en bil med hurtig ladning er bedre på dette og trenger langt kortere stopp.Dette bør en selvsagt tenke igjennom før kjøp. 

Har også selv måtte lære opp en B klasse eier som hadde fått beskjed at 400V kabeln kun var for ekstra ordinær bruk og ikke for hurtigere ladning.... det var kun lade kladden som skulle brukes hadde selger sagt.

Vedkommende ble litt overrasket når jeg fortalte at en måtte bruke denne kabel på lade stolper for å kunne lade på 3 timer og at den kunne brukes mot hjemme ladestasjon(som vedkommende heller ikke viste fantes). Tydelig at selgerne har en jobb å gjøre ja å kunne produktet de selger. 

Altern

Takk for alle gode innspill! Foreløpig ser det ut til at vi beholder avensisen. Litt vanskelig rent økonomisk nå å kjøpe en bil i tillegg som "by/jobb-transportmiddel". Skal prøve å la bilen stå noen dager i uka, og ta kollektivt selv om det tar en god del lengre tid.. Vi har heller ikke lademulighet hjemme enda. Ikke på jobb heller, så vet ikke hvordan jeg skulle løst det. Tror vi selger bilen om et par år og vurderer en el-bil/ladbar hybrid som er stor nok til oss da og dekker behovene våres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA