Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelader

Startet av fdl, torsdag 07. juli 2016, klokken 00:12

« forrige - neste »

fdl

Når jeg skulle vaske vinterfelgene mine for noen dager siden fikk jeg de ikke rene på innsiden av felgen. Det er noen prikker som det ser ut som sitter under lakk/klarlakk/ned i metallet.
Jeg vasket disse med blant annet Iron-X som er veldig effektivt vaskemiddel for metallpartikler. Men de ble liksom ikke noe bedre.

Jeg tenkte da at jeg kunne måle lakktykkelsen på innsiden av felgene og sammenligne med andre felger jeg har liggende, og da fant jeg ut at noen plasser fikk jeg ingen resultat fra lakkdybdemåleren og noen plasser 5-10 my. ( 1 my = 1/1000mm. )
På fremsiden av felgen fikk jeg målinger rundt 250my som er bra!

Jeg målte noen VW felger og der var det ca. 120my lakk/klarlakk på innsiden av felgen.

Er det noen andre som har slike felger og sliter med å få de skikkelig rene?

(det siste bildet er av VW felgen og viser lakktykkelsen på innsiden av den felgen. En kan også se at det ikke er slike skader på denne felgen som den fra Renault.)

abc

Det er akkurat samme elendet her.

Det ser også ut til at vi er noenlunde på samme sted når det gjelder arsenalet vi har å bruke for å få det bort.

Jeg husker ikke helt, men jeg tror jeg resignerte og satte felgene på et mørkt sted hvor jeg ikke ser de før til vinteren igjen  :(

fdl

Jeg såg en annen zoe i dag med like felger som jeg har, men som er noe eldre enn min zoe.
Denne hadde ikke et slikt problem på felgene.

Jeg har tatt kontakt med Renault ang. dette problemet, så får vi se hva de sier...

StigH

Kjenner en som kjøpte en brukt Volvo for et par år siden. V-serien. Da han hadde den på merkeverksted for service kommenterte de at lakken på orginialfelgene var blitt stygg. Endte med de ringte han og sa de hadde bestilt nye felger uoppfordret og kostnadsfritt for han. Det er service det :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

fdl

Sitat fra: StigH på onsdag 04. mai 2016, klokken 07:29
Kjenner en som kjøpte en brukt Volvo for et par år siden. V-serien. Da han hadde den på merkeverksted for service kommenterte de at lakken på orginialfelgene var blitt stygg. Endte med de ringte han og sa de hadde bestilt nye felger uoppfordret og kostnadsfritt for han. Det er service det :)
Jeg er dessverre redd for at jeg må kjempe hardt for å få igjennom noe slikt hos Renault...

jorn.nik

Sitat fra: StigH på onsdag 04. mai 2016, klokken 07:29
Er vel slike ting som bidrar til at Volvo har Norges mest fornøyde kunder...

StigH

Ikke nok med det. På en annen service han hadde så hadde de merket en vibrasjon i drivverket ved prøvekjøring etterpå. Da skiftet de like godt drivakselene kostnadsfritt også. Og fri lånebil selvsagt. Og da hadde bilen rukket å bli rundt 3 år gammel :) Er så en nesten blir fristet til å kjøpe Volvo neste gang.
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

fdl

I dag fikk jeg dette svaret på mail:

#Jeg har sjekket en del andre felger til Zoe av samme type som du har, og konferert leverandør.
Det er ikke ment at det skal være lakk på baksiden av denne typen felg.#

Det er ganske håpløst at de påstår at det ikke skal være lakk på innsiden av en felg...

Er dessverre ikke overrasket over svaret :-\...

StigH

Ja, da blir de "fine" etterhvert når de har fått gjennomgått et par vintere i saltlake.
Tidligere biler:
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Blir mer og mer glad for at jeg kjøpte vinterhjul med felger beregnet på vinterbruk, og med klonede TPMS, fra uavhengig dekk/felg-forhandler i stedet for originale Renault vinterhjul.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jorn.nik

Sitat fra: THE på tirsdag 10. mai 2016, klokken 12:51
Blir mer og mer glad for at jeg kjøpte vinterhjul med felger beregnet på vinterbruk, og med klonede TPMS, fra uavhengig dekk/felg-forhandler i stedet for originale Renault vinterhjul.
Hvor handlet du? Hvilke felger?

THE

Kjøpte hos en lokal Fagdekk-forhandler. Kjøpte disse felgene i 15" (http://vianor.no/felger/image/image-torino/ fra utvalget til Martins) + Goodyear Ultragrip Ice2.

Dekk valgte jeg pga. generelt gode egenskaper, og spesielt på våt veg sammenlignet med Hakka R2. De har også veldig lavt støynivå. Jeg hater mye dekkstøy, og enda verre med støyende dekk på elbil enn fossilbil.

Felgene er godkjent/beregnet på vinterbruk, og i tillegg er det veldig rene linjer og få steder der det legger seg skitt på felgene. Jeg synes det er viktig med felger som er enkle å rengjøre, spesielt på vinteren. 15" valgte jeg pga. at jeg er overbevist om at det blir lavere rullemotstand/forbruk på 15" enn 16". I tillegg er de jo rimeligere i innkjøp, og rimeligere når jeg må bytte dekk.

standahm

Har nå kjørt 2 vintre med Goodyear Ultragrip Ice 2 på felger fra Interdekk og det er nesten sånn at jeg vegrer meg for å skifte til de originale sommerhjulene pga. mer (og ubehagelig) støy :( .

195 bredde og 15 tommer
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

THE

@standahm, samme her. Bedre komfort med 185/65-15 Ultragrip Ice2 enn med 195/55-16 Michelin EV også. Tror jeg går for Goodyear sommerdekk også når jeg må bytte dem da jeg har gode erfaringer med Goodyear fra andre biler. Tenker på å bytte til 15" felg på sommerhjulene i samme slengen, men det er ikke avgjort ennå, og trenger sannsynligvis ikke bytte sommerdekk før til neste år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA