Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av Lars2, onsdag 29. september 2010, klokken 12:08

« forrige - neste »

Lars2

Vi er nokså ferske elbileiere, men har allerede et stort dilemma jeg gjerne vil motta tips om.

Har en Saxo 2003-modell med batterier som er ca. 3 år gamle. Nå er 3 batterier sprengt. Har hatt den hos Enviro, som sier vi også bør skifte børster og noe mer.

Har også sjekket elbilsalg for å evt. skifte til Li-ion batterier. Det er fristende, men dyrt, og tar lang tid.

Det frister også med en ny Mi-ev...


Er det mulig/smart å:
1. Selge bilen som den står til nye eiere, som kanskje kan fikse noe av dette selv? Kombinere med å kjøpe MiEV
2. Skifte til li-ion batterier (og kan vi i tilfelle selge de resterende batteriene vi har???)
3. Forhøre meg om noen kan gjøre dette billigere enn Enviro?
4. Betale Enviro det det koster å fikse opp (70 000?)

Jeg er forresten ikke god på det tekniske her, så kan godt ha misforstått noe  om mulige alternativer også (det er derfor jeg gjerne vil ha råd).

Alle gode råd mottas med stor takk!

Lars

Elmo

Å selge bilen som den står gir deg neppe mere enn 20-25.000kr

Du sier "skifte til Li-ion er dyrt og tar lang tid".
Å kjøpe MiEV tar nok enda lenger tid. Hvis du bestiller først nå tviler jeg sterkt på at du får bil før til neste sommer.

Det finnes flere som "kan" gjøre jobben billigere enn Enviro, men de fleste har mer en nok med andres og egne prosjekter, så det ville nok kreve en del skruing selv, og lang ventetid.

Hvis Enviro har estimert 70.000kr for å fikse bilen så er du jo langt på ved til prisen av bytte til LI-ion. Særlig når du tar med at kanskje minst halvparten (=10-12) av batteriene er brukbare og kan selges for ca 2.000kr pr stk.

Tatt i betrakning at bilen er 2003 mod, ville jeg undersøkt med elbilshop.no (Boogie) og/eller Alternativ Energi AS i Grimstad hva de skal ha for å bytte til Li-ion for deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Hva er det som koster 70.000,-?
Hvis Enviro har testet batteriene og mener majoriteten bør skiftes, er det noe helt annet enn tre sprengte batterier. Eller tok de med seg mange omliggende batterier?

Hvis bilen er i god stand og motor ikke har gått langt (dvs. rundt 50.000km) er reperasjon verd å vurdere. Hvis motor begynner å nærme seg 100.000km skal du ikke se bort fra at også den må byttes snart (byttet min på 83.000km og det er dessverre ikke unikt).

Børster og vannpumpe skal byttes på serviceintervall, så de kan du regne som normale kostnader.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Boogie

Sitat fra: Lars2 på tirsdag 31. august 2010, klokken 22:02
Er det mulig/smart å:
1. Selge bilen som den står til nye eiere, som kanskje kan fikse noe av dette selv? Kombinere med å kjøpe MiEV
2. Skifte til li-ion batterier (og kan vi i tilfelle selge de resterende batteriene vi har???)
3. Forhøre meg om noen kan gjøre dette billigere enn Enviro?
4. Betale Enviro det det koster å fikse opp (70 000?)

1. Enig med Elmo på dette punktet. Du får ikke så mye igjen, og iMiev kan ta tid. Det kommer kun 400 i første omgang, og de fleste er allerede solgt.
2. Ja du kan selge de resterende etter at de er testet og funnet i orden. Sansynligvis er de fleste OK. Men jeg har noen ganger sett at det ikke er mer å hente. Hvor langt har de kjørt?
3. Ikke mange som gjør dette mer. Det tar for mye tid om det gjøres på en forsvarlig måte.
4. Hva er det du får for 70 000,-? Helt ny pakke, brukte rekondisjonerte blokker, deler av pakken byttes ut? Og hvor lenge hodler det om det ikke er nytt?


Til Thomas og alle andre som har PSA biler: Om dere kun kjører på grønt, så er det ingen grunn til at motoren behøver å byttes i bilens levetid. Disse motorene kan teoretisk gå mye lenger enn bilen. Hvor mye vet jeg ikke, men har hørt tall på opp mot 1 mill km. Problemet er man bruker for mye pedal/strøm over børster/kommutator og brenner motoren/får for mye støv i viklingene/som gir dårlig kjøling/varmgangen gjør at isolasjonslakken sprekker/resulterer i isolasjonsfeil.
Om man holder seg på grønt så holder det å bytte børster ved ca 50 000 km!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Thomas Parsli

Jeg kjører konsekvent på grønt, dvs. kanskje noen få sekunder på gult -men aldri på rødt.
Til nå har jeg måtte bytte børster rundt 15.000km -men det var med forrige motor.

Jeg spurte Enviro om dette var normalt -og de sa det ikke var uvanlig på biler som kjørte mye på motorvei. Jeg kjører mye på motorvei (70-90km/t) og har et par bakker (hvor jeg kjører på grønt;) så jeg slo meg til ro med at 15.000km ikke var så ille.

Nå tror jeg kommutatoren var dårlig på forrige motor -så jeg håper børstene holder lenger nå med fabrikkoverhalt motor og forhåpentligvis ny kommutator.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. september 2010, klokken 10:43
Til nå har jeg måtte bytte børster rundt 15.000km -men det var med forrige motor.
... (byttet min på 83.000km)
Kan jo tyde på at forrige eier allerede har hadde gjort skaden som var årsaken til begge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. september 2010, klokken 08:31
Hva er det som koster 70.000,-? Hvis Enviro har testet batteriene og mener majoriteten bør skiftes, er det noe helt annet enn tre sprengte batterier.
Sitat fra: Boogie på onsdag 01. september 2010, klokken 09:43
4. Hva er det du får for 70 000,-? Helt ny pakke, brukte rekondisjonerte blokker, deler av pakken byttes ut? Og hvor lenge hodler det om det ikke er nytt?

Helt enig med dere begge, men lot bare være å kommentere det.
Hvis Enviro har antydet 70.000 så blir det helt sikkert ikke billigere enn det, uansett hvor feil diagnosen de så langt har gjort måtte være.

Vi har (dessverre) flere eksempler på at Enviros førstediagnose har vært fullstendig feil (dvs. ikke pålangt nær så ille) når bilene har vært tatt til "entusiaster" istedenfor å bli reparert der.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

#7
Viktig!

Endel innlegg i denne tråden er nå slettet. Dette er gjort fordi svar på orginalinnlegget ikke holdt "de etiske standarder" vi bør ha i et åpent forum med sunn meningsutveksling.

Tråden er fremdeles åpen for nye innlegg som holder seg innenfor trådstarters emne.

Har du synspunkter på moderering av forumet, tar vi gjerne i mot ros og ris i kategorien for Elbilforumets nettsider



Lars C. Krogenæs
Administrator
elbilforum.no
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Gaute

For ordens skyld kan det nevnes at både Citroen og Peugeot kommer med sine søster modeller av Mitshubishis Miev.  De er forventet i salg fra ca. årskiftet. 
Jeg har også opplevd commutatorhavari på min bil ved ca kjørte 50000 km. Enviro anbefalte et skifte av motor, som den gang ikke var så avskrekkende i pris, men lokal citroen mekaniker ville ikke gi opp motor og pusset litt. Motoren kom igang igjen - har riktig nok hatt et høyere forbruk av børster, men har nå passert 120000km og jeg ser ingen grunn til at den ikke skal fortsette i lang tid enda, bare jeg nå får somlet meg til å skifte børstene igjen før det er for sent.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Boogie

Siden pussingen fungerte så bra, så kansje det kan pusses "litt til" med finere papir.
Har flere eksempler på at man kan få motorene tilbake til "normal-forbruk" ved veldig fin pussing så lenge det ikke er brennskader imellom lamellene i kommutatoren
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Børsteslitasjen burde stabilisere seg etter et til 2 sett med børster, siden børstene vil polere kommutoren.

Ellers må en bruke sandpapir, og ikke smergelpapir, da smergelpapir inneholder elektrisk ledende partikler.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Kommutatoren på min bil ble pusset to ganger, før den ga seg helt. Så min opplevelse er at Enviro (Drammen) prøvde å få bilen på veien billigst mulig.
Jeg så ingen tegn (i form av lengre levetid) til at børstene polerer kommutator.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gaute

Den første tiden etter mitt havari hadde vi forholdsvis høyt forbruk av børster, ca 5000 km pr sett.  Dette kan også henge sammen med at det var da mine eldste barn begynte å kjøre bil på egen hånd.  Senere har kjørelengden økt til ca 15000 - 20000 km, som jeg vil si er akseptabelt med bakgrunn i historikken.  Vet at mekaniker ved de første børsteskiftene etter havari slipte med papir korning 400.  Senere antar jeg at det er børstene som har slipt det hele til.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA