Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fatal autopilot krasj

Startet av Kåre_S, onsdag 06. juli 2016, klokken 01:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. mai 2016, klokken 06:49
He he. Uansett har dette medført minst 25% økt salg på Charge-amps kabelen som både er tryggere og raskere.

Tryggere forde den veier mindre og kan lade med enda lavere strømstyrke. samtidig som den nå kan halvere ladetiden ved å stille den på 16A lading.

Mindre vekt som dingler fra kontakten, tempsensor i støpselet som kutter lading ved varmgang og primært bruk av 6A fremfor 8A/10A som originalkladden trekker veier i positiv retning ift brannsikkerhet.
Utstrakt lading med 16A veier i negativ retning. Som kjent er det mange elbil-brukere som har holdningen «er det lys i lampen er alt OK». Om kursen går ubrutt eller en haug koblingspunkter frem til stikket har disse menneskene ingen formening om. Om utstyret er dimensjonert for lading av elbil vet de heller ikke. De vet bare at de plugger i og bilen lyser som den skal. Ergo er alt OK.
En kladd som primært brukes ved lav effekt, med tempsensor i støpsel og med lav vekt er i det minste bedre enn originalkladden. Selv om også originalkladden med lading fra schuko er en midlertidig løsning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rav4_EV

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. mai 2016, klokken 06:49

He he. Uansett har dette medført minst 25% økt salg på Charge-amps kabelen som både er tryggere og raskere.

Tryggere forde den veier mindre og kan lade med enda lavere strømstyrke. samtidig som den nå kan halvere ladetiden ved å stille den på 16A lading.
Når den ikke sjekker jordforbindelse kan den neppe kalles tryggere.

Større risiko for skader på bil og personer er mer korrekt språkbruk.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nr1rayner

Sitat fra: Griffel på mandag 02. mai 2016, klokken 19:20
Men om en lader til fullt så er vel ladestrømmen lavere på slutten enn det ladekablen tillater så i praksis er nok forskjellen mindre.
Har EVI-kabel med display, A-måler. Har hentet bilen med 97% hvor den fortsatt lader med ca 14A (normalt med 16A-innstilling).
Da jeg hentet den med 98% var den vel nede på 10-12A eller deromkring.
Det er altså bare de siste 2-3% at bilen lader nevneverdig saktere.
Dette er dog på eldre 24kwh batteri, kan være litt annerledes på 30kwh.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 09. mai 2016, klokken 11:29
Når den ikke sjekker jordforbindelse kan den neppe kalles tryggere.

Jordsensing har svært begrenset bruksområdet. Det skaper mer problemer enn det løser, og er nok grunnen til at flere og flere originale kabler kommer uten slik sensing. I Norge skal en lete lenge etter et ujordet stikk, og er en i tvil er det enkelt å sjekke favorittstikket sitt for god jording med dertil egnet utstyr.

Charge-amps kommer med godt fungerende jordfeildeteksjon, så tryggheten også på dette området er på topp.

Kobles kabelen til et anlegg i forskriftsmessig stand, som den jo tross alt skal, er dette tryggere enn originalkabelen.

Det aller værste er en originalkabel koblet til et ujordet stikk, koblet via en takboks med lett blanding av 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel. Og så og så lade med 10A uten å henge opp den tunge kladden.

Det aller beste er en fastmontert ladestasjon montert etter de nyeste forskriftene. Det blir omtrent som å starte hver vinter med flett nye piggdekk. Kan ikke bli stort bedre enn det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Steinarweb

Jeg fikk 8A lader med min ny 30KWh leaf.
Stusset litt på dette ved levering og fikk beskjed fra selger om at de skulle sjekke det opp.

I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil lader i følge nissan.
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Griffel

Sitat fra: Steinarweb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:43
I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil ladekabel i følge nissan.
Da er det vel egentlig de med 10A ladekabel som er levert feil, og du får en av disse kablene. Husk å stille ned til 8A når du lader fra "ukjent" kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bob-bob

Går da ikke an å stille noe som helst på min ladekladd ihvertfall. Bilen ble levert 1. mars 2016 , med  10A ladekladd og SHUKO kontakt , original del fra Nissan.
( fikk med 32 A kabel gratis i tillegg)  :o

blackleaf1

Fikk min 10 mars, med 8 amp kladd. Venter på svar ang 10 amp kladd. Fikk også med 32 a kabel , type 2 kontakt fra lader.
Atle
Lindås

fonberg

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Steinarweb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:43
I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil ladekabel i følge nissan.
Da er det vel egentlig de med 10A ladekabel som er levert feil, og du får en av disse kablene. Husk å stille ned til 8A når du lader fra "ukjent" kontakt.

Så du mener at så lenge man bare trekker 8A fra en kontakt man ikke kjenner så er alt i orden?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på fredag 13. mai 2016, klokken 08:48
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Steinarweb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:43
I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil ladekabel i følge nissan.
Da er det vel egentlig de med 10A ladekabel som er levert feil, og du får en av disse kablene. Husk å stille ned til 8A når du lader fra "ukjent" kontakt.

Så du mener at så lenge man bare trekker 8A fra en kontakt man ikke kjenner så er alt i orden?

Det kan jeg bekrefte at ikke alltid er ok. Vi var nettopp 3 døgn i Stockholm, og utenfor hotellet var det gamle motorvarmerstolper som jeg fikk lov å bruke til lading. Siden vi skulle være der lenge satte jeg bilen ned til 5A. Den ladet fint i 3 døgn, men jammen var kontakten god og varm når jeg tok den ut (bilen hadde ladet helt til da, var på ca. 95%). Det var umulig å ta på pinnene mer enn et halvt sekund. Med 8A kan jeg godt tenke meg at noe hadde smeltet. Ingen risiko for større skade dog, dette var stolper i stål.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. mai 2016, klokken 09:02
Sitat fra: fonberg på fredag 13. mai 2016, klokken 08:48
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Steinarweb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:43
I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil ladekabel i følge nissan.
Da er det vel egentlig de med 10A ladekabel som er levert feil, og du får en av disse kablene. Husk å stille ned til 8A når du lader fra "ukjent" kontakt.

Så du mener at så lenge man bare trekker 8A fra en kontakt man ikke kjenner så er alt i orden?

Det kan jeg bekrefte at ikke alltid er ok. Vi var nettopp 3 døgn i Stockholm, og utenfor hotellet var det gamle motorvarmerstolper som jeg fikk lov å bruke til lading. Siden vi skulle være der lenge satte jeg bilen ned til 5A. Den ladet fint i 3 døgn, men jammen var kontakten god og varm når jeg tok den ut (bilen hadde ladet helt til da, var på ca. 95%). Det var umulig å ta på pinnene mer enn et halvt sekund. Med 8A kan jeg godt tenke meg at noe hadde smeltet. Ingen risiko for større skade dog, dette var stolper i stål.

Nettopp, du bekrefter det jeg ønsker å poengtere: Det blir helt feil hvis ferske elbilbrukere får høre at så lenge du har en 8A-kabel så er det fritt fram å plugge i hvor som helst; "alt er trygt". Tvert i mot: Når man plugger i en kontakt er man ansvarlig for å forsikre seg om at det ikke gir varmgang eller andre problemer/farlige situasjoner, uansett hvor mye eler lite strøm man trekker.

Personlig lader jeg gjerne både 13 og 16A på kjentekontakter, men er skeptisk og passer godt på om jeg plugger i nye/ukjente kontakter, og starter da som du med lite strømtrekk.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Griffel

Sitat fra: fonberg på fredag 13. mai 2016, klokken 08:48
Så du mener at så lenge man bare trekker 8A fra en kontakt man ikke kjenner så er alt i orden?
En kan aldrig garantere at "alt i orden", men en følger i et hvertfall rådene fra DSB og NEK, og har dermed bedre samvittighet om noe usansynlig skjer.
Sansynligheten for at det usansynlige skjer (skade) reduseres nok med en dekade eller to om en lader med 8A på steder man ikke kjenner.
Eller en kan kan si at en går fra ganske så beskjeden risiko til virkelig et hennelig uhell om noe galt skulle skje.   
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på fredag 13. mai 2016, klokken 09:10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. mai 2016, klokken 09:02
Sitat fra: fonberg på fredag 13. mai 2016, klokken 08:48
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Steinarweb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:43
I dag fikk jeg telefon om at jeg kommer til å få en 10A siden de hadde fått noen biler med feil ladekabel i følge nissan.
Da er det vel egentlig de med 10A ladekabel som er levert feil, og du får en av disse kablene. Husk å stille ned til 8A når du lader fra "ukjent" kontakt.

Så du mener at så lenge man bare trekker 8A fra en kontakt man ikke kjenner så er alt i orden?

Det kan jeg bekrefte at ikke alltid er ok. Vi var nettopp 3 døgn i Stockholm, og utenfor hotellet var det gamle motorvarmerstolper som jeg fikk lov å bruke til lading. Siden vi skulle være der lenge satte jeg bilen ned til 5A. Den ladet fint i 3 døgn, men jammen var kontakten god og varm når jeg tok den ut (bilen hadde ladet helt til da, var på ca. 95%). Det var umulig å ta på pinnene mer enn et halvt sekund. Med 8A kan jeg godt tenke meg at noe hadde smeltet. Ingen risiko for større skade dog, dette var stolper i stål.

Nettopp, du bekrefter det jeg ønsker å poengtere: Det blir helt feil hvis ferske elbilbrukere får høre at så lenge du har en 8A-kabel så er det fritt fram å plugge i hvor som helst; "alt er trygt". Tvert i mot: Når man plugger i en kontakt er man ansvarlig for å forsikre seg om at det ikke gir varmgang eller andre problemer/farlige situasjoner, uansett hvor mye eler lite strøm man trekker.

Personlig lader jeg gjerne både 13 og 16A på kjentekontakter, men er skeptisk og passer godt på om jeg plugger i nye/ukjente kontakter, og starter da som du med lite strømtrekk.

Jeg lader også ofte på 16A fra schuko-kontakter jeg kjenner helt uten problemer, f.eks de på 5U Oslo City. Trenger jeg å lade med 16A fra ukjente kontakter er vi som regel på langtur, og jeg har da gjerne muligheten til å kjenne på kontakten etter en halvtime, time osv. Er den bare svakt lunken etter en time på 16A er det null problem med 12 timer. Er kontakten dårlig er den god og varm i løpet av halvtimen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr Pioneer50

2016 Leaf Nordic 30 kW

Burnaren

Kontaktet Nissan Kundeservice , fordi Forhandler ikke gjorde noe med saken da jeg bad om å få bytte til
rett kabel 10A .De sier at de som har kjøpt ny bil kan velge og få byttet den fra 8 til 10 A , har opprettet sak hos kundeservice i påvente av kabelen. Håper den dukker opp snart :)
Ex think 2002 mod
Nissan leaf Nordic apr 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA