Endring av adferd pga Tesla

Startet av Gusse, fredag 29. april 2016, klokken 11:42

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. mai 2016, klokken 19:52
Føler det er enkelte her som er vel ovenpå når det kommer til hvor fantastisk fremtidsrettede de er. Vi kjøpte akkurat en ny liten bensinbil, fordi ingen andre biler fungerte som jobb-bil hvor vi er nødt til å kunne kjøre opptil 300 km på én arbeidsdag.

Samtidig har vi reservert en Model 3 som familiebil.

Høres jo ut som om det er 50 år siden bensin/dieselbilen ble faset ut i denne tråden..

Nå er det vel et og annet ørlite humoristisk innslag i denne tråden, samt at noe blir satt litt på spissen.

Om det ikke er 50 år, så føles det hvertfall ut som 10 :D

Gusse

Føler det er enkelte her som er vel ovenpå når det kommer til hvor fantastisk fremtidsrettede de er. Vi kjøpte akkurat en ny liten bensinbil, fordi ingen andre biler fungerte som jobb-bil hvor vi er nødt til å kunne kjøre opptil 300 km på én arbeidsdag.

Høres jo ut som om det er 50 år siden bensin/dieselbilen ble faset ut i denne tråden..

Poenget med denne tråden var, som jeg å føler folk gjør, å bruke en dasj med selvironi...vi ler litt av oss selv og våre endringer i adferd, litt humor, en litt trivelig tråd rett og slett. Tenker at dypt inne i Teslakirken må vel det være lov ;)

LA-Thing

Sitat fra: olso på søndag 01. mai 2016, klokken 19:40
Hvert år fra -03 på bilutstilling IAA Paris/Frankfurt , frister ikke like mye nå
Interesse mer dreid mot veteran/ nyklassikere, mer som nostalgi rundt uskyldig fremtidsoptimisme

Samme her, vært på alle IAA i Frankfurt fra midten av 90-tallet, men da jeg la en model S i handlekurven i 2012 ble det ikke flere turer. Har flere veteranbiler, men føler nå mer og mer at de er nettopp det.
Drammen, Tesla Model S #2510

Lacaixxa

300 km på en dag er vel optimalt for en S85/90. Skulle tro økonomien i dette ville vært rimelig fornuftig. Så kunne du brukt fritiden på å skrive relevante innlegg i denne tråden ;)

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

fonberg

Når jeg skal kjøre andre biler, setter jeg meg inn og tenker "hva gjør jeg nå?". Det samme tenker jeg når jeg parkerer en ikke-Tesla: "hva gjør jeg nå?" Uvant med alle disse variantene av sette inn nøkkel på ett eller annet sted, evt. vri om denne nøkkelen, evt trykke på start-knapp, finne girspak osv

Det morsomme var når kjøper satte seg inn bak rattet i min gamle TMS og for første gang skulle kjøre en slik, og spurte: "hva gjør jeg nå?" ;D

Etter Spotify kom i bilen har jeg forøvrig brukt bilen som nostalgitripp, søker opp gamle helter og koser meg med disse når jeg er på kjøreturer alene.

Og nå teller jeg ned til jeg kan hente den nye Teslaen min. Livet uten er ikke det samme :)
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

nie

For 14 mnd siden kjørte jeg lykkelig rundt i en Volvo  XC70 2013 og syntes jeg hadde en trivelig bil som var passelig komfortabel å kjøre, hadde en fornuftig pris og som brukte passe mye diesel.

Tanken om bilskifte gjorde at jeg tenkte at jeg fikk prøvekjøre Tesla bare for å eliminere den vekk som aktuell kandidat. Hadde ingen forventninger til bilen og hadde en nokså forutinntatt holdning til Tesla-eiere som "klyser alle sammen".

Lang historie kort. Etter prøvekjøring var det uaktuelt med noen annen bil og synet på Tesla-eiere må kunne sies å ha blitt noe mer nyansert  :).

Har hatt min dose med problemer med bilen, men foreløpig ikke mer enn at andre biler er helt uaktuelt. Tankene kretser heller rundt planlegging av bestilling av neste Model S for å sitte med så ny bil som mulig den dagen mva innføres.

rsomby

Et helt konkret eksempel som ikke er spesielt bra er at jeg glemmer å ta ut nøkkelen og låse bilen (loaner golf for tiden) nesten hver gang. Samme med min kones mb electric, har fremdeles nøkkel den og. De gangene jeg klarer å få med nøkkelen er det langt fra sikkert at jeg låser bilen.

nortrahof

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 01. mai 2016, klokken 17:03
Sitat fra: nortrahof på søndag 01. mai 2016, klokken 12:54
Merker også adferdsendring mht. overholdelse av vikeplikt.
Når jeg kjører Tesla bruker folk å vente til jeg har passert (slik de skal). Med E-UP og særlig bobil, skal man på død-og-liv ut rett foran meg, slik at jeg ofte må bremse kraftig opp.

Lurer på hvorfor da trafikkregnene er de samme for alle kjøretøy?

Kjøttvekta ruler dessverre i trafikken. Å kjøre liten bil er én ting. Forsøk å kjøre moped i Oslo eller en annen by med hvor folk flest anser seg selv som viktigere enn alle andre. Da går man for lut og kaldt vann når SUVene skal frem.

"Kjøttvekta" til en bobil er omtrent det dobbelte at en TMS - så det kan det ikke være?!

- Ellers så merker jeg i TMS at særlig noen med BMW og Audi på død-og-liv skal kjøre forbi - og deretter sakke farten. - Hvorfor?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Gusse

Var aldri nervøs før når jeg lånte bort bilen til kona for hun er en dyktig sjåfør, bedre enn meg, men ikke si det :D
Nå sjekkes appen jevnt når hun har bilen :D ;D

Tr0047

Tror Teslan påførte meg abstinenser for grom motorlyd ;).   Har egentlig aldri hatt spesiell interesse for amerikanske biler, men etter jeg solgte P85Den, er jeg nå i markedet for en Corvette!    Var til og med på amcar treff i helga ;)
Mars 2015 P85D

Muffinman

Har også sansen for Corvette, men kunne bare tenkt meg noe veldig gammelt eller noe veldig nytt. Uansett totalt forskjellig bruksområde i forhold til TMS; en Corvette kunne bare bli bil nummer 3 for oss og stort sett blitt stående lagret innendørs utenom når vi en sjelden gang fikk mulighet til å bruke den.

Skjøteledning

Kona lurte nesten på om jeg hadde et forhold på si, da jeg stadig vekk drev å sjekket iPhone i tide og utide. Tesla app er flittig brukt, sjekker ladestatus og om "Sparky" har det varmt nok når det er kaldt ute.

Blitt sittendene i Bilen i garasjen mange ganger for å høre ferdig et album av gamle helter på Spotify.
Familien begynner å bli dypt bekymret.

Tr0047

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mai 2016, klokken 13:34
Har også sansen for Corvette, men kunne bare tenkt meg noe veldig gammelt eller noe veldig nytt. Uansett totalt forskjellig bruksområde i forhold til TMS; en Corvette kunne bare bli bil nummer 3 for oss og stort sett blitt stående lagret innendørs utenom når vi en sjelden gang fikk mulighet til å bruke den.

Ja er langt på vei enig der, en gammel restaurert strøken klassiker... en nyere Z06!   Bare synd de "nye" er ganske dyre, og har bruksmråde som en mc ;)
Mars 2015 P85D

P85D

Kjenner meg igjen i mange kommentarer her..

Har endret kjørestil, mest pga autopilot. Før lå jeg aldri lenge bak en bil! Nå går alt automatisk og jeg slapper av og nyter musikk og utsikt.

Suget etter supersportsbil er nesten borte. Hadde det ikke vært for lurendreieriet med at jeg ikke fikk det jeg ble lovet med forhåndsbestilling av P85D, hadde jeg vært helt omvendt. Jeg må innrømme jeg sikler litt på ny 911 C 4S.. Fornuften holder meg igjen  :o

Gleden ved å kjøre P85D en tur kan nesten måle seg med å kjøre 911 eller en Impreza STI på vinterføre. Det kribler litt og det blir fort en tur på butikken.

Har aldri dullet så mye med en bil før, vask og vox.

Så på elbilførere som snyltere og kollektiv felt snikere. Gjør fortsatt det  ;D og synes det er greit noen av fordelene forsvinner.

Gledet meg alltid til vinter og 4wd uten elektroniske hjelpemidler. Jeg var han som var ute og sladdet når den første snøen falt! Den gleden er borte og nå gleder jeg meg bare til tørre veier og smooth asfalt  :-\
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

DagfinnN

Jaja, fikk smertelig erfare at politiet ikke skjønner bæret av en Tesla forbikjøring. Kjørte forbi to biler i dag med en bil møtende i mot men med god margin synes jeg. Over 5 sekunder etter at jeg svingte inn før møtende bil kom. Dessverre sto UP bak en busk og la seg etter med blålys. De syntes det var en alt for farlig forbikjøring. Jeg forstår godt at de ikke fatter hvor mye knappere det kan være med en Tesla enn en fossil. Til og med kona som satt på syntes ikke det var skummelt.
Men men - gidder ikke å gå til sak. Ble noen lapper fattigere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA