Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelader

Startet av Gusse, tirsdag 05. juli 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Thomas N

Jeg rakker ned på alle som ikke kjører el  :'(
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

RonnyØ

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. april 2016, klokken 19:03
Det mest åpenbare: sluttet å interessere meg for fossilbiler. Tesla har ødelagt en hobby, og gjort spørsmål om ny bil til X eller S, og hvilken config.


Sent from my iPad using Tapatalk

Amen, og jeg syns det er skikkelig trist! Ting som var en fast faktor før (forbruk/verditap/o.l.) er nå snudd på hue.

Jeg kunne glede meg over litt spreke sedaner med friske motorer, men nå er det bare trist! Bråker, går dårlig og drikker som en gammel sjømann!

Det gir for meg ingen mening å kjøpe noe annet.. Dessverre.. :(
Husqvarna Automower 320

Gusse

Smiler når jeg åpner konvolutten med årsavgiften(ikke direkte Tesla da, men nytt for meg) :)
Blir skikkelig trist når jeg må kjøre fossilt :'(
Alle biler fremstår som umoderne når jeg først må sitte i dem, sier det ikke høyt, men tenker det ja ;)

aryx

Jeg begynner å lure på om jeg har begynt å bli senil etter kjøp av Tesla.
Når jeg nå setter meg inn i en fossil bil så begynner jeg å veive hånden bak rattet når jeg skal til å kjøre, glemmer å bremse inn mot kryss, glemmer å betale for parkering, og går fra bilen med motoren i gang.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Elbil fundamentalist

Bensinmotoren "føler du deg i ett med" og elsker draget som spiller i harmoni med lydbildet. Deilig ikke sant?

Etter elbil må man skifte ut "føler" med "følte" og "elsker draget" med "fravær av draget" og til slutt "i harmoni" med "masete". Da kommer det en liten sorgprosess  :'( Hva skjedde egentlig? Er elbilen like elskverdig? Man vil så gjerne at den er det, men foreløpig er det er vel egentlig kun Teslaen som greier å pirre bilentusiasmen min skikkelig ihvertfall. Da blir bilentusiasten i deg litt krampeaktig kanskje? -Fordi du vet at det ikke er noen vei tilbake... Så pass deg, du må tenke deg godt om før du skaffer deg en elbil... eller som storebroren min sa til meg: -Du må tenke deg om før du begynner å kose med damer. Når det blir slutt med henne er det ikke like kult å gå tilbake til "frøken høyre"...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

thoru

En ting jeg finner komisk etter å ha kjørt Tesla og Leaf i 3 år, er at jeg hører traktorlyder over alt. Når jeg ser hva som lager lyden blir jeg overasket av å se små fosilbiler :p

fmm1000

#21
Jeg er begyndt at grine hver gang jeg accellererer ved siden af en fossilbil.
Så kører den frem.
Så går den i stå
Så kører den frem.
Så gør den i stå.
Så kører den frem.
Så går den i stå.
Så kører den frem.
Så går den i stå.
Så kører den frem og kom endeligt i femte gear.
Men nu er den forsvundet i mit bakspejl :-).

Thomas N

Sitat fra: aryx på lørdag 30. april 2016, klokken 23:27
Jeg begynner å lure på om jeg har begynt å bli senil etter kjøp av Tesla.
Når jeg nå setter meg inn i en fossil bil så begynner jeg å veive hånden bak rattet når jeg skal til å kjøre, glemmer å bremse inn mot kryss, glemmer å betale for parkering, og går fra bilen med motoren i gang.

+1
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

nortrahof

Jeg er mest opptatt av andres adferdsendring når jeg kjører Tesla.

Med Tesla kan jeg ligge på fartsgrensen uten at andre vil kjøre forbi. Det "holder med å gi på litt" ut fra et kryss, rundkjøring eller trafikklys. Med en E-UP eller bobil må jeg kjøre adskillig fortere om jeg skal oppnå det samme.

Merker også adferdsendring mht. overholdelse av vikeplikt.
Når jeg kjører Tesla bruker folk å vente til jeg har passert (slik de skal). Med E-UP og særlig bobil, skal man på død-og-liv ut rett foran meg, slik at jeg ofte må bremse kraftig opp.

Lurer på hvorfor da trafikkregnene er de samme for alle kjøretøy?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Knut Erling Øen

Helt sluttet å interessere meg for nye modeller av andre merker ... blir litt som hest og vogn ... og ikke noe jeg ville kjøpt som fremkomstmiddel  ;D

S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

AppleKnocker

Sitat fra: nortrahof på søndag 01. mai 2016, klokken 12:54
Merker også adferdsendring mht. overholdelse av vikeplikt.
Når jeg kjører Tesla bruker folk å vente til jeg har passert (slik de skal). Med E-UP og særlig bobil, skal man på død-og-liv ut rett foran meg, slik at jeg ofte må bremse kraftig opp.

Lurer på hvorfor da trafikkregnene er de samme for alle kjøretøy?

Kjøttvekta ruler dessverre i trafikken. Å kjøre liten bil er én ting. Forsøk å kjøre moped i Oslo eller en annen by med hvor folk flest anser seg selv som viktigere enn alle andre. Da går man for lut og kaldt vann når SUVene skal frem.

For øvrig vil gjerne gjenta mitt tretrinns teorem for hvorfor trafikken i Oslo er brutal:

1)  Stressfaktoren. Jo større byen/stedet er, jo mer er man utsatt for kø, trengsel, tidspress, uforutsigbarhet og at egne planer blir forkludret av andre. I tillegg er jobbmarkedet i større byer mer preget av stillinger med høyt press, enn på små steder. Hvis man sitter i tidsklemma hele dagen, får kjeft og gir kjeft konstant, så er det ingen grunn til at de høye skuldrene skal senkes når man setter seg bak rattet. Snarere tvert i mot  >:(

2) Viktigpetterfaktoren. Andelen mennesker som virkelig mener de er viktigere enn alle andre, er høyere i byene enn mindre steder. Hvis man nettopp har tjent 20 millioner på å shorte subsea aksjer, så virker det lite logisk at en nisse i en Nissan Leaf skal oppta plass i venstrefeltet og hindre deg fra å kjøre i 151 km/t på motorveien på vei til flyet til Panama.

3) Anonymitetsfaktoren. I Folldal er sjansen stor for at du kjører bak naboen. På E18 not so much...

Det skal sies at 1) og 2) lett trumfer 3) i Oslo. Trosterudveien, som er en av de mest ekslusive gatene på Oslo Vest, trafikkeres stort sett av de som bor der. Det er ikke til hindrer for at de (hjemmeværende fruer i SUVer og mannlige direktører i diverse tyske kjøretøy) bomber opp og ned veien i minst det dobbelt av fartsgrensen, sommer som vinter, selv om veien er smal og delvis uten fortau. Av og til havner de inn i hverandres hager. Eller "haver" som de kaller det.

Dette var vel strengt tatt litt OT...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lokführer

Jeg unnlater å låse andre biler jeg kjører,  fordi teslaen låser seg selv.
Jeg merker det å vri om tenninga kjennes hinsides langt tilbake i tid. Det samme gjør startknapp..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Elbil fundamentalist

Føler meg mer og mer "fremmed" på bensinstasjonene. Hva gjør jeg her liksom? Tviholder fortsatt på kaffekopp avtalen, men når Statoil skifter navn til "Sirkus Klovn" tror jeg at mitt kundeforhold blir svært marginalt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

olso

Pristilbud på bensin/diesel, spar 50 øre pr. Liter med MasterCard/Coop kort eller andre finurlige måter å redusere drivstoffutgiftene. Før kunne dette friste, nå synes man mer synd på fossilslavene.
Ellers trist med tap av hobby: generell nybilinteresse: hvert år fra -03 på bilutstilling IAA Paris/Frankfurt , frister ikke like mye nå
Interesse mer dreid mot veteran/ nyklassikere, mer som nostalgi rundt uskyldig fremtidsoptimisme

Tesla S P85 sept-13, 70 000km
Mod 3 bestilt
Tesla S P85 sept-13

1000kwh

Føler det er enkelte her som er vel ovenpå når det kommer til hvor fantastisk fremtidsrettede de er. Vi kjøpte akkurat en ny liten bensinbil, fordi ingen andre biler fungerte som jobb-bil hvor vi er nødt til å kunne kjøre opptil 300 km på én arbeidsdag.

Samtidig har vi reservert en Model 3 som familiebil.

Høres jo ut som om det er 50 år siden bensin/dieselbilen ble faset ut i denne tråden..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA