Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Demontere sittepute baksete?

Startet av PNR1A, mandag 04. juli 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

PNR1A


Da er kontrakt signert, bilen ankommer ca. 10. juni.

Agrol rabatt er nå 10% på både 24 og 30kw, forandret for 10 dager siden. Omtrent 10.000kr mindre i rabatt men uansett mye å spare.

Vurderer noe tilbehør, enten Chrome eller Dirt Pack. Ellers tok jeg 6,6kw lader, vinterhjul, 3års service avtale, ca. 280.000kr.

Om noen kan anbefale en elektrikker, send meg PM, takk.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

pudderjagar

6 kw lader vil du ikkje angre på når du skal ut på tur på kvelden etter å ha vært på jobb.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Vollis47

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 28. april 2016, klokken 13:08
6 kw lader vil du ikkje angre på når du skal ut på tur på kvelden etter å ha vært på jobb.
Forutsatt at en kan få nok strøm til å utnytte denne laderen. Agder Energi tillater kun 16A her jeg bor. Og uten 3-fase, så blir ikke det så mye effekt.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Trekkoppbil

Det høres rart ut at et e-verk setter begrensning på 16A.
Hvordan fungerer jussen her?
E-verkene har vel leveringsplikt, og dersom de finner på egne begrensninger, så blir vel leveringsplikten svært uthula.

Kan du ikke bruke mer enn 16A når du koker poteter heller?

Carl Anton Stenling

#4
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 30. april 2016, klokken 23:25
E-verkene har vel leveringsplikt, og dersom de finner på egne begrensninger, så blir vel leveringsplikten svært uthula.

De gjemmer seg bak muligheten for skjevbelastning mellom fasene, men den reelle årsaken er nok at de frykter høyt effektuttak rundt middagstider eller når alle kommer frem til hytta. Det er dyrt å bygge ut mye overføringseffekt. Skjevbelastning mellom faser håndteres vanligvis greit for husstander som har kun enfase inntak, slik at dette er nok mest et vikarierende argument.

Når det er sagt så tror jeg vi elbileiere er tjent med å lade bilen om natten. Da blir ulempene for nettet minst og vi unngår masse negativt fokus fra netteierne. Lading om natten er faktisk gull verdt for netteierne siden de da får inn nettleie for tidligere uutnyttet kapasitet.

For de fleste bruksmønstre passer det dessuten greit å starte med fulladet bil om morgenen. Etterhvert som batteriene blir større så vil rask lading rundt middagstider ha mindre hensikt for de fleste.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA