Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om Nikometer

Startet av OneMore, mandag 27. september 2010, klokken 18:42

« forrige - neste »

OneMore

Heisan Folks!

Jeg er en ny bruker på forumet her og nesten like ny på ElBil.

Kjøpte en Think med gul stripe på taket for 3 mnd siden, tidligere postbil!
Hentet den i Bergen med destinasjon Stavanger.

Turen ble morsom den, med overheat osv.
Elektrolux lærte meg kjapt at det er noe som heter vannpumper her også m.m. ??

Vel, bilen har fungert greit med noen snåle trekk. Eks, går den under 20% så ramler plutselig nåla ned.
Når den da skal lades må jeg liksom resette systemet. Tar som andre nevner å kjører frem og tilbake 1 meter. Må gjøre det 2-3 gang for at den skal ta lading.

Etter en impulstur til hytta, ble Ripså vår stående med full strøm 5-6 dager.
Etter det raste strømmen ned ved kjøring.... Megadefekt ?

Vel, vi dro til til hytta igjen! Men denne gangen kjørte jeg den ned til 15%.
Da vi kom hjem stod den praktisk talt på null!  Etter å ha resatt ladesystemet et par gang og den tok lading endte vi opp med en bil med økte kjørelenger. Og ikke bare litt! Rett å slett føltes det som vi kunne kjøre og kjøre og kjøre osv. Bilen ble enormt drøy, på 30-45% også... stiligt!

Men OK, det kjekke varer ikke evig!

Nå tar den ikke lading i det hele tatt ?

Skjønner at dette med elbil er heller et nytt kjæledyr..... Så hva skal jeg si til dyret nå ?

Jeg har Nikkometer! Kan noen hjelpe med å feilsøke ?

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hma

#1
Hei,

Når StateOfCharge (SOC) plutselig faller til 0 har den samlede spenningen i batteripakken falt under 85V. Om jeg ikke tar helt feil tillater bilens styringsystem etter dette maksimalt 100A trekk fra batteriene. 85V totalspenning betyr mindre enn 4,5V spenning per batteri, som igjen betyr mindre enn 0,9V cellespenning. Og det er vel og merke kun i teorien ved ideelle forhold. I praksis vil man alltid ha svakere celler/batterier. Det betyr at når din totale spenning når 85V så er det minst ett batteri som er vesentlig lavere enn dette. Høy belastning ved lav spenning er den sikre vei til havari.

Personlig kjører jeg ikke batteriene mine under 100V, og når spenningen blir mindre enn 108V er jeg svært forsiktig med høyt strømtrekk. Jeg holder meg konsekvent alltid under 100A over tid. Stort sett ligger jeg på 50-60A ved ordinær kjøring i 40-60km/t

Du skriver at du har Nikometer i bilen, og jeg vil således råde deg til å bruke dette nøye. Mitt råd er derfor å aldri kjøre bilen under 100V og samtidig forsøk å hold deg under 100A. Da spiller du på lag med batteripakken din. Jeg vil fraråde rekordforsøk på kjørelengde med mindre du har PakTrakr montert i bilen, det er det eneste hjelpemidlet som gir deg individuell blokkspenning.

Dersom en blokk (ett fysisk batteri) begynner å svikte er det stor sjanse for at det river med seg naboblokka. Problemene utvikler seg ofte som en dominoeffekt, og for at du ikke skal kjøre på deg batteriutgifter på 5-sifferet beløp, vil jeg helt klart anbefale deg å ta ut pakken for en full gjennomgang med rekondisjonering og kapasitetstest. Det er vel noen entusiaster i regionen din som har fremregende kompetanse på dette og som sikker kommer til å skrive noen velvalgte ord i denne tråden :-)

Hilsen
Håkon

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

#2
Dette ble nok katta i sekken. For dere som var med på auksjonen på Crifo for to uker siden kan dere se hva defekt lader er!!!!!

Årsaken var at blokk 19 var fra 2000 mens resten av pakken var fra 2004. 2000-blokka hadde et brent hull nederst i ene hjørnet, når da luta hadde rent ut ble det nok en bra smell når knallgassen fyrte i hele rekka......

Har mistanke om at pakken har vært hos Mantena i 2008 for reparasjon og at 2000-blokka ble satt inn da.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Den gamle lærdommen fra nicad i mobiltelefor gjelder IKKE på elbiler!
Når mobiltelefonbatteriet falt litt under nominell spenning pga en tom celle, slo telefonen seg av. Og strømtrekket var noen få milliampere. En elbil har en batteripakke som består av omkring 100 enkeltceller, dvs. samme strømmen går gjennom alle cellene, og strømmen er et par hundre ampere.

Den cellen som først går tom, forårsaker et spenningsfall på et par volt, og blir deretter ladet baklengs med et par hundre ampere.    Det blir fort varmt av en effekt på 200A ganger 2 -3volt, det blir 400-600 watt på hver enkelt celle.
Er det lenge siden vannfylling, er det lite vann til stede til å absorbere varmen.

Når spenningen synker under 100 volt, er det fordi minst en celle er reversert, og all spenning som ikke gjør arbeid, men mistes ved reversering av celler, blir til varme.

Mitt skrekkscenario er alle de undersjøiske tunellene  hvor en får en trailer i ryggen som tvinger deg til å fortsette med flatt jern etter at spenningen har begynt å falle....!


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: hens på mandag 30. august 2010, klokken 20:44
Mitt skrekkscenario er alle de undersjøiske tunellene  hvor en får en trailer i ryggen som tvinger deg til å fortsette med flatt jern etter at spenningen har begynt å falle....!

Ja, det krever viljestyrke å kjøre sakte. Men Hens, tenk på at du hjelper de som ligger bak med å spare drivstoff :D
Det må bli akseptert å kjøre sakte! Ned med cowboymentaliteten.

Mange undersjøiske tunneller har 2 felt oppover, da er det helt greit å legge seg i 30-40km/t oppover, det samme som trailere med last.
Gjennom tunneller som Rennfast og Finnfast bruker en faktisk ikke merkbart mer strøm enn på flatmark, regenereringen i PSA, Think og Reva er perfekt tilpasset denne nedoverbakken.
Men Kewet fra 98 uten regenerering tør jeg ikke prøve i Rennfast :o
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lynet

#5
Jeg kjører ofte motorveien Trondheim - Stjørdal og da elsker jeg å finne en trailer på 50 tonn å som tusler opp bakkene i 40-50 km/h, og jeg greier også henge på hvis den holder bare 80 på flatene  ;D
Det morsomme er at på de 30 kilometrene reduseres forbruket fra 35Ah til 20Ah med heng på en trailer  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: hens på mandag 30. august 2010, klokken 20:44
Mitt skrekkscenario er alle de undersjøiske tunellene  hvor en får en trailer i ryggen som tvinger deg til å fortsette med flatt jern etter at spenningen har begynt å falle....!

Hva med å montere en litt fetere støtfanger bak, og kjøre med regenerering også oppover bakkene?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Sitat fra: cra på tirsdag 31. august 2010, klokken 09:42
Sitat fra: hens på mandag 30. august 2010, klokken 20:44
Mitt skrekkscenario er alle de undersjøiske tunellene  hvor en får en trailer i ryggen som tvinger deg til å fortsette med flatt jern etter at spenningen har begynt å falle....!

Hva med å montere en litt fetere støtfanger bak, og kjøre med regenerering også oppover bakkene?  ;D

He he veldig god ide, så får vi brukt disse fosilbilene til noe nyttig ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Sitat fra: 2EL på tirsdag 31. august 2010, klokken 10:16
Sitat fra: cra på tirsdag 31. august 2010, klokken 09:42
Sitat fra: hens på mandag 30. august 2010, klokken 20:44
Mitt skrekkscenario er alle de undersjøiske tunellene  hvor en får en trailer i ryggen som tvinger deg til å fortsette med flatt jern etter at spenningen har begynt å falle....!

Hva med å montere en litt fetere støtfanger bak, og kjøre med regenerering også oppover bakkene?  ;D

He he veldig god ide, så får vi brukt disse fosilbilene til noe nyttig ;D

Så kan vi begynne å referere til trailerne som "mobile ladestasjoner" i stedet.  ;D

<Sorry for å spore av nok en tråd....>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Hei Folks, men kan vel si at det ble litt avpsort her. Men det er vel bare hyggelig det.
Er det noen som har forslag på hva det kan være ?

Jeg tviler på at det er batteriene som er defekt.

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Jeg skal selvfølgelig gå i gang med punktene nevnt her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2791.0

Men noe viss noen har noe mer å tilføye så hilses det velkommen.

Så får vel begynne med å ta av fronten?

NB! Hverken vannpumpe eller vifter går. Men det blinker i ladelampa.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Les aller først av parameterne i nikometeret under Lader.
230V nettilkob. skal være true
Dialog BMS/Lader skal være true
Stoppordre skal være false
Ladingigång skal være true

Hva viser Batterispenn?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

#12
Hei ElRayo,

Etter å sparket igang NikkoMeter. Jepp batteriet hadde gått flatt på palmen så måtte laste ned å synce litt :-)

Så fikk jeg disse verdier:

230V nettilkob. skal være true      ------- FALSE
Dialog BMS/Lader skal være true   --------- FALSE
Stoppordre skal være false  -------------- FALSE
Ladingigång skal være true  -----------------------    FALSE
Batterispenning : 0

Så synes det virker noe steindødt!
Får vel skru av panseret ja.

Noen ide hvor skoen trykker ?

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Det er en selvmotsigelse når ladelampa på dashbordet blinker og 230V tilkobl. er false.

Har du 12V? Dashbordet fungerer med spenning ned mot 4V. 12V kan måles i uttaket under gearvelgeren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 01. september 2010, klokken 07:31
Det er en selvmotsigelse når ladelampa på dashbordet blinker og 230V tilkobl. er false.

Var det første som slo meg også, så sjekk i alle fall kontaktene påinntaket dersom du først har fronten av.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA