Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av dparnas, lørdag 02. juli 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

dparnas

Hei,

Vi planlegger å oppføre ny hytte i sirdalen og prøv i den sammenheng å finne ut hvordan vi best kan sette opp en el-bil lading.

Ladingen er primært for Tesla, men hadde vært greit å enkelt støtte andre el-bil merker.

Har fått bekreftet at det er 400 V tre fase og at vi kan få en 32 A kurs.
Vi har ikke mulighet til carport eller garasje, så det blir ladning tilknyttet biloppstillingsplass i kort avstand foran hytten. Hadde vært greit med en løsning som gjorde at man kan lade to el-biler samtidig på 16A (men er ikke noe absolutt krav)

Lader teslaen med en Type 2 Salto boks hjemme i garasjen, men ser at den er begrenset til - 30 grader. Er jo sjeldent så kaldt, men usikker på hvor godt en slik boks har av å stå ute opp mot husveggen. Den tar jo en del plass på hytteveggen og.

Forstår det slik at rødt industri stikk kan være en annen løsning. Er det noen utfordringer å ha en slik utvendig på en hytte iforhold til frost og kulde ? Er og usikker på hvilke kabler som trengs da.

mvh
Dagfinn


Skjøteledning

Rødt industristikk fungerer utmerket på 400v/3-fas/16amp. Lader med ca. 50-55 km i timen. Det er bare å koble til UMC og rødt adapter som kan kjøpes av Tesla.
Husk at du trenger egen separat kurs og jordfeilvern.
Har selv denne løsningen til daglig bruk hjemme med stikk både ute og i garasjen.
Er nok den billigste og enkleste løsningen.

dparnas

Ah så rødt industristikk er begrenset til 16A.

Har tenkt at jeg ønsker minimum 24A for å kunne lade bilen tilstrekkelig på noen få timer (slik at jeg kan ta en kjapp tur for å fikse noe og snu innen kort tid). Ved høy kulde regner jeg med at mye av strømmen går på å holde batteriene varm (leide en hytte hvor en person ladet en tesla overnatten mens det var trolig -25 grader. I praksis hadde det ikke kommet noen ny rekkevidde, all strøm ble brukt på å holde batteripakken varm, men dette var nok en max en 12A).

Alternativet er nok da en Salto lader eller tilsvarende
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner

Noen som har erfaring med bruk av disse montert på hyttevegg iforhold til vedvarende kulde?
(uten garasje/carport)

RaBalder

Rødt industristikk får du også i 32A og 63A utgave.

Men UMC er begrenset til å bruke 16A.

Skal du dra nytte av en kontakt som f.eks. gir deg 32A på rødt stikk, så må du ha en portabel ladeboks. Eller sette opp en ladestasjon med type2-uttak.

kjellsve

Sitat fra: dparnas på tirsdag 26. april 2016, klokken 18:38
Ah så rødt industristikk er begrenset til 16A.

Alternativet er nok da en Salto lader eller tilsvarende
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner


Rødt industristikk gir deg 16A x3 når du har 400v anlegg. Ca. 11Kwh/50km pr. time.
Har selv denne løsningen hjemme, og ser at det gir stor frihet mht. bruk av bilen.
TMS85D - juni 2015

dparnas

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 26. april 2016, klokken 19:06
Skal du dra nytte av en kontakt som f.eks. gir deg 32A på rødt stikk, så må du ha en portabel ladeboks. Eller sette opp en ladestasjon med type2-uttak.

Kunne jo hørtes ut som en fristende løsning iforhold til bekymring om å ha ladeboksen stående utendørs hele tiden. Da kan det portabel ladeboksen lagres inn i hytten.

Ser at Salto har en portabel ladeboks variant som har Inntak: 5 pin industriplugg 32A/400V og Uttak: type 2 stikk
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/b%C3%A6rbar-22kw



petersv

Sjekk teslas nye vegglader som er billig, under 6k og 22kW gitt dobbeltlader i bilen. Har du ikke det er det ikke noe poeng med 32A/22kW.

Skjøteledning

Sitat fra: dparnas på tirsdag 26. april 2016, klokken 18:38
Ah så rødt industristikk er begrenset til 16A.

Har tenkt at jeg ønsker minimum 24A for å kunne lade bilen tilstrekkelig på noen få timer (slik at jeg kan ta en kjapp tur for å fikse noe og snu innen kort tid). Ved høy kulde regner jeg med at mye av strømmen går på å holde batteriene varm (leide en hytte hvor en person ladet en tesla overnatten mens det var trolig -25 grader. I praksis hadde det ikke kommet noen ny rekkevidde, all strøm ble brukt på å holde batteripakken varm, men dette var nok en max en 12A).

Alternativet er nok da en Salto lader eller tilsvarende
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner

Noen som har erfaring med bruk av disse montert på hyttevegg iforhold til vedvarende kulde?
(uten garasje/carport)

Det som er viktig ang. lading i sterk kulde med med vanlig schuko 13 amp. Er å sette bilen på lading umiddelbart når en kommer på hytta mens batteriet ennå er varmt, da tar batteriet lading med en gang og vil heller ikke droppe så mye i temperatur. Å vente en dag for så å lade 24 timer lør/søn når batteriet har rukket å bli skikkelig kaldt da sliter du.

Muffinman

Selv med lading i gang på varmt batteri vil tempen falle såpass mye etterhvert at det tas pause fra ladingen for å varme på batteriet med 13A. Har sett dette fra 12-15 minus og kaldere. Du ser det gjerne neste dag om ladingen fortsatt pågår at påfylt km/t er mindre enn forventet.

Startet lading på kaldt batteri en gang i 15 minus. På 13A tok det nesten 50 minutter hvor all strøm fra veggen gikk til varming før lading startet. Så å plugge i like etter kjøring er nok et godt tips.

BMW850

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. april 2016, klokken 22:51
Sjekk teslas nye vegglader som er billig, under 6k og 22kW gitt dobbeltlader i bilen. Har du ikke det er det ikke noe poeng med 32A/22kW.

Kan du si meg hvor denne er tilgjengelig?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

dparnas

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. april 2016, klokken 22:51
Sjekk teslas nye vegglader som er billig, under 6k og 22kW gitt dobbeltlader i bilen. Har du ikke det er det ikke noe poeng med 32A/22kW.

Kan definitivt være et alternativ om den er kommet til Norge.

Utifra installasjon guides er operating temperator -30 til 50 grader og storage temperature -40 til 85 grader
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/80A_Wall_Connector_Installation_Manual_EN_JP_ES.pdf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA