Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av LarsErikOsterud, fredag 01. juli 2016, klokken 20:53

« forrige - neste »

LarsErikOsterud

En ting er at ICE starter når det er kaldt og jeg starter bilen. Den stopper likevel igjen etter under et minutt. MEN når den starter sånn så går den på fullt turtall. Energioversikten viste et momentant forbruk på 36 l/100 km. Det kan ikke være sundt? Hvorfor starter den på så innmari turtall? Bråker skikkelig også.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

Fiffik78

Outlander PHEV 2014

aaa3

Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:14
Det er generatoren som bråker, ikke motoren.
?? Hvilken generator? Det er bare én bensinmotor i denne bilen, og den fungerer som generator.

aaa3

Sitat fra: LarsErikOsterud på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:18
En ting er at ICE starter når det er kaldt og jeg starter bilen. Den stopper likevel igjen etter under et minutt. MEN når den starter sånn så går den på fullt turtall. Energioversikten viste et momentant forbruk på 36 l/100 km. Det kan ikke være sundt? Hvorfor starter den på så innmari turtall? Bråker skikkelig også.
Gjør det til en vane å sette temp på 18 grd og slå av klimaanlegget (OFF-knappen) før du "slår av" bilen. Når du skal starte igjen kan du slå på ECO før du setter igang klimaanlegget, og ICE vil som oftest ikke starte. Om vinteren bør du også forvarme først.

LarsErikOsterud

Temp stod på 17. Og motoren går bare 1/2 minutt.
Den har gjort dette før også (når det var langt kaldere enn nå).
Men aldri så høyt turtall. Ærlig talt. 3,5 liter på mila forbruk mens den går.
Det må jo være gassen helt i bånn, og det kan vel ikke være riktig?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

Amadeus

Sitat fra: aaa3 på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:21
Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:14
Det er generatoren som bråker, ikke motoren.
?? Hvilken generator? Det er bare én bensinmotor i denne bilen, og den fungerer som generator.

Der er en bensinmotor og en generator, denne produserer strøm til batteri under pådrag osv... bensinmotor driver forjulene når batteri er tomt ove 70 kmh eller ved høye hastigheter, sånn som jeg skjønner det.
Men der finnes nok mer kvalifiserte personer å forklare dette på forumet :)

LarsErikOsterud

Stemmer. Hvis du åpner panseret er motoren til venstre og generatoren til høyre.
Fikk spesiell beskjed om å huske å peile og etterfylle begge når jeg hentet bilen.
Bilen har jo ikke noen girkasse, så bensinmotoren kan bare drive forhjulene direkte ved høye hastigheter.
Ved lavere hastigheter driver den generatoren (ved behov) for å lage strøm til el-motorene.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

aaa3

Motoren på bilens høyre side er ICE, bilens eneste bensinmotor. Den driver hjulene direkte i parallell-hybrid modus, og  lader batteriet i serie-hybrid modus.
På venstre side står det en el-motor. (Det er en el-motor til bak.)
Når du hører en bensinmotor med høyt turtall er det ICE du hører, det er ingen annen forbrenningsmotor i bilen.

LarsErikOsterud

Var ikke det min forhandler sa. El-motoren sitter under. Bensin til venstre (når du står foran bilen) og generator til høyre. Se etter så finner du oljepeile-pinne på begge to. Tror neppe el-motoren har oljepeile-pinne. Du ser også at begge har egen kjølevæske tank :-)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

jphev

Kan være greit å være enig om at venstre/høyre på en bil alltid vurderes sett forover i normal kjøreretning (uavhengig av om panseret er åpent eller ikke)?  ;)

Uansett - fant denne skissen ute på interweb-en et sted: http://1.bp.blogspot.com/-ypcN8knlE28/UEe8OQgmfII/AAAAAAAI6OA/ZxEj5kmZkVQ/s1600/Mitsubishi-Outlander-PHEV-3.jpg

Det høye turtallet har vel med det gjøre at bensinmoterer (denne inkludert) er mest effektiv i et gitt turtallsområde, og slik sett får man vel mer elektrisk energi ut av hver dråpe bensin med dette (høye) turtallet. De kunne sikkert fint konstruert motoren for å gå saktere ved generering av elektrisk energi, men den måtte da gått mer enn tilsvarende lenger tid for å lade like mye, og krevd mer bensin. Dessuten ville det vel da også krevd noe utvekslings/girings-greier når motoren skulle jobbe i parallell ved høye hastigheter ... men her er jeg på gyngende grunn.
Outlander PHEV 2016 Intense+

hrl

Sitat fra: LarsErikOsterud på tirsdag 26. april 2016, klokken 14:36
Temp stod på 17. Og motoren går bare 1/2 minutt.
Den har gjort dette før også (når det var langt kaldere enn nå).
Men aldri så høyt turtall. Ærlig talt. 3,5 liter på mila forbruk mens den går.
Det må jo være gassen helt i bånn, og det kan vel ikke være riktig?

Ikke for å være vrang, men 3,5 l/mil på et halvt minutt er rimelig rått. At du klarer å kjøre en mil på et halvt minutt altså. Betyr vel at du må kjøre i 1200 km/t i det halve minuttet og da er det ikke så rart at det går 3,5 l :-)

Tror egentlig du bør se bort fra beregnet forbruk i løpet av korte perioder da det gir sånne "artige" utslag. Men forståelig at det er plagsomt med det merkelige konseptet de har laget for å starte opp bensinmotoren for å kjøre den på høyt turtall i et halvt minutt og deretter slå den av igjen. Blir irritert selv når det skjer.

Noen som har funnet ut hvordan man kan sette ECO Mode default på så man slipper å trykke inn knappen hver gang man starter bilen?

aaa3

Sitat fra: LarsErikOsterud på onsdag 27. april 2016, klokken 00:09
Var ikke det min forhandler sa. El-motoren sitter under. Bensin til venstre (når du står foran bilen) og generator til høyre. Se etter så finner du oljepeile-pinne på begge to. Tror neppe el-motoren har oljepeile-pinne. Du ser også at begge har egen kjølevæske tank :-)
Har du virkelig 2 oljepeilepinner og 2 kjølevæsketanker, LarsErik? Det har ikke jeg.  ;)
Bilen har én - 1 - og kun én bensinmotor, også kalt ICE. Selvfølgelig har den en generator; generator =  dynamo. Ellers kunne jo ikke bensinmotoren produsere strøm. Alle biler med bensin/dieselmotorer har generator/dynamo.

Fiffik78

Sitat fra: aaa3 på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:21
Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:14
Det er generatoren som bråker, ikke motoren.
?? Hvilken generator? Det er bare én bensinmotor i denne bilen, og den fungerer som generator.

Utrolig bastant påstand. Jo, bilen har en generator. Når bilen kjører i serie-hybrid modus så driver ICE en generator som lader batteriet. Kjører du i parallell-hybrid modus så driver motoren hjulene direkte. Jeg kunne godt lagt ved databladet for motoren.. men gidder ikke. Alt denne finnes på nett, feks står det kort om det her:
http://media.mitsubishicars.com/releases/b3d9a889-c5c2-4f5b-abca-32c6babfe042?la=1

Så gir ned påstandene litt.
Outlander PHEV 2014

jphev

Det er åpenbart noen som misforstår hva en generator er.

Jeg gjetter at det har sammenheng med de bensindrevne såkalte "generatorene" man kan kjøpe for for å snekre strøm når du ellers ikke har noe tilgjengelig (kjør for eksempel et bildesøk etter "generator" på Google). I virkeligheten er jo disse dingsene en generator og en bensinmotor bygd i samme boksen. Bensinmotoren driver generatoren.

Det riktigste er altså å si at det under panseret i PHEV-en finnes både en bensinmotor og en generator.
Outlander PHEV 2016 Intense+

LarsErikOsterud

OK, forhandleren blingset nok litt. Det er bare en oljepeilepinne (til ICE).
Men det ER to tanker med kjølevæske. En til ICE og en til generatoren.
Det rare er at det står at kjølevæsketanken til generatoren er til venstre.
Og at kjølevæsketanken til ICE er til høyre (på tegningen når man står foran).
Men det er jo omvendt av hvordan enhetene er plasser (ICE til venstre, generator til høyre).
Påfyllingen for olje er til venstre (på ICE) som dere også kan se av tegningen.
Litt pussig at det er to tanker for bremsevæske. Noen forklaring på det?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA