Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av JENSSEN, fredag 01. juli 2016, klokken 10:53

« forrige - neste »

JENSSEN

har nå byttet  (for en uke siden) til sommerhjul, men fant ut at jeg brått bruker mere strøm med sommerhjul på, kan noen forklare meg hvorfor?

16" likt lufttrykk på sommer og vinter! kjøremønster er likt! og lik strekning   tyr/retur jobb  ca 13 mil
22kw svart zoe 2016

hsa77

Sitat fra: JENSSEN på mandag 25. april 2016, klokken 21:43
har nå byttet  (for en uke siden) til sommerhjul, men fant ut at jeg brått bruker mere strøm med sommerhjul på, kan noen forklare meg hvorfor?

16" likt lufttrykk på sommer og vinter! kjøremønster er likt! og lik strekning   tyr/retur jobb  ca 13 mil
Hvor mye mer? Hva var forbruket før, hva er det nå?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

JENSSEN

Hadde 16.1kw +— 0.2 kw med vinterhjul
Nå ligger jeg på 17.5  med sommerhjul
Kjører for.det meste på e6 i 100 km/t

Prøvde nå igjen, nullstilte alt.  Kjørte 75.6 km 24% igjen på batteriet og brukt 13 kw. Er dette dårlig? 
22kw svart zoe 2016

morten69

Hadde du 100% ved start?
23 Kw tilgjengelig brukt 13. Du skal da ha igjen ca 10 KW. Som er etter etter min matematikk 43%.
Her er det noe som ikke stemmer
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

JENSSEN

Hadde 99%, helt enig, her er det noe som ikke stemmer.  Fordtår liksom ikke h a som er problemet
22kw svart zoe 2016

HCO

De som har hatt Zoe en stund later til å være enige om at batteriindikatoren er svært upålitelig, det er vel der problemet ligger. Fra annen tråd:

Sitat fra: THE på onsdag 20. april 2016, klokken 14:35Bildet i R-link som viser forbruk, energi til varme og regenerert energi virker å være til å stole på, så bruker kun informasjon fra det skjermbilde til å beregne restrekkevidde på langtur.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

JENSSEN

Det er jeg enig i, men 25% feil. Er i det drøyeste laget synes jeg.   Batteriet blir dårligere også, litt skummelt å følge denne indikatoeen i r linken
22kw svart zoe 2016

THE

Inntil Renault en eller annen gang kanskje klarer å lage en SW for Zoe som fungerer, så er forbruksmåler i R-link det eneste man kan forholde seg til. På langtur krever det riktignok en stopp for at bilen skal "finne igjen" energien den har mistet ett eller annet sted i batteriet. Har kjørt bilen ned til -- på restrekkeviddeindikator i dashbordet. Appen rapporterte 6% SOC. Etter noen minutter med låst bil hadde jeg 25% SOC, noe som stemte nøyaktig med forbruket (i R-link) på turen. Det samme har jeg observert hver dag på jobb. Jeg leser av forbruk fra R-link og vet dermed nøyaktig hvor mange % SOC jeg skal ha når jeg skal hjem om ettermiddagen. I løpet av dagen øker SOC i batteriindikatoren med mellom 8 og 15 %, og dette er etter en tur på 50 km.

Problemet med å beregne rekkevidde på denne måte er at du må starte med 100% batteri. Hvis du lader til bilen rapporterer mellom 95 og 99% SOC, så har du i realiteten en del % lavere SOC.

Andre elbiler har mye mer nøyaktig batteriindikator, så jeg klarer ikke å forstå at Renault ikke har klart å fikse dette etter at Zoe har vært på markedet i fire år. Det samme kan sies om TPMS-problematikken og app-løsningen. SW ser ut til å ha null prioritet hos Renault.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Min er inne hos Motor forum for kontroll og jeg har gitt dem siste sjanse til å reparere bilen. Samme skjer hos meg, kjører ca 10-11 mil og så sier bilen at den er tom etter 16 Kw forbruk. Stopper bilen og lar den hvile 15 minutter og plutselig har jeg 30% batteri igjen. Motor forum ringte igår og sa at de fant en feil med motorstyringen, (hva nåe det betyr), og avventer svar om hva som skal gjøres fra Renault.

Enkel måte å finne ut om det er noe galt på er å lade opp til 95% for så å stoppe lading, koble fra kabel og vent i 20 minutter. Start så lading igjen og hva starter den på da?
Min starter da på ca 85%.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

JENSSEN

Får prøve å kjøre etter r linken. Ringte renault i moss nå.  Har time 20.mai for å finne ut av dette.  Håper det løser seg!
Skal jeg bare droppe å se på km i dashen og bare følge r linken? Føler at det er litt risk hobby. Haha
22kw svart zoe 2016

THE

Km i Dashboard er ren bingo og varierer med forbruk de sist kjørte km. Har hatt noen langturer de siste ukene der jeg har en del stigning ganske tidlig i turen. Etter ca 40 kjørte km viste indikator i dash at jeg kunne kjøre 45 km til. Neste lademulighet var 78 km unna. Da jeg kom fram til lader hadde rekkeviddeindikator -- og rødt batterivarsel, men forbruk på turen tilsa at jeg burde ha knapt 20% SOC. Etter ca 15 minutter hurtiglading hadde jeg mye høyere SOC enn levert energi fra lader skulle tilsi, og da tok jeg høyde for "ølskumeffekten" også.

Alle unøyaktighetene i SOC både ved lading og utlading av batteri gjør det utfordrende å tyne Zoe til grensen på rekkevidde. På grunn av at jeg har en del turer med mye stigning underveis og henholdsvis 118 km og 136 km til nærmeste hurtiglader, så har jeg måtte finne mine egne måter å beregne forbruk/rekkevidde på. Hvis jeg skulle stolt på batteriindikator i bilen, så kunne jeg ikke kjørt noen av disse turene med Zoe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Tilbake til trådtema:

Hvilke sommerdekk er det du har byttet til og er de helt nye?

Jeg formener at dekkene trenger litt "innkjøring" og forbruket vil reduseres noe etter hvert. Jeg bytta fra mine Continental vinterdekk til mine årsgamle Michelin EV-dekk og følte det kom en solid reduksjon i forbruket (fra 16-17kWh/100km til 14-15kWh/100km), men jeg har ingen faste lange strekninger jeg kjører daglig som gir meg nøyaktige data.

Ellers viser bilen mer unøyaktig batteristatus jo høyere forbruket er. Jeg har ikke sjekka "skumeffekten" nedover særlig nøye, men oppover har jeg sikre tall. Etter to timer lading hjemme fra 0%! viste bilen 87%. En time etter frakobling var visningen falt til 65% (noe som passer noenlunde bra med CanZE sin rapport om 7.5kW inn på batteriet).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JENSSEN

Så keg burde kjøre på r linken sin indekator? Ca 21 kw så bør jeg stoppe og lade for å ha en liten margin?  Dette blir en spennende kjøring. Haha

Jeg har orginale sommerdekk som fulgte med bilen. Dvs michelin green X  energy e—v
22kw svart zoe 2016

fdl

Jeg har erfart det samme som trådstarter. :-\
Vinterdekk = 14,3kWh/100km
sommerdekk = 15,2kWh/100km
Dette er ved å kjøre den samme strekningen over tid (2uker) med ca. samme temperatur (0-7 grader.)
Jeg håper forbruket reduseres når det blir litt varmere i luften! :P

JENSSEN

22kw svart zoe 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA