Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkbeskyttelse Drop Off

Startet av Panduck, fredag 01. juli 2016, klokken 08:40

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: THE på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:34
Nå når det blir mer og mer vanlig med 2-3 hurtiglader + 2 eller 4 22kW AC uttak pr ladelokasjon, så må vel betalingsløsning med kredittkort bli mer kostnadssvarende. Ingen problem å koble alle ladeplasser opp mot en felles betalingsterminal for hele anlegget. App/RFID/SMS løsning kan jo evt. beholdes som back up om betalingsterminal er ute av drift.

På bensinstasjoner blir man jo også fakturert etter hvor mange liter man fyller selv om kortet "dras" før fylling starter, så det samme må være mulig for lading. Ved å bruke kortterminaler som støtter NFC blir det like enkelt å betale med kort (eller mobiltlf.) som med RFID, det vil jo være de færreste som lader for over 200 kroner pr gang. I tillegg slipper man å lage problemer for utenlandske kunder.
Statoil har jo dette systemet til utendørshøytrykksvaskene, 4-5 båser og en stolpe som tar kreditkort, velger nr på båsen, velg om man vil ha kvittering (! fint hvis man trenger enkelt regnskap og oversikt om laderen faktisk stoppet faktureringen, noe folk har opplevd) så trykk start!
Enkelt fordi dette kortet har både jeg, folk flest og utlendinger på besøk med seg.

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på mandag 25. april 2016, klokken 21:51
Om jeg skal en tur til Göteborg og trenger å lade 10kW på en Cleverstasjon for å komme meg dit, er kjøp av kontaktkort på 40kW, konvertering til abo, osv, "overkill" av en annen verden. Når dette og settes opp med hjelp fra EU er det merkelig at de får holde på slik.
Sjekket litt på Clever kartet for Sverige, ser bra ut i utgangspunktet med dekning, men sjekk av hver ladeplass viser jo konstant satsing på kun en hurtiglader på hver lokasjon.
Erfaringene fra Norge viser jo at dette er en svak strategi. Blir interessant, denne sommersesongen å følge oppetid på disse ladene, da de endelig vil bli en god del  brukt fordi nordmenn skal på ferie i Sverige....

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 27. april 2016, klokken 12:39
Sjekket litt på Clever kartet for Sverige, ser bra ut i utgangspunktet med dekning, men sjekk av hver ladeplass viser jo konstant satsing på kun en hurtiglader på hver lokasjon.
Erfaringene fra Norge viser jo at dette er en svak strategi. Blir interessant, denne sommersesongen å følge oppetid på disse ladene, da de endelig vil bli en god del  brukt fordi nordmenn skal på ferie i Sverige....

Heldigvis er det en del lokasjoner der de ikke er alene, så man har fortum og clever i rimelig nærhet. Lokasjon med en lader er mer levelig når det er flere "en lader-steder" i nærheten.

tutti

I Sverige er Clever bare en leverandør. Det finnes uavhengig hurtigladere flere steder som er gratis (f.eks. utenfor kjøpesentrene i Uddevalla, Tanum osv.).

65lars

Helt enig med nime01
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27916.msg474693.html#msg474693

Der noe - kanskje mye - som mangler her.  Hva med en viss standarisering?

Trilling, bestilt KIA

pudderjagar

Før dere dømmer ladebrikka nor og ned så må dere sjå litt på kva som er på gang når da gjeld betaling for hurtiglading.

Stikkordet er "Hubject"

Dette systemet skal både GK og Fortum være med i i Norge + dei fleste andre operatørene i Europa. Då er ei brikke nok for å få lade. Men da har tekje litt lengre tid å få systemet opp å gå enn planlagt. Men er øyeblikk i gang.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

lfc4ever

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pudderjagar

Sitat fra: Panduck på onsdag 27. april 2016, klokken 14:02
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 27. april 2016, klokken 12:39
Sjekket litt på Clever kartet for Sverige, ser bra ut i utgangspunktet med dekning, men sjekk av hver ladeplass viser jo konstant satsing på kun en hurtiglader på hver lokasjon.
Erfaringene fra Norge viser jo at dette er en svak strategi. Blir interessant, denne sommersesongen å følge oppetid på disse ladene, da de endelig vil bli en god del  brukt fordi nordmenn skal på ferie i Sverige....

Heldigvis er det en del lokasjoner der de ikke er alene, så man har fortum og clever i rimelig nærhet. Lokasjon med en lader er mer levelig når det er flere "en lader-steder" i nærheten.

Clever har nesten utelukkende ABB ladere med trippelstandard. Desse har ei meget god oppetid og er veldig driftstabile. Eg kjørte Bergen - Københamn i fjor og hadde ikkje problem med verken nedetid eller ladekø.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 27. april 2016, klokken 20:31
Sitat fra: Panduck på onsdag 27. april 2016, klokken 14:02
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 27. april 2016, klokken 12:39
Sjekket litt på Clever kartet for Sverige, ser bra ut i utgangspunktet med dekning, men sjekk av hver ladeplass viser jo konstant satsing på kun en hurtiglader på hver lokasjon.
Erfaringene fra Norge viser jo at dette er en svak strategi. Blir interessant, denne sommersesongen å følge oppetid på disse ladene, da de endelig vil bli en god del  brukt fordi nordmenn skal på ferie i Sverige....

Heldigvis er det en del lokasjoner der de ikke er alene, så man har fortum og clever i rimelig nærhet. Lokasjon med en lader er mer levelig når det er flere "en lader-steder" i nærheten.

Clever har nesten utelukkende ABB ladere med trippelstandard. Desse har ei meget god oppetid og er veldig driftstabile. Eg kjørte Bergen - Københamn i fjor og hadde ikkje problem med verken nedetid eller ladekø.
Bra de har ABB ladere, men tenkte mer på at Cleverladerne er lite brukt i Sverige rett og slett fordi det er så få elbiler der.

Med 10 ganger flere elbiler i Norge og per definisjon dermed  gått over i et massemarked for elbiler og hurtiglading, stresstestes ladenettverkene på en helt annen måte i Norge enn i Sverige, noe Fortum og GK lært mye av.

Er derfor nysgjerrig på hvordan Clever har planlagt takle økende mengder med tilsvarende utfordringer med å holde et høgt nivå på service og vedlikehold.

Som sagt kan det skje i sommer når mange norske elbiler suser innom Sverige på en gang!

pudderjagar

Eg trur ikkje da er så stor fare for stress i Danmark. Regjeringa har jo avvikla alt som heiter støtte og insentiver til elbil fordi den skulle klare seg sjøl.

Men til Hydrogenbilar har dei full støtte fremdeles fordi da var den einaste framtidsretta teknologien!!!!!!!!!!!!!!!!! :o
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 27. april 2016, klokken 16:53
Før dere dømmer ladebrikka nor og ned så må dere sjå litt på kva som er på gang når da gjeld betaling for hurtiglading.

Stikkordet er "Hubject"

Dette systemet skal både GK og Fortum være med i i Norge + dei fleste andre operatørene i Europa. Då er ei brikke nok for å få lade. Men da har tekje litt lengre tid å få systemet opp å gå enn planlagt. Men er øyeblikk i gang.

Hubject er litt sånn som ZapTechs ladestasjon, den har vært rett rundt hjørnet i mange år nå. Det har også vært litt ullent om ladekortet faktisk vil fungere på andres ladestasjoner, eller om man da må bruke en app og scanne en strekkode på ladestolpen (etter å ha fjernet måkeskitt) for å aktivere lading.

Nederland her derimot hatt et vellykket system med roaming mellom ladeoperatørene operativt i mange år allerede, der ladekort fra en operatør fungerer på alle andre operatører, og operatørene utveksler data om ladekort og ladinger daglig/månedlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA