Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkbeskyttelse Drop Off

Startet av Panduck, fredag 01. juli 2016, klokken 08:40

« forrige - neste »

Panduck

Når Clever begynner å bli store i Sverige, begynner man å se på cleverkort for å betale. Da fremstår plutselig betaling for hurtiglading i Norge som en drøm.

Kort med antall kW må forhåndsbestilles og forhåndsbetales. Det kan påfylles, men varer kun ett år. Neste år må man ha nytt kort(???, det er iallefall det som står på nettsidene). Kortet er basert på kalenderår, så skal du ut i desember bør du virkelig regne ut det du trenger.  Ubrukte kW forsvinner, og kan ikke overføres til neste år.

Håper virkelig det kommer på plass noe roaming eller enklere betalingsmåter, for dette er jo "highway robbery".


e-curious

#1
Prøv Clever Fri, da slipper man at ubrukte kW forsvinner.  Man kan konvertere kontantkort til abonnement med regning i etterkant.   Dersom du allerede har et kontantkort kan du gå inn her, krysse av for konvertere til Clever Fri:

http://clever.nu/registrera-ditt-laddkort

Dersom du ikke har kort kan du bestille et her:
http://webbshop.clever.nu/shop/product/CLEVER-fri

Fra Clever sine sider:
"CLEVER Fri är exakt samma produkt prismässigt som CLEVER Kontant 60 eller CLEVER Kontant 120. Enda skillnaden är att du betalar i efterskott med en faktura.

Vissa kunder föredrar att ha ett förbetalt belopp och slippa fakturor och väljer CLEVER Kontant. De som föredrar att betala i efterskott väljer CLEVER Fri."

Panduck

Om jeg skal en tur til Göteborg og trenger å lade 10kW på en Cleverstasjon for å komme meg dit, er kjøp av kontaktkort på 40kW, konvertering til abo, osv, "overkill" av en annen verden. Når dette og settes opp med hjelp fra EU er det merkelig at de får holde på slik.

Gliderman

Skal du til Gøteborg lader du gratis på Tanum shopping, ved pendel parkeringen på Håby og McDonalds i Kungälv.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: Gliderman på mandag 25. april 2016, klokken 22:39
Skal du til Gøteborg lader du gratis på Tanum shopping, ved pendel parkeringen på Håby og McDonalds i Kungälv.

Tanum er da overtatt av Fortum, er vel ikke gratis lengre? Men ja, clever blir en "backup" på sverigeturer. Men det blir håpløst dyrt dersom man faktisk trenger det. På Stockholmtur senere i år kan Clever bli viktig, da Fortum har "hull" og ustabile ladere kan kreve backup.

Det blir vel 40kW "SMS løsning", da.

EDIT: Ser at Tamum er gratis enda. Mente jeg så det kostet penger, men isåfall er det ikke tilfellet lengre.

e-curious

Er forsåvidt veldig enig i at betalingsløsningene for hurtiglading er rotete, det burde ikke være vasnkeligere å betale for hurtiglading enn for å fylle bensin, både i Norge og utlandet.

Anskaffet selv Clever Fri kortet direkte (uten konvertering), for å ha frihet til å ta en Danmark/Sverige-tur en helg dersom jeg har lyst.

THE

Når det gjelder betalingsløsning for hurtiglading, så mener jeg at RFID er en god løsning. Jeg har aldri hatt problem med brikke på GK/Fortum. Derimot har jeg hatt problem med app-betaling pga. dårlig mobildekning på Voss energi sin lader på Vinje/Vossestrand. Den eneste hurtigladeren jeg har brukt med kortleser, Jølstraholmen på Vassenden, er den verste betalingsløsningen jeg vet om. Det er tungvint og tregt å aktivere lading med kort her, og i tillegg er det 3 kr pr minutt for lading der nedtelling av tid starter med en gang kortet er belastet, og før lading har startet. Man må også velge antall minutter lading før ladingen starter, og det er ikke alltid lett å vite hvor mange minutter man må lade på forhånd. Her er RFID mye mer fleksibelt der man blir fakturert basert på antall minutter fra start til stopp av ladesyklus.

Jeg synes betalingsløsningen til GK der det er mulig å bruke både RFID og app på samme kunde/bruker til samme pris er veldig bra. Prisingen av AC lading (22kW uttak) er også veldig bra da den tar hensyn til hvilken effekt som blir levert til bilen, og det blir ikke uforholdsmessig dyrt å nødlade en eGolf eller Leaf med 16A lader.   

Alt i alt synes jeg hurtiglading i Norge fungerer bra selv om det er mange forskjellige løsninger ute og går. Det største problemet er ikke prisen på hurtiglading, men lang avstand mellom hurtigladere, enkeltladere mange steder og ustabile ladere. Det er en viss risiko for å bli stående "ladefast" langs hovedveiene i Norge, men kravene i Enovatildelingen for støtte til hurtiglading vil føre til en stor bedring på grunn av doble ladere og 50km avstand mellom ladere. 
 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: e-curious på tirsdag 26. april 2016, klokken 00:17
Anskaffet selv Clever Fri kortet direkte (uten konvertering), for å ha frihet til å ta en Danmark/Sverige-tur en helg dersom jeg har lyst.

... Er Clever Fri tilgjengelig for oss i Norge? Slik ting er lagt opp på webshoppen, virker det som om den ikke er tilgjengelig for internasjonale kunder. Clever Fri er fakturabasert, sender de faktura fra danmark?

Panduck

Sitat fra: THE på tirsdag 26. april 2016, klokken 08:26
Alt i alt synes jeg hurtiglading i Norge fungerer bra selv om det er mange forskjellige løsninger ute og går.

Jeg har lite problem med GK / Fortum i Norge. For folk som kommer med elbil til Norge fra andre land, kan situasjonen være noe annen. Det har vel blitt enklere med fortum når man kan registrere kredittkort, vet ikke hvordan det viker for folk fra utlandet. Det bør være enkelt for personer fra andre land å lade på hurtigladere.

Øyvind.h

Rfid fungerer for så vidt helt greit, i hvert fall for de som bruker brikken ofte. Og så lenge ladeaktørene lar ladingen starte uavhengig av om kommunikasjon er oppe eller ei.
Jeg har hatt en del problemer med både brikke og SMS. Ladestasjoner som ikke responderer på brikke, ladestasjoner som ikke viser hvor brikken faktisk skal skannes, problemer med kommunikasjon, feil på brikke, brikke utløpt etc.
Og nøkkelknippe har jeg jo for lengst kvittet meg med og gått over til kodelås. Resultatet er at brikken ligger i bilen, og når jeg tar den i bruk kan jeg fort finne på å putte den i lomma mens jeg kobler opp bil og sjekker om lading har startet. Deretter glemmer jeg å legge den tilbake....

SMS har også vært litt ustabilt. Nylig fikk jeg ikke avsluttet lading selv etter 4-5 SMS``er. Måtte nødstoppe.
Sveip av kort med nfc eller dra bankkortet ved start og slutt for sesjonen slik man eks gjør ved parkering hadde vært langt mer anvendelig for folk flest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lettrus

Sitat fra: nime01 på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:35
Etter drøye 50.000km som elbilist med kortrekkeviddeelbil og endel hurtigladinger må jeg si at for det meste fungerer det greit.

MEN!!!! Det er fordi jeg er over snittet interessert i at dette skal funke fint, teknologisk kompetent og gjør derfor mitt for å planlegge en tur i forkant osv.


Helt enig, hurtigladerinfrastrukturen er en katastrofe, og gjort unødvendig komplisert. Jeg vil fraråde alle å basere seg på hurtiglading. Sammenligner man med en vanlig bensinstasjon er det jo helt komisk, og stort sett har man nok drivstoff til å kjøre til neste stasjon, det er ikke tilfelle med hurtiglading.


  • betalingsløsningene er helt komiske, det er vanskelig nok for oss som skjønner språket, for besøkende er det mye verre, og tilsvarende for nordmenn i utlandet. Over tiår er det i verden bygget opp systemer for betalingsformidling, hvilke andre forbruksvarer må man ha abonnementer, brikker og annet tjafs? Hva med å bruke bankaxept, kredittkort, vipps, paypal, etc i stedet for noe hjemmesnekrede greier.
  • Oppetid og pålitelighet er meningsløst, når var det sist du ikke fikk fylt bensin og måtte kjøre til neste stasjon?
  • Køordning er fraværende. Hvordan kombinerer jeg en tur på McD med å vente på to foran meg i køen? Det eneste praktiske ville jo være at jeg kobler til bilen og setter i gang, så lader den når det er min tur. Tesla klarer det.
  • Køordning mht parkering er stort sett latterlig, biler som venter har ikke noe sted å stå, og det er klønete å koble til en ny bil uten at den andre blir flyttet
  • Det er mange hurtigladere, og de står for spredt. det hadde vært bedre å ha færre steder og heller flere ladere på hvert sted

Også skjønner jeg at det er teknisk nytt og umodent og alt det, men det forklarer bare noe. Men hvorfor klarer Tesla det? Den bilen som minst trenger hurtigladere. Kan det ha noe med egeninteresse i at det er noe som funker for bileierne slik at de kan selge flere biler.

Beklager surmulingen, men som noen sikkert har gjettet trengte jeg nettopp hurtiglading, og endte opp med å få lade på den tredje laderen - da var batteriet på 2%. Jeg regner med at det blir bedre etter hvert...

Panduck

Nå var ikke intensjonen å gjennopplive debatten om beste mulig betalingsløsning, bare å poengtere at tanken på å måtte kjøpe forhåndsbetalte kort som går ut på dato når man skal ut på tur, er langt, langt værre. Samtidig som at man bør tenke på at hvor enkelt det er for de som bor i et land å betale, er irrelevant for de som kommer på tur og trenger å lade litt.

THE

Nå når det blir mer og mer vanlig med 2-3 hurtiglader + 2 eller 4 22kW AC uttak pr ladelokasjon, så må vel betalingsløsning med kredittkort bli mer kostnadssvarende. Ingen problem å koble alle ladeplasser opp mot en felles betalingsterminal for hele anlegget. App/RFID/SMS løsning kan jo evt. beholdes som back up om betalingsterminal er ute av drift.

På bensinstasjoner blir man jo også fakturert etter hvor mange liter man fyller selv om kortet "dras" før fylling starter, så det samme må være mulig for lading. Ved å bruke kortterminaler som støtter NFC blir det like enkelt å betale med kort (eller mobiltlf.) som med RFID, det vil jo være de færreste som lader for over 200 kroner pr gang. I tillegg slipper man å lage problemer for utenlandske kunder.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zyp

Jeg har vært borti bensinstasjoner i utlandet hvor eneste måte å betale på var et forhåndsbetalt kontantkort. Tror jeg ennå har et kort med et par hundre kroner igjen på, men hvorvidt det fortsatt er gyldig aner jeg ikke. Det er med andre ord ikke alltid like greit å betale for bensin heller.

tutti

#14
Jeg tipper at når flere bilmodeller kommer med minimum 32A og flere med 3-fase lading i tillegg til CCS og større batterier så blir det mye lettere å være elbilist.

Når det er sagt så synes jeg det er bra at Fortum bygger hurtigladenettverk med 3 CCS maskiner pr sted i Oslo-området.

Jeg har forøvrig erfart at Fortum sender ut både dårlige og bra ladebrikker. De dårlige fungerer bare på noen maskiner, mens de gode fungerer på alle. Å klage til Fortum får å få gode ladebrikker er et helvete.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA