Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Invitasjon til åpning av Tesla Gigafactory

Startet av tkorsvold, torsdag 30. juni 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Strømbil på tirsdag 26. april 2016, klokken 13:31
Nissan skulle forøvrig ha 4000,- for førstegangsservice av bilen i 2014.
Hos Witro Bil i Trondheim var det nærmere 5000. Og alle forhandlere fra Steinkjer til Orkanger (innenfor området med hurtiglader-dekning) samarbeidet om denne høye prisen, mens i Namsos tok man kun 2600. Derfor påstår jeg at noen ønsker å loppe oss for penger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bondeknøl

Litt av problemet med EL-biler er batteripakken som krever ekstra diagnotiseringsverktøy. Dette er det som oftest merkeverkstedene som sitter på, og derfor presses vi litt til å gå til merkeverkstedene, samt at det er de som kan våre biler og har mest oppdatering på eventuelle problemer fra fabrikant.
EL-bilene er jo mye billigere å ha på service enn andre biler, derfor mistenker jeg at de tar litt hardere i på serviceprisene for EL-biler. Det er jo så "billig" alikevel.

nr1rayner

Sitat fra: kjbu på tirsdag 26. april 2016, klokken 08:52
Bytte av bremsevæske er oppskrytt, er en regel laget av bransjen for å få inn mer penger.
Har ALDRI byttet bremsevæske på mine biler gjennom alle år, aldri problemer. KANSKJE jeg kunne fått problem nedover Måbødalen med en tung campingvogn på slep. Hadde 20 år uten skift på en Mercedes, ingen problemer i bremsesystemet på de årene.

På Leaf med generator-brems blir ikke bremsesystemet varmt nok. Ved hard/nødbrems blir det ganske varmt et kort øyeblikk, men ikke så varmt/lenge at det rekker å varme opp bremsevæsken til kokepunktet. Vil påstå vi kunne brukt vann i bremsesystemet på Leaf'en, bortsett fra i minusgrader da  ;)

Med andre ord :
Bremsevæske-skift er oppskrytt. På en el-bil er behovet enda mindre.

Aldri hørt på makan.
Setter den uttalelsen på lik linje med uttalelse fra ei jeg kjøpte bil av en gang:
Jeg: Er registerreima skiftet?
Hun: Det vet jeg ikke, men jeg har aldri hatt noe problem med den.....

Bremsevæske er så fort gjort å skifte og koster så lite at det er ingen grunn til å droppe.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. april 2016, klokken 15:45
Bremsevæske er så fort gjort å skifte og koster så lite at det er ingen grunn til å droppe.
Helt enig at dette er så rimelig at det blir for dumt å droppe.
Samtidig er jeg uenig i påstanden om at bremseveske ikke skal holde laangt lenger enn to år og med samme korrosjonsbestandige egenskaper.
20 år er likevel for drøyt!
Saltet tar nok, ihvertfall i Trondheim, knekken på bremser før bremsevesken mister sine egenskaper.

Kvaliteten på bremsevesken er uansett enkelt å måle med denne:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Bremsevasketester-2000033417/
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AmocoCadiz

Programvareoppdateringerer jo ofte vesentlige på elbiler som man kan ha stor bruk/nytte av, de får man jo oftest ved service på merkeverkstedet. Også gps oppdateringene er nyttige å få utført.

Men det kan man vel be om utenom service også, men da kan de fort ta en del betalt for tiden som kompensasjon.
Og batteritestene er nyttige ved service, selv om ikke alle gir utskrifter.

Som påpekt er utført service fortsatt gull ved salg av bil, noe jeg opplevde nylig.

Er man flink å stå på og argumentere vil man sikkert kunne beholde garantien, selv om man ikke gjør service.
Men har allerede opplevd  ganske hårreisende holdninger fra importør hvis ikke service er utført av merkeverksted. Så de prøver seg hele tiden, og ikke alle klarer/makter å motargumentere en til dels usaklig argumentasjon fra merkeverksted.

kodalse

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 26. april 2016, klokken 16:10
Programvareoppdateringerer jo ofte vesentlige på elbiler som man kan ha stor bruk/nytte av, de får man jo oftest ved service på merkeverkstedet. Også gps oppdateringene er nyttige å få utført.

Men det kan man vel be om utenom service også, men da kan de fort ta en del betalt for tiden som kompensasjon.
Og batteritestene er nyttige ved service, selv om ikke alle gir utskrifter.
Vel... Programvareoppdateringer skjer hos Nissan bare når det er innmeldte feil.
Da oppdateres de siste alvorlige feilene. Det er da gjerne egne tilbakekallinger.
Frittstående verksteder skal også ha dette. Mekonomen som jeg bestillte time hos har full tilgang, også på batteridiagnose.
GPS må bestilles på egen brikke og medfører alvorlig med tusenlapper for ny versjon.

Når det gjelder batteridiagnosen sier den absolutt ingenting. Her gir LeafSpy langt bedre informasjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Sitat fra: kodalse på tirsdag 26. april 2016, klokken 16:09
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. april 2016, klokken 15:45
Bremsevæske er så fort gjort å skifte og koster så lite at det er ingen grunn til å droppe.
Helt enig at dette er så rimelig at det blir for dumt å droppe.
Samtidig er jeg uenig i påstanden om at bremseveske ikke skal holde laangt lenger enn to år og med samme korrosjonsbestandige egenskaper.
20 år er likevel for drøyt!
Saltet tar nok, ihvertfall i Trondheim, knekken på bremser før bremsevesken mister sine egenskaper.

Kvaliteten på bremsevesken er uansett enkelt å måle med denne:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Bremsevasketester-2000033417/

Jeg stoler ikke blindt på en sånn tester, slik det normalt brukes. Væska har ingen, eller nær ingen, sirkulasjon. Væska i kaliperen holder dermed ikke samme kvalitet som den i beholderen. Væska i kaliperen kan være nær svart, mens i beholderen er den blank og fin. Sikkert mange som "skifter" bremsevæske typ, sug ut av beholder, fyll i ny væske og fiks ferdig...
Meg bekjent er 2 år vanlig intervall fra de fleste produsenter, mulig unødvendig ofte, men dog..
Om man ikke "flusher" hele systemet hver gang er det i det minste gunstig å klemme ut en skvett av kaliperen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. april 2016, klokken 15:45
Aldri hørt på makan.
Setter den uttalelsen på lik linje med uttalelse fra ei jeg kjøpte bil av en gang:
Jeg: Er registerreima skiftet?
Hun: Det vet jeg ikke, men jeg har aldri hatt noe problem med den.....

Bremsevæske er så fort gjort å skifte og koster så lite at det er ingen grunn til å droppe.

Artig med reg.reima...

Bytte bremsevæske er riktignok billig, og kjapt å bytte. Hvis man gjør det selv.... Men det bør ikke gjøres av folk som bare er hobbymekanikere, i motsetning til kjølevæsken. Det å bytte bremsevæske er enkelt hvis man kan det, men som hobbymekaniker anbefaler jeg å sette det bort. Jeg synes imidlertid enkelte har litt for liten tiltro til varigheten på bremsevæsken, mens andre litt for mye... Selv synes jeg hvert fjerde år er passende. Og da blir det ikke mange kronene i snitt per år.

Kjølevæsken er jeg imidlertid kjipere på... der tester jeg hvert år og bytter bare når den er skikkelig dårlig. Noe jeg aldri har opplevd på noen av bilene mine.

På LEAF er det etter min mening kun bremsevæske man bør ha bilen på verksted for. Resten av servicen kan selv bestemor ta. Oppsmøring av dører klarer alle uten forklaring, skifte av pollenfilter finnes det videoer av på nett. Kjølevæske testes enkelt med leser, og batteridata kan leses av med LeafSpy. Caliperglidebolter smøres ved omlegg av hjul.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Kjølevæske er greiere sånn, der er det sirkulasjon. En vesentlig del av kjølevæska er vann, og skal være det, mens bremsevæske er hydroskopisk eller hva det heter, og skal IKKE inneholde vann..
Kjølevæske "slites" også, frostbeskyttelsen kan være god som om væska er "oppbrukt".
Nå lever nok frostvæska et lettere liv i en elbil enn fossiler, så den tåler nok leeeenge mellom skiftene  :)
Sjekk denne videoen, h
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Robert Sund

Kvaliteten på vannet i kjøleveska har stor betydning på levetiden. Dette er jo ett større poeng på elbil da den ikke blir belastet så mye slik at det (nesten) kun er de kjemiske reaksjonene i væska som gjør at den eldes. Men det er jo ikke noe problem før man må fylle på en skvett (eller bytte).

Sist jeg var innom Toyota så jeg at de solgte kjølevæske med svært lang levetid. Det kan jo være en ide hvis man må bytte.

Det kan være greit å vite hvilke kjølevæsker som ikke kan blandes.



Det at innholdet i beholderen er uegnet til å si noe om hvordan bremsevæsken i kaliperen er vil de fleste se med selvsyn når de overværer ett bytte av bremsevæske.

Trekkoppbil

Hva med rustkontroll og karosseriarbeider på service?
En kollega med 2012 Leaf fortalte at han hadde fått en reparasjon under dørterskelen et sted, da det var et kjennt problem med en dårlig konstruksjon der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA