Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Invitasjon til åpning av Tesla Gigafactory

Startet av tkorsvold, torsdag 30. juni 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

tkorsvold

Hei alle,

Jeg har en 2012 Nissan Leaf. Har vært veldig fornøyd med den, men bestemte meg tidlig for å droppe serviceprogrammet til Nissan pga helt sinnssyke priser.

Har nylig hatt bilen inne til EU-kontroll, og ba mekanikeren gå ekstra grundig over bilen.
De fant ingen ting som kunne utbedres. 0 feil. Ingen problemer med bremsene som aldri er blitt smurt.
Verkstedet ga klar beskjed om at jeg ikke trengte å foreta meg noe med bilen.


Men er det ting jeg likevel bør tenke på? Bytte bremsevæske? Luftfilter? Annet?

Strømbil

Kjørt langt?
Har selv gjort det samme som deg og kuttet service siden feb.2013. Den har nå rullet 88k.
Har byttet pollenfilter 1-2 ganger i året, da jeg kjører mye i tuneller og på støvete veier, ellers har jeg ikke gjort noe.

Har en plan om at det skal byttes olje i reduksjonsgiret ila. sommeren.
Tror ikke Nissan har noen intervall på dette selv, men etter å ha sett bilder av oljen fra andre Leaf'er så skal denne byttes ut.

Utover dette så venter jeg nok 1 eller 2 år til før jeg gjør noe med bremser\bremsevesken, da caliper, klosser og skiver ser bra ut ennå.
Svart Nissan Leaf 2013.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Normalt skiftintervall på bremsevæske er 2 år.
Pollenfilter hvert år.
Husker ikke kjølevæska, men på en -11/-12 begynner det vel å bli på tide å bytte.
Om glidebolter ikke smøres (svært viktig å brukte riktig smøremiddel) så bør de i det minste beveges litt frem og tilbake.
Olje i reduksjonsgir kan du lese litt om her. Ingen skiftintervall, men bør i det minste sjekke nivået.
Ellers er det stort sett bare å fylle spylervæske og sjekke at lys funker.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


tomrh

Sitat fra: Sele på mandag 25. april 2016, klokken 13:09
Det "kan" og bli dyrt og droppe serviceprogrammet.
Det er den frykten man spiller på ja, som gjør at 99% av oss betaler tilsammen 20-30.000 i servicer i garantitiden. Denne frykten er oppskrytt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Frykt? Du har jo som bileier ett reelt valg som du velger og ta selv. Du må bare være klar over hva konsekvensen "kan" bli.

EU gir deg rettigheter tilknyttet garantien i tillegg til bilbransjen vilkår.
•Du må ikke ha fulgt service for at nybilgarantien skal gjelde. Men dersom manglende service er årsaken til feilen på klager på, gjelder ikke garantien.
•Du kan fritt velge verksted, du behøver ikke utføre service hos merkeforhandler (EU-krav)

Robert Sund

#7
Ett ypperlig tidspunkt for å skifte bremsevæske er når man legger om fra vinterdekk til sommerdekk. All jekking og det å skru hjul av og på må man jo gjøre uansett, og det er nesten hele jobben.

Det finnes ferdige sett til noen tikroninger som gjør jobben enda enklere. I tillegg kommer selve bremsevæsken til en kostnad på 30 til 60 kroner avhengig av hvor sparsommelig man er.

Det er vanlig at verksteder ikke aktiverer ABSen hvis man leier de til å bytte bremsevæske, noe som fører til at væsken kan bli veldig gammel i ABS mekanismen. Den kan da bli skadet eller ruste helt fast. Jeg kjenner ikke Leaf så jeg vet ikke om den tekniske løsningen på den gjør at man trenger å tenke på det og hvordan man enklest kjører ABSen litt (for å blande bremsevæsken i ABS systemet med resten av bremsesystemet). Ved å finne en glatt flekk og bremse litt 2-3 ganger pr. vinter fikser man sikkert problemet godt nok  8)

Lever brukt bremsevæske på egnet sted.

Maks 10 minutters jobb

jkirkebo

Sitat fra: Sele på mandag 25. april 2016, klokken 13:27
•Du må ikke ha fulgt service for at nybilgarantien skal gjelde. Men dersom manglende service er årsaken til feilen på klager på, gjelder ikke garantien.

Det kan skje. Men typiske dyre feil på Leaf er feil på DC-DC og/eller PTC-element. Jeg tror ikke noen av disse feilene kan ha noe som helst med manglende service å gjøre.

Bremser og slikt er billig å fikse og kan tas av et hvilket som helst verksted når feilen evt. oppstår.

Vi har også droppet service på Leafen. Tok kun etter 1 år, det er nå 3,5 år siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tkorsvold

Tusen takk for masse nyttig info!

Bilen min har rullet ca 33.000km.

Tenker jeg tar pollenfilter, bremsevæske, kjølevæske og reduksjonsgirolje nå.

Men glidebolter? Hva er det? Høres ut som noe Reidar, han tvilsomme mekanikeren i Pondus, kunne funnet på :-)


Ellers har jeg alltid tenkt at siden reklamasjonsretten uansett gjelder i 5 år, og garantien også gjør det (med mindre forhandler sannsynliggjør at en feil på bilen skyldes manglende service), så tar jeg sjansen. Nissan har jo til tider ønsket seg helt vilt mye betalt for servicer som knapt er noe arbeid for dem...


tomrh

Sitat fra: tkorsvold på mandag 25. april 2016, klokken 14:23
Men glidebolter? Hva er det? Høres ut som noe Reidar, han tvilsomme mekanikeren i Pondus, kunne funnet på :-)
Jeg tror nr1rayner mener boltene i bremsecaliperen? Hvis caliperen har glidebolter da, vet du noe om det nr1rayner? Skiftet bremseklosser selv på vår i-MiEV nå i januar og den har ikke det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 14:31
Sitat fra: tkorsvold på mandag 25. april 2016, klokken 14:23
Men glidebolter? Hva er det? Høres ut som noe Reidar, han tvilsomme mekanikeren i Pondus, kunne funnet på :-)
Jeg tror nr1rayner mener boltene i bremsecaliperen? Hvis caliperen har glidebolter da, vet du noe om det nr1rayner? Skiftet bremseklosser selv på vår i-MiEV nå i januar og den har ikke det.
Er du SIKKER på det? Alle bremsekalipre med stempel på 1 side har en eller annen form for glidebolt eller lignende. Ellers kan ikke den ytre klossen pressen mot skiven..
Har du stempel på begge sider av kaliper trenger du ikke glidebolter.
Leafen har glidebolter/-pinner fram og bak.
Søk opp glidebolt så ser du at det ikke er noe Reidar har funnet på ;)
Slenger ved denne filmen, mulig jeg har sett den før men husker ikke hvor grundig den var..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#12
Angående garanti og droppe service, så en Fifth-gear snutt her for ei stund siden, ligger på youtube, men husker ikke hva den heter..
Edit:

De sier der at det ikke har noe å si om man gjør servicen selv, skal ikke gå utover garantien, så lenge man følger alle sjekkpunkt som verkstedet bruker, men de finner man jo lett.
Problemet her er vel bare å bevise at man har gjort nettopp det..

De BØR virkelig ha et forklaringsproblem hvis LED-lysene ryker og de ikke dekker det fordi bilen ikke har vært på service. Regner med LED skal vare hele bilens levetid. Likeså nevnte DC-DC..
Slitedeler blir dog noe annet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#13
Sitat fra: nr1rayner på mandag 25. april 2016, klokken 15:18
Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 14:31
Jeg tror nr1rayner mener boltene i bremsecaliperen? Hvis caliperen har glidebolter da, vet du noe om det nr1rayner? Skiftet bremseklosser selv på vår i-MiEV nå i januar og den har ikke det.
Er du SIKKER på det?
Den har nok glidebolter, men s.k. flytende kaliper - ikke der klossene henger på selve boltene slik som i gamle dager, jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25845.msg446461.html#msg446461 og noen innlegg både før og etter. Den youtube-videoen du lenket til har jeg sett før, men var ikke relevant for i-MiEV ihvertfall. Har ennå ikke skiftet på Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#14
Flytende kaliper på Leaf da ja.
Vi bruker nok samme ord om forskjellige systemer så det blir litt forvirrende.
Ser ut som mjauen har akkurat samme opplegg som bak på Leaf.
Kan ikke helt se at det ikke er relevant til filmen..
Eneste forskjell er at på mjau (og bak på Leaf såvidt jeg husker) er en bolt som går inn i glidepinnen/-bolten. Du får dermed kaliperen av uten å ta bort glidepinnen. Fram på Leaf er derimot bolt og pinne en del, slik som i filmen.

Der klossen henger på selve bolten er vel løsning hvor kaliper har stempel på begge sider såvidt jeg husker.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA