Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Invitasjon til åpning av Tesla Gigafactory

Startet av tkorsvold, torsdag 30. juni 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: tkorsvold på mandag 25. april 2016, klokken 12:15
0 feil. Ingen problemer med bremsene som aldri er blitt smurt.
Verkstedet ga klar beskjed om at jeg ikke trengte å foreta meg noe med bilen.

Dette var positiv informasjon. Har hatt inntrykk av at disse bremsene var feilkonstruerte og krevet spesielt mye og dyrt ettersyn.

Det betyr at Leaf kan være like rimelig å eie som andre elbiler. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kjbu

Bytte av bremsevæske er oppskrytt, er en regel laget av bransjen for å få inn mer penger.
Har ALDRI byttet bremsevæske på mine biler gjennom alle år, aldri problemer. KANSKJE jeg kunne fått problem nedover Måbødalen med en tung campingvogn på slep. Hadde 20 år uten skift på en Mercedes, ingen problemer i bremsesystemet på de årene.

På Leaf med generator-brems blir ikke bremsesystemet varmt nok. Ved hard/nødbrems blir det ganske varmt et kort øyeblikk, men ikke så varmt/lenge at det rekker å varme opp bremsevæsken til kokepunktet. Vil påstå vi kunne brukt vann i bremsesystemet på Leaf'en, bortsett fra i minusgrader da  ;)

Med andre ord :
Bremsevæske-skift er oppskrytt. På en el-bil er behovet enda mindre.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele

#17
Det er skremmende lesning at man dropper service fordi det er skremselspropaganda,dyrt og ikke nødvendig. Tenker man ikke sikkerhet? Dropper bremsevæskeskift fordi det er oppskrytt etc.

Man har råd og kjøpe seg bil til flere hundretusen men tar seg ikke råd til og ta service.
service er fordi bilen trenger det ikke fordi noen skal loppe pengene dine.

På min Renault Zoe kostet 1 års service 1700 kr det betaler jeg gladelig tenk sikkerhet!

http://www.dinside.no/849662/mange-risikerer-bremsesvikt

Og vann kan ikke under noen omstendigheter brukes som bremsevæske selv ikke utenom minusgrader.

https://snl.no/bil%2Fbremser

bob-bob

Sitat fra: kjbu på tirsdag 26. april 2016, klokken 08:52
Bytte av bremsevæske er oppskrytt, er en regel laget av bransjen for å få inn mer penger.
Har ALDRI byttet bremsevæske på mine biler gjennom alle år, aldri problemer. KANSKJE jeg kunne fått problem nedover Måbødalen med en tung campingvogn på slep. Hadde 20 år uten skift på en Mercedes, ingen problemer i bremsesystemet på de årene.

På Leaf med generator-brems blir ikke bremsesystemet varmt nok. Ved hard/nødbrems blir det ganske varmt et kort øyeblikk, men ikke så varmt/lenge at det rekker å varme opp bremsevæsken til kokepunktet. Vil påstå vi kunne brukt vann i bremsesystemet på Leaf'en, bortsett fra i minusgrader da  ;)

Med andre ord :
Bremsevæske-skift er oppskrytt. På en el-bil er behovet enda mindre.

Har du hørt om korrosjon noen gang ? For å presisere :  innvendig i rørsystemer , bremsepumpe , innvendig i bremsekalipere mm.  8)  Forøvrig synes jeg det du skriver er preget av lite kunnskap , og jeg er ikke enig med deg i din konklusjon.

tomrh

Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:12
Det er skremmende lesning at man dropper service fordi det er skremselspropaganda,dyrt og ikke nødvendig. Tenker man ikke sikkerhet? Dropper bremsevæskeskift fordi det er oppskrytt etc.
EU-kontroll fanger opp dårlige bremser, det er annenhvert år. Forøvrig er bremsene noe av det viktigste på bilen, så hvis man bevisst dropper service bør man gjøre nøye vedlikehold selv.

Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:12
Man har råd og kjøpe seg bil til flere hundretusen men tar seg ikke råd til og ta service.
service er fordi bilen trenger det ikke fordi noen skal loppe pengene dine.
Kjøp av bil går som regel på et helt annet budsjett, nemlig lån. ;)
Service er der både fordi bilen trenger det og fordi noen ønsker å loppe pengene dine.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

vangli

Vel, jeg kjører nå bilen på service, men har justert tidspunktene litt, slik at jeg havner innenfor rammen for EU kontroll. Ja, min Leaf har vært på første EU kontroll etter 4 år. Tar en EU kontrollen sammen med servicen, sparer en fort et par hundre kroner. Bremsekontrollene blir jo en del av servicen. Det er verdt å merke seg at EU-kontrollen krever at du har med godkjent lader, fortrinnsvis den som følger med bilen. Om den ikke ligger ved, får du mangel. Den skal kontrolleres.

Så konkret til overskriften. Foreslår at du tar en normal service på bilen samtidig som du gjennomfører EU-kontrollen når den tiden kommer.

Mvh Bent

Leaf eier fra 24/1-2012

tomrh

#21
Sitat fra: vangli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:27
Det er verdt å merke seg at EU-kontrollen krever at du har med godkjent lader, fortrinnsvis den som følger med bilen. Om den ikke ligger ved, får du mangel. Den skal kontrolleres.
Dette punktet stiller jeg meg svært kritisk til. Jeg fikk vite av Mitsubishi-forhandler at bare den originale laderen er godkjent (ved EU-kontroll av vår i-MiEV). Om original lader av en eller annen grunn skulle ryke utenfor garantitiden, så er man tvunget til å kjøpe en ny original lader. Og de kan være svært DYRE om man ikke finner en brukt på finn. Tredjeparts ladere fungerer utmerket og koster mye mindre men gir altså mangellapp.. ::)

Så snart garantitiden går ut bør man derfor kjøpe tredjeparts lader og pakke den originale bort på et trygt sted, kun for å medbringe til EU-kontroll.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:12
Det er skremmende lesning at man dropper service fordi det er skremselspropaganda,dyrt og ikke nødvendig. Tenker man ikke sikkerhet? Dropper bremsevæskeskift fordi det er oppskrytt etc.
EU-kontroll fanger opp dårlige bremser, det er annenhvert år. Forøvrig er bremsene noe av det viktigste på bilen, så hvis man bevisst dropper service bør man gjøre nøye vedlikehold selv.

Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:12
Man har råd og kjøpe seg bil til flere hundretusen men tar seg ikke råd til og ta service.
service er fordi bilen trenger det ikke fordi noen skal loppe pengene dine.
Kjøp av bil går som regel på et helt annet budsjett, nemlig lån. ;)
Service er der både fordi bilen trenger det og fordi noen ønsker å loppe pengene dine.

På en ny bil går det 4 år før den havner på eu/periodisk kontroll da er det av stor viktighet at service blir fulgt. Dessuten er bremser ikke noe du går løs på uten kunnskap.

Når det gjelder kjøp av bil så synes jeg det blir feil og skjule seg bak "lån" fordi det er en kostnad ved og drifte en bil. Dette bør selvsagt kalkuleres inn i kjøpet slik at ikke en service blir en overraskelse.

tomrh

Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 11:11
Dessuten er bremser ikke noe du går løs på uten kunnskap.
Enhver kjenner sin egen begrensning. Det går jo an å be et verksted se over bremsene uten at man tar full service. Jeg regner forresten med at de som med overlegg dropper service er bilinteresserte folk som er i stand til å vedlikehold bilen sin selv, noe div tråder her inne også gir inntrykk av.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bondeknøl

En trenger ikke pakke bort orginal lader for å sikre at den er intakt på EU-kontroll. Bruk den orginale så lenge den virker. Regner med at det ikke blir noe problem og eventuelt låne en orginal-lader av noen akkurat den dagen det er EU-kontroll hvis den orginale har tatt kvelden.

Sele

#25
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. april 2016, klokken 11:16
Sitat fra: Sele på tirsdag 26. april 2016, klokken 11:11
Dessuten er bremser ikke noe du går løs på uten kunnskap.
Enhver kjenner sin egen begrensning. Det går jo an å be et verksted se over bremsene uten at man tar full service. Jeg regner forresten med at de som med overlegg dropper service er bilinteresserte folk som er i stand til å vedlikehold bilen sin selv, noe div tråder her inne også gir inntrykk av.

Har levd for lenge til og regne med noen ting som helst. Ved salg vil en bil innenfor 5 år som har fulgt service program ha større verdi ved et salg,enn en bil hvor eier selv sier han har tatt service og null dokumentasjon.

Men for all del vi lever i et fritt land så folk får gjøre som man vil og ta konsekvensene av sine valg. Droppe service?? Nei det er ikke noe jeg kan anbefale.

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article1622438.ece

http://www.klikk.no/motor/bil/article1622318.ece


Strømbil

Sitat fra: vangli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:27
Vel, jeg kjører nå bilen på service, men har justert tidspunktene litt, slik at jeg havner innenfor rammen for EU kontroll. Ja, min Leaf har vært på første EU kontroll etter 4 år. Tar en EU kontrollen sammen med servicen, sparer en fort et par hundre kroner. Bremsekontrollene blir jo en del av servicen. Det er verdt å merke seg at EU-kontrollen krever at du har med godkjent lader, fortrinnsvis den som følger med bilen. Om den ikke ligger ved, får du mangel. Den skal kontrolleres.

Merkelig regel. Man kan jo i utgangspunktet kun bruke faste ladestasjoner og hurtigladere, og aldri bruke egen kladd\kabel. Blir litt som at du må oppgi hvilken stasjon du fyller på med fossilbilen, så de er sikre på at du fyller forsvarlig på den..
Svart Nissan Leaf 2013.

Ole Irgens

Sitat fra: tkorsvold på mandag 25. april 2016, klokken 12:15
Hei alle,

Jeg har en 2012 Nissan Leaf. Har vært veldig fornøyd med den, men bestemte meg tidlig for å droppe serviceprogrammet til Nissan pga helt sinnssyke priser.

Har nylig hatt bilen inne til EU-kontroll, og ba mekanikeren gå ekstra grundig over bilen.
De fant ingen ting som kunne utbedres. 0 feil. Ingen problemer med bremsene som aldri er blitt smurt.
Verkstedet ga klar beskjed om at jeg ikke trengte å foreta meg noe med bilen.


Men er det ting jeg likevel bør tenke på? Bytte bremsevæske? Luftfilter? Annet?

Det er vel ikke så dyrt med en service på en Leaf? Uansett trenger du jo ikke gå til Nissan. Et hvilket som helst autorisert verksted som fikser elbiler kan jo gjøre dette. Gå til verkstedet, forklar situasjonen og spør hva de vil råde deg til.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

kodalse

#28
Jeg bestillte 60.000 service til min Leaf hos Mekonomen i Trondheim (Sluppen ved siden av Viking).
Alle Nissan sine sjekkpunkter inkludert AC-filter og skifte av bremseveske. kr. 3200,-
Med et kort øyeblikks "dealing" inkluderte de også EU-kontrollen i den prisen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Strømbil

#29
Om noen har behov, så ser man i vedlagte pdf hva nissan gjør på service, og hvilke intervaller som gjelder.

Nissan skulle forøvrig ha 4000,- for førstegangsservice av bilen i 2014.
Ikke rart folk dropper å betale den prisen for å få nytt friskluftsfilter, samt en visuell sjekk av bilen.
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA