Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Øystein Sund, torsdag 30. juni 2016, klokken 17:45

« forrige - neste »

Øystein Sund

Hei,

Det er en liten problemstilling som dukker opp her når jeg vurderer elbil som firmabil.
Jeg skatter såklart på firmabilen, slik at jeg kan bruke den til og fra jobb. Arbeidsgiver dekker alle utgifter, inkl. drivstoffkostnadene.

En elbil vil lades hjemme og jeg får jo ikke noe "bensinkort" jeg kan bruke for å "fylle tanken" på arbeidsgivers regning. Hvordan har dere løst dette i forhold til elbil som firmabil?

zyp

Dette er ikke en problemstilling jeg har selv, men jeg ser for meg at det hadde vært enkelt å løse med en energimåler på ladepunktet hjemme. Da kan du dokumentere antall kWh brukt til å lade firmabilen.

kodalse

Personlig ville jeg ikke bry meg så mye om hjemmemåler, men heller be arbeidsgiver om fri tilgang til hurtigladere.
Grovt sett kan du regne 1 krone pr mil i strømforbruk jevnt over året med dagens priser. Litt dyrere på vinteren, og litt rimeligere på sommeren.

Kjører du 16000 i året blir det 1600 kroner, lades halvparten på kontoret, som mange har anledning til er du nede i kr 800,-

Kostnadene ved kjøring av elbil er neglisjerbar i forhold til diesel/bensin.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Aller best kommer du ut av det om du kjøper Elbilen privat og skriver km.

Da får du minst kr. 3,8 / km skattefritt rett inn på konto og ingen påplussing på skattbar inntekt som du gjør med firmabil

Firmabil lønner seg best når det er en bensin eller diesel med store driftskostnader og vedlikeholdskostnader som du ikke ønsker å dekke selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. april 2016, klokken 14:11
Aller best kommer du ut av det om du kjøper Elbilen privat og skriver km.

Da får du minst kr. 3,8 / km skattefritt rett inn på konto og ingen påplussing på skattbar inntekt som du gjør med firmabil

Firmabil lønner seg best når det er en bensin eller diesel med store driftskostnader og vedlikeholdskostnader som du ikke ønsker å dekke selv.

Nå er det vel mange som har firmabil, men ikke bruker denne i arbeidet sitt som sådan, og derfor kun privat enten dette er kjøring til/fra jobb, til hytta eller besøk hos svigermor og hva da?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Det er vel nettopp derfor det er så mye påplussing på skattbar inntekt når en har firmabil til disposisjon.

Kjøpte forresten egen "firmabil" privat, og i tillegg til å føre 3,8 kr / km rett inn på privatkonto når jeg bruker den i eget firma, leies den ut via Nabobil: https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger

Dermed går ytterligere 10 000 kr skattefritt inn på konto, OG en kan skrive av Kr. 3,30.- for hver km bilen leies ut.

Snakk om Vinn Vinn Vinn situasjon.

Berlingo i elversjon er vedlikeholdsfri på lik linje med alle nye Elbiler, så utgiftene til drift begrenser seg til dekkbytte og litt smøremiddel til bremser og dørhengsler. Og et pollenfilter i ny og ne selvfølgelig
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

CitB59EL

Har selv min firma bil på firmaet og skatter av den da dette koster nesten "ingen ting" i min verden. Med min inntekt ca 13000 kr pr år.

Siden jeg slipper forsikring, årsavgift OG  service/dekk,spylervske m.m. så synes jeg dette er en svært OK pris. Firmaet betaler selvsagt ladning uten hjemmet. Det jeg bruker av strøm hjemme betaler jeg selv. Det viktigste for meg var å kunne bruke når jeg vil hvor jeg vil. 

TB

Her er ein kalkulator for firmabil:
http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

Det er fleire parameter her, men det blir gitt rabatt for elbil. "På elbiler settes grunnlaget til 50 prosent av nybilprisen. Koster elbilen 200.000 kroner, blir dermed grunnlaget 100.000 kroner."
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Kul link. Fikk selv 6800 kr i ekstra skatt om bilen hadde vært registrert på firma.

I stedet får jeg som sagt ca 20 000 kr skattefri kjøregodtgjørelse + ca 20 000 kr Nabobil.no leieinntekt som heller ikke skattes av grunnet km fradraget.

Det betyr en forskjell på nesten 50 000 kr som kan brukes til spyleveske og dekk.

Lading er gratis, Bilen trenger ingen service, og forsikringen og årsavgift er på under 2000 kr i året. ;D

Tar en godt i blir det 40 000 kr mer i banken med bilen i privat eie. For å få samme sum ut som lønn måtte jeg økt lønnsutbetalingen fra firmaet med rundt 80 000 kr. Penger som i stedet kan gå med til å holde prisene våre nede. ;D
Stavanger:

als77

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:23
Dermed går ytterligere 10 000 kr skattefritt inn på konto, OG en kan skrive av Kr. 3,30.- for hver km bilen leies ut.

Skrive av 3,30kr/km når den leies ut? Er det noen rare regler jeg ikke har klart å spore opp? :)
Du må skatte av leieinntektene da antar jeg? (prøvde å søke litt på når utleie av en bil er "hobby" og når den er næring, men måtte gi opp)

elektrolux

Har er svaret jeg fikk etter henvendelse til Skatt vest.

Svar: Du må oppgi leieinntektene i selvangivelsen dersom brutto leieinntekter overstiger kr 10 000, noe som er tilfelle for din del. Brutto leieinntekter oppgir du i selvangivelsens post 3.1.12. Du er også berettiget noen fradrag som skal føres i selvangivelsens post 3.3.7. Du kan f.eks. fradragsføre andelen til nettbasert markedsplass. Når det gjelder fradrag for bilkostnader, så skjer fradragsføring etter sats med mindre bilen anses som yrkesbil. Siden leietakerne dine har dekket drivstoff skal du benytte en sats på kr 3,30 per km som leietakerne har kjørt bilen din. Dersom bilen er kjørt f.eks. 1000 km i løpet av uteleieforholdet blir følgelig fradraget ditt på kr 3 300 (1000 km x kr 3,30). Skatt på 27 % beregnes av din nettoinntekt, dvs. utleieinntekt fratrukket fradrag. Med hilsen Skatt vest
Stavanger:

elbil-1

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 21:22
Kul link. Fikk selv 6800 kr i ekstra skatt om bilen hadde vært registrert på firma.

I stedet får jeg som sagt ca 20 000 kr skattefri kjøregodtgjørelse + ca 20 000 kr Nabobil.no leieinntekt som heller ikke skattes av grunnet km fradraget.

Det betyr en forskjell på nesten 50 000 kr som kan brukes til spyleveske og dekk.

Lading er gratis, Bilen trenger ingen service, og forsikringen og årsavgift er på under 2000 kr i året. ;D

Tar en godt i blir det 40 000 kr mer i banken med bilen i privat eie. For å få samme sum ut som lønn måtte jeg økt lønnsutbetalingen fra firmaet med rundt 80 000 kr. Penger som i stedet kan gå med til å holde prisene våre nede. ;D

Ljøper du en elbil til 250.000,- må du trekke fra utgiften på ca 4000,- pr mnd i låneutgifter, så da blir det ca 50.000,- pr år i utgift.

Regnestykket på privatbil blir da ca 0,-  kontra 7000,- i skatt for firmabil og ingen risiko fo steinsprut, lakkskader mm

elektrolux

Kanskje det, men kjøper en Cash til 130 000 kr betyr det et tap på ca 2000 kr i renter på det som kunne vært et bankinnskudd.

Påstår fremdeles at å leie ut egen bil til eget firma og via Nabobil knuser påslag på lønna.
Stavanger:

arthur

Forsikring OG årsavgift til 2000 kroner? Hva slags forsikring er det?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Watercircles, og siden bilen er cashet ut trengs ikke Kasko eller førerulykke etc.

Årsavgiften er jo kun 440 kr.

For meg ble dette en måte å investere pengene bedre enn fallende aksjer og dårlige bankrenter, og på toppen av det hele ha tilgang til en stor varebil som svært ofte kan være nyttig.

Tipper at bilen er tilbakebetalt etter 3 år, mens verdien av den etter samme tid er 70-80 000 kr
Stavanger:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA