Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkbeskyttelse Drop Off

Startet av Bondeknøl, torsdag 30. juni 2016, klokken 16:05

« forrige - neste »

Bondeknøl

Kanskje dette er en EL-bil i media sak, men siden den omhandlet ladeproblemer så poster jeg den her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/britt-helen-70-faar-ikke-lov-til-aa-lade-elbilen-sin-hjemme/a/23666935/

Her er det en leder i borettslaget som er misunnelig på fordelene med EL-bil. Utrolig at noen er så lite behjelpelige.

AmocoCadiz

Borettslag og sameie som vanskligjør lading av elbiler er det dessverre mange av, noe jeg opplever selv. Etter å kontaktet styre for å høre om muligheten å sende inn forslag om å se på mulighet for ladekontakter i sameiet,
svinget styret seg rundt fort og gjorde et vedtak om at elbiler ikke skal få lades i sameiet.

Dette vil ramme vårt sameie og mange andre sameier7borettslag med lignende holdning, siden bolig med lademulighet helt klart vil bli mye etterspurt fremover og for de sameier som vedtar /ordner ladeplasser vil få økt verdi på boenhetene.

zbk

Fram til det kommer forskrifter som tvinger fram installasjon av ladeinfrastruktur i borettslag er man desverre prisgitt innfallene til de som tilfeldigvis sitter i borettslagsstyrene. Gjetter på at de borettslagene der dette er ordnet har en forbausende god korrelasjon til om det er elbileiere i styret (eller styremedlemmene har nære venner/familie med elbil).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Den omtalte styrelederen poster bl.a. karrikaturer av elbil tilkoblet kullkraftverk på sin Facebook-side.
Gjerne ispedd litt smårasistiske innlegg, samt innlegg om nestekjærlighet.

Det er nok helt private grunner til at han ønsker å gjøre det vanskelig for elbil-eiere. Skuffende, men helt vanlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

epsilone6

Skal være forsiktig med å gå på person fremfor sak, men jeg er et svakt menneske og ut fra facebooken hans er han Bergens svar på Oslolosen  ;D

cra

Det mest ironiske er at han har postet følgende sitat fra Astrid Lindgren:



"När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dax att byta ut dom" - Astrid Lindgren
(Tekst i fall bildet forsvinner etterkvert)


Jeg har sendt henne PM med skjermbilde av sidene til styrelederen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Såntno hakke vi i byn!
I hvertfall ikke i vår by, i vårt sameie. Da min kone og jeg søkte styret i fjor sommer om, som de første, å få sette opp ladepunkt for elbil, var det raskt positivt svar. I ettertid har det kommet en til, og tre-fire andre sier de vurderer elbil. Så her blir det godt å være elbil-eier.

Håper inderlig at andre styrer kan være like positive. Der er ingenting å frykte.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Ingeniøren

#7
Misunnelsen har mye næring i Norge, men media har mye skyld og når de lager et stort nummer av de få elbil brannen vi har hatt. Ikke rart at pensjonister, som det er mye av i styre å stell i borettslag og sameier, får litt hetta.

På tide at elbransjen går ut med litt lettfattet informasjon, men de er vel ikke stort bedre da de maser om at elbiler sprenger nettet mest fordi de ønsker å innføre en høyere pris når folk flest lader i stedet for å bygge ut kapasitet for det som all vet kommer - fosil-elbil transformasjonen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Og den "nesten" brannen som refereres overalt, som var en gammel type elbil som trakk 16A fra en gammel kontakt i stua på en felleskurs...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jcnorway

I vårt sameie (nybygg i Oslo fra 2012 - fellesgarasje med faste plasser til 120 biler) så var det null problem med lading. Styret gjennomførte en spørreundersøkelse blant beboerne med spørsmål om dagens ladebehov og evnt fremtidig ladebehov. Basert på resultatet gikk man ut til flere leverandører og ba om pris på type 2/mode 3 ladebokser.

Endte opp med en elektroentreprenør som nå leverer innkjøp og installasjon av Salto 572 ladeboks til fast pris til de som har behov for ladepunkt på sin parkeringsplass de neste 2 årene. Siden denne leverandøren står for alle leveransene til anlegget så har de oversikt over antall ladebokser og sørger også for at anlegget til enhver tid er dimensjonert korrekt ihht gjeldende krav og forskrifter.

Men ja... gøy på landet... 
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

AmocoCadiz

Sitat fra: jcnorway på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:39
I vårt sameie (nybygg i Oslo fra 2012 - fellesgarasje med faste plasser til 120 biler) så var det null problem med lading. Styret gjennomførte en spørreundersøkelse blant beboerne med spørsmål om dagens ladebehov og evnt fremtidig ladebehov. Basert på resultatet gikk man ut til flere leverandører og ba om pris på type 2/mode 3 ladebokser.

Endte opp med en elektroentreprenør som nå leverer innkjøp og installasjon av Salto 572 ladeboks til fast pris til de som har behov for ladepunkt på sin parkeringsplass de neste 2 årene. Siden denne leverandøren står for alle leveransene til anlegget så har de oversikt over antall ladebokser og sørger også for at anlegget til enhver tid er dimensjonert korrekt ihht gjeldende krav og forskrifter.

Men ja... gøy på landet...
Hit vil jeg flytte!
i hvertfall tvangssende styret i vårt sameie på voksenopplæring...

Er vel generellt behov for en brosjyre med tittel "Elbillading i borettslag for Dummies" som elbilforeningen gjerne kunne utarbeidet som faginstans på området.

jcnorway

#11
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 26. april 2016, klokken 15:42
Sitat fra: jcnorway på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:39
I vårt sameie (nybygg i Oslo fra 2012 - fellesgarasje med faste plasser til 120 biler) så var det null problem med lading. Styret gjennomførte en spørreundersøkelse blant beboerne med spørsmål om dagens ladebehov og evnt fremtidig ladebehov. Basert på resultatet gikk man ut til flere leverandører og ba om pris på type 2/mode 3 ladebokser.

Endte opp med en elektroentreprenør som nå leverer innkjøp og installasjon av Salto 572 ladeboks til fast pris til de som har behov for ladepunkt på sin parkeringsplass de neste 2 årene. Siden denne leverandøren står for alle leveransene til anlegget så har de oversikt over antall ladebokser og sørger også for at anlegget til enhver tid er dimensjonert korrekt ihht gjeldende krav og forskrifter.

Men ja... gøy på landet...
Hit vil jeg flytte!
i hvertfall tvangssende styret i vårt sameie på voksenopplæring...

Er vel generellt behov for en brosjyre med tittel "Elbillading i borettslag for Dummies" som elbilforeningen gjerne kunne utarbeidet som faginstans på området.

Gøy i byen ;)

Info om spørreundersøkelsen: https://hagekvartalet.wordpress.com/2015/12/02/sporreundersokelse-elbil-uttak-i-garasjen/

Info underveis om anbudsprosessen:
https://hagekvartalet.wordpress.com/2016/02/10/fremdrift-rundt-anbud-for-installasjon-av-ladestasjoner-for-elbiler-og-ladbare-hybridbiler/

Informasjon om endelig løsning:
https://hagekvartalet.wordpress.com/garasje/el-ladepunkt-til-bil/

Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

AmocoCadiz

Heldig med slikt ryddig sameie,
fin og tydelig info på borettslagets blogg også.

Slik elbil ladeplasser vil helt klart gjøre leilighetene mer og mer attraktive fremover og gi en verdiøkning, i motsetning til borettslag som forbyr elbillading.
Noe som gjør alle involverte, også eierne av leilighetene en bjørnetjeneste ved å gjøre borettslaget mindre verdifullt.

prompt

Takk for god informasjon og lenkjer. Vi i styret held på å finne ut korleis vi skal få etablert ladepunkt til dei som er interessert, kor eg er ein av dei.

Var Lysteknikk den leverandøren som ga best pris og service? Greit for meg å vite slik at eg slepp ei anbodsrunde, men heller kan kontakte dei direkte.

tutti

Litt enklere å få til dette i Oslo (har selv gjennomført dette i et større brl i Oslo) når kommunen tar halve regningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA