Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Startet av lifern, torsdag 30. juni 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

lifern

Har fått noen stygge lyder som høres ut som kommer fra drivaksel.Nissan Åsane mente jeg måtte etterstramme, men fordi jeg ikke har fulgt service så dekker ikke de dette.
Er det noen som har gjort dette selv eller har en idé hvordan?
SVART EUROLEAF 2013

lifern

SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Kan du si litt mer, kmstand og om lyden, konstant, følger hastighet, forskjell i sving osv?
Eneste å stramme på akselen skal være en mutter, men den har normalt sett en låsemekanisme. Husker ikke hvordan det er på Leafen, men muttern ser du vanligvis når hjulet er av.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Km er 97000.Lyden følger hastighet virker det som. Høres best ved sakte fart.Høres ut som skrapelyd når jeg kjører sakte. Ikke forskjell ved sving.Jekka opp bilen og bevegde hjulet fram og tilbake, da høres det ut som lyden kommer fra midt under motor.
SVART EUROLEAF 2013

lifern

Er det forresten noe heksekunst å ta av platen under bilen for inspeksjon?
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Sitat fra: lifern på søndag 24. april 2016, klokken 22:15
Er det forresten noe heksekunst å ta av platen under bilen for inspeksjon?
Nei. Det er 4 skruer i front og en i midten bakerst om jeg husker riktig. 10mm kopp.
Så to små skrujern for å trekke ut noen (5-6) låseplugger av plast.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Er det en jevn skrapelyd tipper æ mer bremser, da type stein, slitte klosser, bøyd bremseskjold e.l.. Er aksel slitt eller løs har du normalt klakk klakk eller klonk klonk.. Event noe kabel e.a som har løsnet og ligger mot akselen..
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Det er ikke slik klakkelyd som når drivledda er gåent. Får gå over klosser og skjold osv.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Ja, start der du ;) Enkleste og billigste først..   8)
Sett den i fri så skal du kunne rotere hjulet mens du har det jekket opp. Hadde nylig stein mellom skjold og skive, det gav en ganske jevn hyle/skrapelyd.
Har vel aldri hatt løs aksel, men skulle tro det ville bli en dunkelyd, som forsvinner eller blir vesentlig svakere når du svinger til den ene siden. Lykke til, og kom med oppdatering når årsaken er funnet!
Trondheim

bob-bob

Sitat fra: lifern på søndag 24. april 2016, klokken 20:12
Har fått noen stygge lyder som høres ut som kommer fra drivaksel.Nissan Åsane mente jeg måtte etterstramme, men fordi jeg ikke har fulgt service så dekker ikke de dette.

Har ikke noe tips å gi deg på akslingen din , men synes det er fint at du legger ut dette slik at andre kan se at man ikke nødvendigvis sparer noe særlig på å ikke følge service programmet. Ulyden hadde kanskje komme uansett , men du hadde jo sluppet å bale med det selv da. 8)

lifern

Når bilen har rullet nesten 100 tusen på under 3 år så er det nok normalt med lyder her og der.
Kommer tilbake når /om jeg finner ut av det.
SVART EUROLEAF 2013

BE

Sitat fra: bob-bob på mandag 25. april 2016, klokken 07:31
Sitat fra: lifern på søndag 24. april 2016, klokken 20:12

Har ikke noe tips å gi deg på akslingen din , men synes det er fint at du legger ut dette slik at andre kan se at man ikke nødvendigvis sparer noe særlig på å ikke følge service programmet. Ulyden hadde kanskje komme uansett , men du hadde jo sluppet å bale med det selv da. 8)
At ikke dette skal dekkes med begrunnelse av at service ikke er fulgt, er rett og slett en syltynn unnskyldning. Det står ingenting om etterstramming av drivaksler under servicepunktene, så dette skal være dekket av reklamasjon uansett om du har hatt service eller ikke.

De kan kanskje prøve seg med at garantien ikke gjelder siden du ikke har fulgt serviceintervallene, men de kan ikke lure seg unna reklamasjonen. Du har 5 års reklamasjon på drivakslene i følge forbrukerkjøpsloven.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

lifern

Er det 5 år reklamasjon på import bil også?
SVART EUROLEAF 2013

BE

Ikke dersom du har importert den selv, men om det er gjennom importør/forhandler er det fortsatt 5 års reklamasjon mot importør/forhandler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA